torsdag 11. juli 2013

Herlig sommerlesning fra Norli og Libris

På vei til jobb i dag så jeg denne plakaten - med anbefalt sommerlektyre fra Norli og Libris. Jeg har lest begge bøkene - og skriver derfor litt om dem her.



"Blomstenes hemmelige språk" av Vanessa Diffenbaugh
Victoria har hatt en oppvekst som kasteball i barnevernet og har hatt omtrent like mange fosterfamilier som andre barn har hatt sko. Hun har sluttet å pakke med seg tingene sine når barnevernet henter henne og dukker alltid opp tomhendt hos den nye familien. Det varer uansett ikke så lenge. Hennes foretrukne kommunikasjonsform er blomster. Fra hun er 10 til 18 bor hun på barnevernsinstitusjon, etter fylte atten er det på tide å klare seg selv. I stedet for å lete etter jobb anlegger Victoria en egen liten hage i parken hun sover. En dag fanger hun oppmerksomheten til den lokale blomsterhandleren, Renata.

Noen ganger får du ikke det du ønsker deg – andre mennesker kommer i veien. Heldigvis er dette stort sett til ditt eget beste, iallfall om du foretrekker blomster fremfor folk. Barnevernet får relativt hard medfart her, som en håpløs part som mener det godt, men som ikke lytter eller forstår. Redningen blir arbeid (næringslivet til unnsetning!) og gleden Victoria finner i å skape noe helt unikt for sine kunder. Gjennom arbeidet treffer hun mennesker og utfordres kraftig når hun også finner kjærlighet. En fin historie, som ble lest ferdig på to dager. Likevel er det ikke full pott hos meg. Jeg liker ikke Victoria særlig godt, jeg syntes hun er en forenklet figur og alle rundt er så tålmodige at alle naturlige konflikter unngås. Boken har et klart budskap om at alle kan elske og elskes tilbake, og at det aldri er for sent å knytte seg til mennesker.

Jeg syntes det var en fin midt-på-treet bok, som jeg anbefaler de som liker chick-lit og blomster.


"Harold Frys utrolige pilegrimsferd" av Rachel Joyce
Pensjonisten Harold går for å poste et brev uten å ane at han kommer til å gå England på langs. Han har ikke joggesko, kart, kompass eller mobiltelefon. Han har heller ikke sagt noe til konen Maureen som støvsugde huset da han vandret avgårde. Det eneste han vet er at han må gå for å redde livet til en gammel kollega.

Tro, håp og kjærlighet. Dette er en bok som bør kunne smelte selv den mest hardnakkede kyniker. Full av britisk sjarm, følger vi fortellingen om et gammelt ektepar som kommer nærmere hverandre for hvert steg Harold tar vekk fra huset. Det er slettes ikke tilfeldig at det heter tankegang.

Denne historien tok meg med storm, den sjarmerte meg - og fikk meg til å føle en ømhet for mennesker jeg ikke kjenner. Jeg elsket hver eneste side. Hvorfor er det slik i livet at det er så vanskelig å snakke med de du elsker, men så lett å snakke med fremmede? Hvorfor klarer man ikke å si det man ønsker å si, som man trenger å si, for å unngå at avstanden blir for stor, og før det er for sent?

Anbefales alle leseglade.

4 kommentarer:

  1. Jeg likte disse veldig godt- og jeg synes Blomstenes hemmelige språk er mye mer enn en chick-lit. Historien om jenta er troverdig så det holder..ang tilknytnngsproblematikken hun sliter med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, det er sant det - boken er mer enn en chick-lit bok, den har jo mer substans. Likevel tror jeg ikke det er en bok som appellerer til menn. Jeg syntes jenta er troverdig, men ikke omgivelsene. Det er ingen ende på tålmodigheten som utvises.

      Slett
  2. Blomstenes hemmelige språk synes jeg er nydelig, og jeg synes den er bedre en enn midt på treet bok, men det er jo min mening. Enig med Anita at den er mye mer enn en chick- lit bok, også av samme grunn. Det er en veldig troverdig historie, en som har opplevd mye svik, har vanskelig for å binde seg til andre mennesker:) Har planer om å lese den andre boken du nevner også, virker som en interessant historie å ta fatt på. Har hatt den lenge liggende i bokhylla:) Ha en flott kveld videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og jeg tror veldig mange er enig med deg der. Jeg så den hadde fått terningkast seks på omslaget. Husker ikke av hvem. Jeg er helt enig i at det er en vakker historie - men syntes ikke den er så troverdig i forhold til hvordan omgivelsene hennes responderer på hennes atferd.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS