tirsdag 23. juli 2013

Boken på vent: J.Franzen - The Corrections (2001)

Hver tirsdag legger Beate, og mange andre gode norske bokbloggere med henne - ut en bok de gleder seg til å lese under bloggtittelen "boken på vent". Jeg har bestemt meg for å kaste meg på bølgen.



Boken jeg gleder meg til å lese om dagen er Jonathan Franzens The Corrections. Jeg har den liggende i pocketversjon hjemme. Foretrekker det fremfor digitalt når jeg skal på ferie. Kjekt når flyet tar av og man må legge bort iPaden, og fint å kunne gå fra den på håndkledet på stranda uten å være redd for at noen stikker av med den. Foretrekker dere også i større grad papirbøker om sommeren?

Jeg har ganske høye forventninger til The Corrections.

Delvis fordi jeg leste og elsket "Freedom" av samme forfatter i fjor. Den ble faktisk en av fjorårets beste leseropplevelser.

Delvis fordi den er en referanse. "Det er bare så The Corrections" kan folk si. Ikke folk jeg omgås, men jeg har hørt om fenomenet. Helt hva de mener med det, er jeg ikke sikker på enda.

Jeg gleder meg også fordi i biografien av David Foster Wallace som jeg leser om dagen, så kommer det frem at Franzen og Wallace var venner - og at David Foster Wallace virkelig likte Franzens bøker. Han var nesten litt sjalu innimellom. Dette er bare et ytterlige kvalitetsstempel for meg.

Det skader heller ikke at den vant National Book Award for Fiction i 2001 og at Bret Easton Ellis deklarerte at den er en av de tre store bøkene i hans generasjon.

GoodReads kan man lese følgende om boken:

After almost fifty years as a wife and mother, Enid Lambert is ready to have some fun. Unfortunately, her husband, Alfred, is losing his sanity to Parkinson’s disease, and their children have long since flown the family nest to the catastrophes of their own lives. The oldest, Gary, a once-stable portfolio manager and family man, is trying to convince his wife and himself, despite clear signs to the contrary, that he is not clinically depressed. The middle child, Chip, has lost his seemingly secure academic job and is failing spectacularly at his new line of work. And Denise, the youngest, has escaped a disastrous marriage only to pour her youth and beauty down the drain of an affair with a married man—or so her mother fears. Desperate for some pleasure to look forward to, Enid has set her heart on an elusive goal: bringing her family together for one last Christmas at home.
Har du lest den?

9 kommentarer:

  1. Denne var helt ukjent for meg,men den virker veldig interessant så det skal bli spennende å se hva du syntes om den! Pocket ligger jeg også best når jeg er på ferie, ellers foretrekker jeg innbundet utgave og kjøper helst det.Og etter at jeg fikk nettbrett til jul i fjor så har det blitt en del ebøker nå i år også. Men ja,ferietid er pocket-tid for som du sier så trenger man ikke bli så redd for om den skulle forsvinne på veien!

    SvarSlett
  2. Nei, og selv om jeg elsker følelsen av ha å med meg 60-70 bøker i veska på ipaden, så er det noe med det å kunne låne ut eller gi bort kopier av bøker man virkelig likte. Så når jeg leser en bok på iPaden som jeg virkelig elsker, passer jeg på å kjøpe en papirutgave til bokhylla.

    SvarSlett
  3. Jeg leste Korrigeringer i fjor og likte den veldig godt (Men slutten kan vi diskutere når du har lest ferdig boka...) Både språket og historien var "meg" - og antageligvis også "deg" :) Jeg har Freedom på leselisten min. Takk for at minnet meg på det! Når det gjelder format leser jeg pocket ved bassenget/stranden og innbundne bøker fra biblioteket og e-bøker ellers. Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi, nå ble jeg spent på slutten. God sommer!

      Slett
  4. Jeg leste Corrections etter Freedom, og selv om jeg syntes det var en fantastisk bok så kunne jeg ikke unngå å sammenligne bøkene og tenke at den ikke kom helt opp til Freedom. Men jeg har hørt folk som har lest dem i motsatt rekkefølge si det samme (altså at Freedom ikke når opp til Corrections) så det er muligens bare et tegn på at det er to bøker som er veldig gode.

    Franzen skriver i forordet til Alice Munroes Runaway at de beste forfatterne er de som kan fortelle den samme historien om igjen og
    om igjen uten at det gjør noe, og selv om dette er en henvisning til Munroe så er det er på sett og vis det Franzen selv gjør med disse to bøkene. De er forbløffende like, og jeg sier forbløffende fordi jeg mener man allikevel virkelig ikke kommer unna med å lese bare den ene.

    Jeg tror det jeg prøver å si er: gled deg! Og jeg håper vi kan møtes for en drink og diskutere begge bøkene når du har lest den, det er jo snart et halvår siden sist :)

    Guro

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, man gjør jo det. Sammenligner, altså. Jeg gleder meg til å møte deg for en drink og diskutere begge bøkene. Alt for lenge siden sist - du er jo så bra!

      Slett
  5. Ukjent for meg, og jeg er så dårlig på å velge engelskspråklige bøker. Har som mål å bli flikere...

    SvarSlett
  6. (Dette er en annen Guro enn hun som skriver over! :)) Jeg leste Corrections, og så Freedom... Og likte desidert Corrections mye bedre! Haha, merkelige greier. Men Corrections er en av de beste bøkene jeg har lest, syns den har dybde og interessante karakterer. Gleder meg allerede til å lese den på nytt om noen år. Et par småting jeg ikke likte, men alt i alt en veldig godt skrevet bok med bra språk og handling. Slutten.. tja... Freedom skuffet meg ganske mye, syns den ble enkel og litt kjedelig etter Corrections, som jeg husket som mer kompleks, den fenget ikke meg i særlig stor grad. Jeg klarte liksom ikke å identifisere meg helt med karakterene, og ingen av de tiltalte meg. I Corrections likte jeg karakterene mye bedre, og syns handlingen var langt mer interessant. Jeg syns Corrections tok opp mer grunnleggende og større spørsmål enn Freedom. Men jeg vet at mange er uenige! Uansett, gled deg!

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS