mandag 27. juli 2015

M. Faber - The Book of Strange New Things

Nok en bok fra lista til Goodreadsleserne over bøker de håper å finne på onsdagens Man Booker Longlist. Denne ligger på andre plass, bak The Buried Giant, som jeg leste i forrige uke.

Peter forlater kone og katt for å misjonere – wait for it- i verdensrommet. Etter en grundig screeningprosess godkjennes han av den private organisasjonen USIC for tjeneste på planeten Oasis, i en galakse langt unna vår egen. Oasis er bebodd av en håndfull særdeles selvstendige avstumpede USIC-ingeniører og et ukjent antall innfødte. Det er de innfødte selv som har ytret krav om en pastor. De ønsker å lære mer om Jesus og bibelen – eller "The book of strange new things", som de kaller den. Peter skriver jevnlig med kona, Beatrice – og det er tydelig at avstanden mellom dem fysisk tærer på forholdet. Jorden opplever enorme naturkatastrofer og konflikter som visker hele land fra verdenskartet på kort tid. Det føles fjernt for Petter. Han er oppslukt i en ny realitet. Så fort man har akseptert premissene om misjonering på en ny beboelig planet dukker det opp nye spørsmål: Hvorfor er det et privat selskap som organiserer all aktivitet på planeten, og hvorfor er beboerne på Oasis så ivrige etter å lære om Jesus?
 
 


Forfatter: Michel Faber

Tittel: The Book of Strange New Things (2014)

Sidetall: 584 sider.

Favorittutdrag:
In the eyes of God, all men and women are naked. Clothes are nothing more than a fig leaf. And the bodies beneath is just another layer of clothing, an outfit of flesh with an impractically thin leather exterior, in various shades of pink, yellow and brown. The souls alone are real. Seen in this way, there can never be any such thing as social unease or embarrassment. All you need do is greet your fellow soul.
De andre favorittutdragene mine inneholder spoilere, så jeg sparer dem.

Vår verden rammes av krise på krise, men fortell meg mer om misjonering i verdensrommet
Jeg likte denne boken veldig godt! Utgangspunket for historien er litt "fantastical", men Faber reiser en rekke interessante spørsmål og lar te-skjea ligge igjen i bestikkskuffen. De viktigste spørsmålene går på forpliktelser og lojalitet – nærmere bestemt lokasjonen av disse. Målet med livet til Peter som pastor har aldri før vært i konflikt med kona, Bea sine behov. De har vært det robuste kristne ekteparet andre i menigheten og nabolaget vender seg til ved turbulens i egne relasjoner. Men etter hvert som det blir tydelig at det skjer grusomme ting på jorda, som Peter ikke klarer å ta innover seg – eller gi Bea støtte til å akseptere eller håndtere – blir avstanden mellom dem gradvis en avgrunn.

Jeg lar meg fascinere av det tilgjengelige sci-fi plottet og selv om boka var tykk, var den lest på kort tid fordi den var så spennende. Det er Science Fiction slik Kanye West er rap. Jeg tror de som leser en del innen sjangeren kan synes at det som skrives om romfarten og planeten Oasis er vel tynt og underforklart. Men det er tilgjengelig, og verdensrommet er kanskje viktigere for å drive hjem et poeng om ultimat avstand enn som setting i seg selv.

Av og til skulle jeg ønske det var mer fokus på å finne ut mer om de Peter misjonerer til på Oasis, eller planeten i seg selv. Som leser går jeg i samme felle som pastoren. Jeg glemmer jorda. Jeg glemmer Bea. Jeg skummer brevene hennes, nesten likegyldig til historiene om land som et utslettet og samfunn som raser sammen. "Fortell meg mer om romvesenene da!" ber jeg forfatteren. Som om ikke boka er skrevet ferdig og de sidene jeg har inneholder hva enn forfatteren og forlaget mente de burde inneholde før boka ble sluppet oktober 2014. 

Boka etterlater løse tråder. Kommer det en oppfølger, eller må vi bare tenke oss en slutt selv? Jeg tåler litt åpen slutt, men blir det for åpent føler jeg meg snytt. Det er som å komme på cafe for en kopp te og få beskjed om at tevannet står på disken og teposene er litt lenger bort. Ville jeg lage min egen te hadde jeg blitt hjemme og gjort akkurat det. Men hei. Det er nok å tenke på her, og kanskje bidrar den åpne slutten til å vise enda tydeligere hva som står på spill.

Karakter: B


Tags: #manbookernomineres? #avstand, #familie, #softscifi, #pageturner, #misjonering, #gud, #humant, #aliens, #spennende

13 kommentarer:

  1. Jeg er usikker på hva jeg ville synes om denne. Leste en del omtaler på Goodreads, mange hadde mye positivt å si. Men de negative omtalene gjorde meg usikker på om det ville vært en bok for meg. De kritiserte mangel på plot og karakterutvikling, mangel på informasjon om planeten og befolkningen på planeten (som du også nevner), en altfor åpen slutt samt null forklaring på hvorfor befolkningen på Oasis ønsker å være kristne. Også synes det boken var grusomt kjedelig, men det er jo en individuell greie. Alle var dog enig i at Faber skriver meget godt, men at hans tidligere bøker er bedre. Så jeg tror jeg håper på at denne ikke havner på longlist og at jeg dermed kan holde meg til å lese The Crimson Petal and the White når jeg skal prøve meg på noe av Faber.

    Jeg har også Ishiguro som nummer en foreløpig og jeg har Enright som nummer to. Dog kun fordi jeg ikke har lest flere enda. Jeg er usikker på om jeg egentlig vil at noen av dem skal komme med på listen - selv om jeg ikke på noen måte blir irritert hvis de kommer med. Begge har skrevet gode bøker, men jeg tror det finnes en del enda bedre bøker utgitt i år. Kanskje. Forhåpentligvis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg så også goodreads var splittet, men jeg er ikke enig i at det mangler plot og karakterutvikling og dette med hvorfor de ønsker Jesus blir forklart i boka. Men dette er en stor spoiler, så jeg ville ikke skrive mer om det i omtalen.

      Jeg tror kanskje at det er et gap mellom det at boken har ingrediensene til å være actiondrevet, men så er det egentlig indre konflikter som er hoveddrivkraften, og noen lesere har kanskje ikke vært så opptatt av disse indre konfliktene fordi de ytre omstendighetene er såpass spennende/eksotiske. De forstår jeg at føler seg snytt. Jeg er veldig spent på hva du synes om The Crimson Petal and the White. Jeg har ikke lest noe annet av forfatteren selv, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller med Man Booker på trappene. Men jeg vil gjerne vite mer om forfatterskapet hans.

      Jeg har ikke lest nok av bøkene som kvalifiserer til å kunne si om det er riktig bruk av plass eller ikke å ha med Ishuguro, men om tidligere lister er noen indikator - tenker jeg at nivået på boka er høyt nok. Enright har jeg ikke lest men er spent på. I morgen rundt disse tider har vi fasiten.

      Slett
    2. Får nesten lyst til å lese boken bare for å finne ut om jeg synes kritikerne har noen poeng eller ikke. Jeg liker stort sett bøker som har indre konflikter som drivkraft, men jeg vet at jeg også kan irritere meg grønn over de som ikke gidder å forklare ytre omstendigheter hvis det er sentralt for innholdet i boken. Kanskje jeg forsøker en gang, spesielt hvis jeg liker The Crimson Petal and the White.

      Jeg er utrolig spent på listen i morgen. Selv om jeg har tippet aner jeg jo ikke hvilke bøker som kommer med, men jeg krysser fingrene for at et par fra listen min kommer med, for der var det mange jeg vil lese. Er forsåvidt positivt for min del hvis Ishiguro og Enright kommer med, færre bøker å lese. Begge fortjener det nok. Men ingen ble favoritter for min del, og jeg finner alltid noen nye favoritter på longlist. Det gjør jeg sikkert i år også uansett.

      Slett
    3. Haha! Ja. Vi får se om den dukker opp på longlist.

      Nye favoritter og forfatterbekjentskap er det aller beste med Man Booker, men det er jo veldig mange virkelig gode forfattere som er ute med nye bøker i år også. Jeg gleder meg til å få skikkelig styr på leseåret 2015 med mange og gode bøker frem mot kåring av vinneren. Hittil har leseåret mitt vært litt så som så. Jeg har ikke lest like mye som tidligere, særlig i sommer har jeg vært dårlig på det - men leselyst kommer og går og det er best å ikke tvinge det for mye. Nå er jeg heldigvis supermotivert for Man Booker. Håper også noen av de jeg har lest fra før kommer med. Om ikke har jeg ca 3 dager pr. bok, og det kan bli litt knapp tid på bøker som er store både i omfang og substans.

      Slett
    4. Oj, jeg har ikke tenkt over hvor god tid vi har på å lese alle bøkene, tre dager er ikke mye per bok. Jeg pleier ikke å komme meg gjennom alle uansett, men har alltid et mål om å lese flest mulig. Ser for meg at det ihvertfall kommer et par mursteiner på listen i år.

      Har forberedt meg ihvertfall. Noen av bøkene bestiller jeg nok via Bookdepository, og får jeg tak i noen i bokhandel blir jeg lykkelig, men dette er en anledning hvor Kindle må til. Og min sluttet å virke for en liten stund siden. Ikke akkurat god timing, men den er fem år gammel, så den har forsåvidt levd et godt liv. Har heldigvis fått låne en annen sin, så nå er jeg klar!

      Kjekt at du har fått leselysten tilbake nå i Bookertiden. Regner med det blir masse gode bøker å lese fremover. Blir gøy å diskutere bøker igjen, har savnet det når jeg ikke har blogget.

      Slett
  2. Denne har jeg blitt veldig nysgjerrig på fordi jeg har sett den nevnt i så mange sammenhenger i det siste, og tror det kan være noe jeg kan like. Havner den på longlist, blir det kanskje den ekstra dytten som gjør at jeg trykker på kjøp-knappen neste gang. The Crimson Petal and the White har jeg imidlertid fått bekreftelse på at er på vei til en postkasse nær meg veldig snart, så noe av Faber har jeg planer om å lese i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres klokt ut. Er spent på hva du mener om The Crimson Petal and the White. Skjønner du har vært skikkelig rampete og bestilt litt bøker i det siste. Har du bibliotek hjemme? Det høres ut som du har virkelig veldig mange bøker, eller leser du mest digitalt?

      Slett
    2. Et mini-bibliotek som er i ferd med å krype utover ;)

      Nå har vi faktisk kjøpt hus, skal flytte i november, og da blir det bibliotek på ordentlig. Leser nesten utelukkende på papir, selv om jeg har Kindle. De jeg kjenner som ikke leser mye, synes jeg har fryktelig mange bøker. Jeg synes helt klart at jeg har for få, men vet ikke helt hvor mange. Men vet jeg har kjøpt 75 papirbøker i første halvdel av 2015. Det er litt i overkant...

      Slett
    3. Gratulerer med hus! Blir du i kommunen? Vi ser på hus der nå. 75 papirbøker i første halvdel av 2015 er ganske heftig, men lidenskap er lidenskap. Ikke noe verre enn folk som drar i hus pose på pose med sko og klær. Faktisk mye bedre, synes jeg. Dette biblioteket er jo en gave til hele husholdningen! Skal du lese litt Man Booker longlist fremover? Da blir det jo fort litt Kindle. Ikke alltid bokbutikkene har så mange av bøkene inne. Ark på Egertorget er de jeg pleier å finne flest av de nominerte bøkene hos, i tillegg har de ofte gode tilbud på pocket. Er det pocketforbud i biblioteket ditt?

      Slett
  3. Svar
    1. Da gleder jeg meg til å lese hva du synes om den!

      Slett
  4. Fin og interessant omtale Linn! Jeg kjøpte denne for et halvt år siden etter alle de gode omtalene, men har ikke begynt enda. , jeg er ikke så glad i science fiction.. Den fikk jo veldig god anbefaling av David Mitchell.. Hvis den kommer på selve Shortlist leser jeg den selvfølgelig, men ellers kan det ta litt tid før jeg kommer i SF humør igjen!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Jeg så David Mitchell hadde noen lovord på omslaget, ja. Hadde vært spennende å lest din mening om den, men skjønner at SF-elementene gjør at flere lar den ligge på vent.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS