fredag 12. juli 2013

S.King - Under the Dome

Det var først og fremst TV-seriens konsept som gjorde meg nysgjerrig på denne boken, for som jeg fortalte dere - var jeg storkonsument av Stephen King til jeg ble 15-16 - og etter det har det ikke vært stort. Jeg var også nysgjerrig fordi jeg har vært i Bangor, Maine der Stephen King bor - og vet hvordan disse småbyene ser ut.

Det er en nydelig høstdag i Chesters Mill, Maine - livet går som normalt i den amerikanske småbyen med et par tusen innbyggere. Helt uten forvarsel opprettes et kraftfelt formet som en osteklokke rundt byens grenser. Kraftfeltet (the dome) isolerer Chesters Mill fra resten av verden. Fugler og fly kolliderer med det, og en uheldig ku på et jorde deles på samme måte som man kan se på nye Astrup Fearnley, i det kraftfeltet faller på plass. Familier fanges på hver sin side, og elektrisk utstyr eksploderer når det nærmer seg kraftfeltet. Ingen forstår hva barrieren er, hvor den kom fra eller når den forsvinner igjen. Bruktbilselgeren Big Jim Rennie, som fungerer som en av byens dominerende politikere ser isolasjonen som et verktøy for å få realisert sitt lederpotensiale. Ambisjonen er en politistat med ham selv som øverste leder. I veien for denne planen kommer Irak-veteranen Dale Barbara og eieren av byavisa, Julia Shumway. Big Jim og sønnen har ingen grenser for hva de vil gjøre for å holde på makten, og i et mørkt spiskammer i byen finnes bevis på akkurat det. Likevel er den største trusselen kraftfeltet selv. Tiden er ikke bare knapp, den renner ut.



Forfatter: Stephen King

Tittel: Under the Dome (2009)

Trivialia: Boken på 880 sider ble først påbegynt av King i 1976, men han ga opp etter å ha skrevet rundt 75 sider. I 2007 begynte han på nytt og klarte å fortsette skrivingen til "Under the Dome" var ferdig. "Under the Dome" er blitt TV-serie, og har fått en IMDB score på 7.7/10, den er kategorisert under kategoriene: Horror & Sci-fi.

I et nøtteskall: Isolert fra samfunnet bringes monsteret ut i noen og heldigvis motet ut i andre. Fluenes Herre som Sci-fi.

Favorittutdrag:
Jeg vet ikke om jeg vil kalle det favorittutdrag, men King bruker "cotton-picking" like mye som E.L James bruker "my inner goddess" i Fifty Shades of Grey. Eksempel:
"Junior wondered idly if his father had started his hobby of secretary-fucking way back then, or if he was still keeping his cotton-picking penis at home."
Hele 47 ganger nevnes cotton-picking/cottonpicker. Langt oftere nevnes Gud. Gud går igjen 390 ganger på 880 sider. Det er ikke måte på hva som er Guds verk, fra crack til Big Jims tyranni, i allefall i Big Jims eget hode.

Tanker i ettertid:
Jeg syntes "lukket-rom-scenarioer" er spennende, fordi når konsekvenser delvis fjernes skjer det noe med oss mennesker. Big Jim bruker religion aktivt for å få byens folk med seg, han spiller på frykt og felles verdier. Påtar seg rollen som den store lederen. Så snart denne lederrollen trues bryter vel Big Jim samtlige av de ti bud på et par dager, uten at han selv ser ut til å ta notis av det. Han tenker fortsatt at Herren er med ham. Han er en ignorant, religiøs, maktsyk liten mann. Boken viser også hvor lett vi lar oss lede i en krisesituasjon og hvor lite kritiske vi kan velge å være dersom det er ubeleilig for oss å ta inn over oss realitetene. Boken har veldig mange karakterer, sånn sett tror jeg det kan være fint å se TV-serien og lese boka parallelt. Jeg har sett halve første episode, men tenkte jeg skulle se sesong 1 nå. Er det noe jeg ikke setter sånn pris på er det at første halvdel av boka, ja nesten to tredjedelen av den virkelig strekker ut, før alt så skjer på de siste par-hundre sidene. Konseptet er utrolig fascinerende, men Kings evne til å fortelle dette på en måte som gjør at han ikke kjeder meg (som det i all rettferdighet må sies er en ganske utålmodig leser) svikter. Slutten står igjen som et stort - "hva skjedde akkurat nå?"- uten at jeg vil gå mer inn på det.

Anbefales: De som liker Sci-fi og er tålmodige lesere, de som liker å lese om mennesker og hvordan vi reagerer under ekstreme forhold.

Karakter: C

Andre omtaler:
Natalie har laget et innlegg med smakebit og video

- Jeg har ikke funnet noen andre norske bokbloggere som har anmeldt boken enda, men om du har gjort det, så gi et lite pip og gjerne en link i kommentarfeltet under.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS