torsdag 30. juli 2015

Min leseplan: Man Booker Longlist 2015

Jeg gleder meg til å ta fatt på gårsdagens langliste fra ManBooker. Kanskje er du allerede godt i gang? Om ikke, ta følge med meg davel! Vi kan lese alle, eller noen av titlene sammen.

I går nevnte jeg at jeg skulle skrive en liten beskrivelse av hver bok. Disse baserer seg primært på tilgjengelig informasjon om dem fra GoodReads. Jeg gleder meg mest til å lese The Moor's account, A Brief History of Seven Killings og Lila - men det er mange bøker på lista som ser spennende ut. Bill Cleggs "Did you ever have a Family" er ikke ute enda. Den kommer i september, men de andre er så langt jeg kan se tilgjengelig på Amazon.

And the race is on! (Bilde: The Guardian: Let the posh bingo begin!)
Årets veddeløpshester forfattere. (Bilde: The Atlantic)
Dette er bøkene på årets liste:

Bill Clegg (US) - Did You Ever Have a Family. Forventet publisert 8 sep 2015. 304 sider. Debutroman. En grusom ulykke tar livet av et helt brudefølge og brudens mor June, er en av de få overlevende. Hun legger ut på en kjøretur på tvers av USA. Boken er beskrevet som en hyllest til familiene vi er født inn i og de vi selv skaper.

Anne Enright (Ireland) - The Green Road. Publisert 11 mai 2015, 304 sider. Kjent, tidligere bookervinnende forfatter, skriver om en familie over 30 år. Fire søsken gjør sine valg i livet. Dan blir prest og reiser til New York, Constance reiser til et sykehus i Limerick, Emmet reiser til Mali i Afrika og Hanna satser på familie i Dublin. Alle samles for å feire jul. Man Bookers favoritt-tematikk: familiedrama.

Marlon James (Jamaica) - A Brief History of Seven Killings. Publisert 2.oktober 2014. 688 sider. Jamaicaboka! Boka følger leiemordere, journalister, doplangere og spøkelser (!) gjennom en 30-årsperiode. Settings: Slummen i Kingston på 70-tallet, Crackkrigene i USA på 80-tallet og et radikalt endret Jamaica på 90-tallet.

Laila Lalami (US) - The Moor's Account. Publisert 9 sep 2014, 336 sider. En sterk bok på lista, tidligere en av finalistene til Pulitzerprisen, gjort seg bemerket på topplistene til flere tidsskrift. Her presenteres et slags memoar fra den første sorte personen som når Amerika i 1527. Forteller om Spanias forsøk på å kolonisere golfkysten. Kanskje en av de jeg gleder meg mest til.

Tom McCarthy (UK) - Satin Island. Publisert 17 feb 2015, 192 sider. McCarthy er forfatteren av filmen Remainder som kommer ut i 2015 og C som tidligere har vært kortlistet for Man Booker. Hovedkarakteren U føler sannheten stort sett er tilslørt og at en verden som bygger på all denne tilslørte informasjonen må være veldig ustabil. U har fått i arbeid å skrive en rapport som oppsummerer vår tidsalder. Høres pretensiøs ut, men hei. Jeg kan ta feil – den kan jo være helt genial.

Chigozie Obioma (Nigeria) - The Fishermen. Publisert 14 april 2015, 304 sider. Debutroman. Protagonisten er 9 år og inngår i en søskenflokk på fire brødre. Skildrer en barndom i Nigerias lille by Akure. Fordi faren stadig er på reise, skipper brødrene skolen og fisker i elva isteden. Der treffer de en gal mann som sier til en av brødrene at skjebnen hans er å bli drept av en av de andre brødrene.

Andrew O’Hagan (UK) - The Illuminations. Publisert 17 feb 2015. 304 sider. Forfatteren har vært på shortlisten til Man Booker to ganger. Sammenliknes med Toibin og Mitchell – hva nå enn de to forfatterne har til felles. Handler om en gammel bestemor og barnebarnet hennes Luke. Luke kjemper i Afghanistan. Boka drøfter hvor mye vi skjuler for å beskytte de vi er glad i.

Marilynne Robinson (US) – Lila. Publisert 7 oktober 2014. 261 sider. Dette er tredje bok i serien Gilead, men boken kan leses enkeltstående. Lila er hjemløs og vandrer gatelangs i Iowa. Her treffer hun presten John og de starter et liv sammen. Hun har fått en røff start på livet og forsøker å forene erfaringene herfra med sin ektemanns kristne og tilgivende livssyn. Hørt bra ting om denne! Mange forventet også at den skulle være å finne på longlist.

Anuradha Roy (India) - Sleeping on Jupiter. Publisert 26 april 2015. 250 sider. En uflidd indisk jente går av toget og det skjer noe som sjokkerer medpassasjerene. På endestasjonen i Jarmuli treffer tre gamle damer på den samme jenta. Tror den er ganske dyster, virker som den inneholder incest.

Sunjeev Sahota (UK) - The Year of the Runaways. Publisert 18 juni, 480 sider. Sammenliknes med A fine Balance som er en av mine absolutt favorittbøker. Handler om tretten indiske flyktninger under ett tak i Sheffield, England. Immigrasjonsbøker er også en yndet kategori hos ManBooker.

Anna Smaill (New Zealand) - The Chimes. Publisert 12 feb 2015. 291 sider. Boka med samme tittel som Dickens verk handler om et London der menneskene ikke er i stand til å danne nye minner og skriflig kommunikasjon er forbudt. Kun musikk fyller tomrommet. Simon Wythern er nyankommet i London i søken etter svar om foreldrenes skilsmisse.

Hanya Yanagihara (US) - A Little Life. Publisert 10 mars 2015. 720 sider. Først og fremst, hurra for at Hanya Yanagihara får anerkjennelse for forfatterskapet sitt! Debutromanen hennes, The People in the Trees, som flere savnet på fjorårets lister var favorittboka mi i fjor. Jeg leste A Little Life tidligere i år og den er helt klart mørkere enn forrige bok, selv om mye av tematikken er lik. Kun i True Detective sesong 2 finner du karakterer som har mer bagasje enn karakterene i a Little Life. Der grenser det da også til det parodiske. A Little Life er vondt og vanskelig over veldig mange sider. Jeg tror ikke det er noe for alle.

Anne Tyler (US) - A Spool of Blue Thread. Publisert 10 feb 2015. 358 sider. Finn frem kjeks og te! Denne boken ser i utgangspunktet ut som en feelgoodbok om en gammel dame som forteller familien om livet med ektemannen Red og hvordan familien ble grunnlagt. Lesere som er glad i Tyler sier man ikke leser bøkene hennes, men at man lever dem sammen med karakterene. Jeg er spent. Er dette årets lettvekter, eller er den kanskje tatt med som en slags trøst for lesere av Man Booker longlist etter Yanagihara har fått dem til å gråte i 700 sider?

Min tentative leseplan
Jeg ønsker å lese de 12 bøkene jeg ikke har lest på lista innen ManBooker offentliggjør en shortlist med 6 titler tirsdag 15 september. Senest mandag 14 september skal jeg poste min egen shortlist med bøkene jeg håper går videre.

12 bøker på 7 uker tilsvarer ca. 4 dager pr. bok i snitt. Jeg tror jeg har manglet et par bøker hvert år for å komme i mål med alle, men jeg skal prøve.

Fristene for når omtalene av bøkene skal publiseres blir da (endret litt for å tilpasse meg Labben):
Søn 2. august: The Moor's Account
Tor 6. august: Lila
Søn 9. august: The Green Road
Tor 13. august: The Fishermen
Søn 16. august: Satin Island
Tor 20. august: The Illuminations
Søn 23. august: A Brief History of Seven Killings
Tor 27. august: The Chimes
Søn 30. august: Sleeping on Jupiter
Tor 3. september: The year of the Runaways
Man 7. september: A Spool of Blue Thread
Fre. 11. september: Did you Ever Have a Family

Om noen ønsker å slå følge er jeg superglad for det! Vil du lese bøkene i en annen rekkefølge tilpasser jeg meg gjerne. Jeg har fått kjøpt alle bøkene unntatt Sleeping on Jupiter, The year of the Runaways og Did you ever Have a Family. Derfor har jeg utsatt dem til slutt.

21 kommentarer:

  1. Jeg har lest ca en tredjedel av The Moor's Account og er gjerne med på å publisere omtale på søndag. Fant ut at jeg kjenner historien fra før av, bare at jeg har lest om en av de andre på ekspedisjonen. Artig å lese en annen (oppdiktet) versjon av historien. Jeg liker den så langt, selv om den ikke er helt slik jeg så for meg. Som deg var det den jeg gledet meg mest til å lese fra årets longlist, bortsett fra Yanagihara.

    Har bestilt Satin Island og The Illuminations fra Bookdepository, så de to får jeg ikke lest før de ankommer postkassen, sikkert om en og en halv til to uker. The Green Road har jeg lest. Satser på å få publisert en omtale om den i kveld eller senest i morgen kveld. Ellers er jeg usikker på hvilken rekkefølge jeg skal lese i, tenkte å lese The Fishermen eller Lila etter The Moor's Account, men det spørs om ikke jeg faller for fristelsen til å begynne på Yanagihara når jeg er ferdig med Lalami. Jeg må uansett lese en annen bok samtidig med Yanagihara, for den orker jeg ikke å bære med meg i vesken. Det blir en hjemmebok. Kanskje jeg tar Lila nå snart, så kan jeg lese The Fishermen med deg. Bør nok lage meg en slik oversikt jeg også, og samtidig finne ut hvilke bøker jeg klarer meg uten å lese dersom det ikke blir tid til alle. Ser egentlig for meg at A Brief History of Seven Killings får lide hvis den ikke kommer på shortlist og jeg ikke rekker alle. Virker interessant, men litt for lang og ikke interessant nok til å prioriteres. Tviler egentlig på at jeg får lest alle, har ikke ferie og skal ha tid til å ha et liv utenom jobb og bøker. Samt tid til hunden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, perfekt, perfekt! Du lar lest så mye historisk fra før, har jeg inntrykk av. Jeg er helt noob i forhold. Yanagihara bør lese med en søvnig hund på fanget. Litt trøst bør man ha tilgjengelig. Du har rett i at det kan være lurt å bestemme seg for hvilke bøker som bør nedprioriteres dersom det ikke blir tid til alle. Jeg tror aldri jeg har rukket alle på longlist før, så det er kanskje naivt å tro det blir slik nå. Jeg har ikke ferie lenger jeg heller, og det er en travel høst på jobb. Jeg kjøpte boka til A Brief History of Seven Killings på Ark, og var overrasket over hvor tynn den var - men den hadde bibelsider og fontstørrelse 6. Iiiik.

      Slett
    2. Jeg satser på denne rekkefølgen de første ukene:

      2. august: The Moor's Account
      6. august: Lila
      9. august: A Little Life
      13. august: The Fishermen
      16. august: Satin Island
      20. august: The Illuminations

      Da får jeg lest tre bøker sammen med deg, så får jeg vurdere hva jeg gjør videre (og hvor godt jeg henger med) når vi nærmer oss 20. august.

      Yanagihara med en søvnig hund på fanget blir ikke noe problem. Han er en liten klovn og kan nok muntre meg opp når han er litt mer våken også! Har lest en del historie, men langt fra nok. Er altfor mye spennende å lese..

      Haha, bibelsider og minifont er artig, da har du litt å bryne deg på på fire dager. Du får satse på å fullføre noen av de tynnere bøkene på litt kortere tid. Hvis den kommer på shortlist får jeg også prøve meg, men da har vi litt bedre tid i det minste.

      Slett
    3. Da har jeg tilpasset meg dine planer litt, så vi får lest fem sammen. Gleder meg veldig. Herlig med hund, jeg merker jeg er helt dårlig etter hund om dagen. Jeg er nå blitt hun rare som snakker med hundene til andre folk som går forbi på gata. Favoritten min er en dachs med pelsfeil som går mye tur rundt der jeg jobber. Den møter jeg på ofte. Pelsfeilen er at den er strihåret, men har en lang manke med hvitt hår på toppen av hodet, som får den til å se ut som en skikkelig personlighet. Heldigvis er eieren ei veldig grei dame, som gjerne forteller om hunden og lar meg få hilse. Når vi får hus skal vi kjøpe oss hund, men det ser ut som det ligger ca 2 år frem i tid. Uansett, det var en lang jabbling om en random hund.

      Slett
    4. Artig, da får vi kanskje lest det meste sammen. Er veldig spent på hvordan min drømme-shortlist kommer til å se ut. Foreløpig tror jeg ihvertfall at Yanagihara og Lalami blir inkludert der. Så kommer det nok noen overraskelser utover sommeren og høsten.

      Jeg liker fremmede som har lyst til å snakke med hunden min på gaten, så det er nok mange som synes det er kjekt. Og jeg blir spesielt glad når du sier at favoritten din er en strihåret dachs, for min eldste er også det (selv om jeg ikke bor med han lenger - ser han ofte heldigvis). Han har en liten hvit pelsstripe på hodet, men den er ikke så merkbar. Kanskje det er vanlig på strihårede dachser, bare at den i ditt nabolag har fått det i større grad?

      Hvilke hunderaser vurderer dere? Av raser jeg kjenner til er Cairn Terrieren min favoritt, men det er mange jeg har lite kjennskap til som jeg har lystpå. Spesielt Bearded Collie. Alltid hatt en forkjærlighet for hunder med bart og skjegg.

      Digresjon fra Booker, men det kommer nok av Bookerinnlegg fremover uansett!

      Slett
    5. Jeg vokste opp med strihåret dachs, så har en ekstra soft spot for dem. Ellers er jeg enig i at hunder med bart og skjegg er spesielt sjarmerende. Når vi skaffer hund nå, blir det nok en liten fuglehund. Vi vurderer bretton. Kjæresten er jeger og ønsker seg en turkamerat. Jeg forsøker å styre over på dachs, fordi rådyr er bedre enn rype. Uansett, jakten er bare noen få uker i året. Det viktigste blir å finne en rase vi kan passe godt sammen med hele året.

      Slett
    6. Echo blir ikke brukt som jakthund, men kunne nok egnet seg godt egentlig. Er ikke mangel på jaktinnstinkter. Planen er å melde han på sporkurs til å begynne med, spørs vel om han noensinne vil bli brukt til jakt selv om det er litt synd. Max har derimot omtrent ikke jaktinnstinkt i det hele tatt, selv om rasen i utgangspunktet ble utviklet som en jakthundrase (men nå er Cairn selskapshund). Dere har en del raser å velge mellom dersom dere vil ha jakthund. Kommer vel an på hva kjæresten din jakter på.. Fuglehunder er ofte gode familiehunder, er de ikke? Som du sikkert vet godt er dachsen et godt valg dersom dere vil ha en jakthund/koseklump. Echo bor omtrent på fanget.

      Jeg endrer forresten pittelitt på planen min. Har ikke lyst til å haste gjennom A Little Life, så jeg leser den litt innimellom alle de andre og bruker den tiden jeg ønsker på den, og leser heller en annen bok til denne søndagen. Har begynt på A Spool of Blue Thread, satser på å få skrevet om den i morgen eller senest mandag. Så fortsetter jeg med planen vår etter det (The Fishermen til torsdag). Når vi har lest The Illuminations tror jeg at jeg fortsetter med The Chimes eller The Year of the Runaways. A Brief History of Seven Killings, Sleeping on Jupiter og Did You Ever Have a Family blir de jeg lar være å lese dersom det ikke blir nok tid til å lese alle.

      Slett
    7. Jeg tror fuglehunder er gode familiehunder, men veldig aktive. Dachs er nok roligere - og jeg vil veldig gjerne ha en koseklump.

      Forstår godt at du vil vie a Little Life litt ekstra tid og oppmerksomhet. Takk for oppdatering. Nå skal jeg inn til deg og se etter anmeldelser.

      Slett
  2. Eg har lest Enright og Obioma, og har begynt på Roy. Eg har ikkje ferie dei neste vekene, og leser helst i eige tempo. Gler meg til å lese kva du syns om dei ulike bøkene - og kudos for imponerande leseplan!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig! Så omtalen din om Enright, og ser frem til å lese den om Obiomas bok. Planen er kanskje imponerende, men jeg pleier å være flinkere til å planlegge enn å gjennomføre ;)

      Slett
    2. Min leseplan er ganske impulsiv - foreløpig har eg valgt ut av humør og interesse og då vart det Roy si bok. Sidetal har og ein del å sei, men nå er eg halvveis i Yanagihara, og den er ikkje sengelektyre pga størrelsen (leser lånt papirbok).

      Slett
    3. Jeg så akkurat på hva du har lest i sommer, og gurimalla - du leser like mye og forskjellig som 10 helt ulike personer. Jeg tar av meg hatten!

      Slett
  3. Så flott at du oppsummerte bøkene slik.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var hyggelig at du synes det! :) Skal du lese noen av dem?

      Slett
    2. Har lyst å lese den fra Jamaica, selv om den er tykk, samt Roy sin bok , som virker interessant. Robinson virker også interessant. Men om det blir på engelsk…. får se.:) Skal ut å reise internasjonalt til uka, så kanskje de finnes på flyplassen, skal sjekke..

      Slett
  4. Jeg blir bestandig både imponert og litt smittet av pågangsmotet ditt, men innser at jeg ikke har sjans i havet til å følge lesetempoet ditt (mest fordi jeg ikke klarer å holde meg til å lese utelukkende bookerbøker, jeg sporer av for lett, og plutselig befinner jeg meg et helt annet stedet i litteraturen). Realistisk sett tenker jeg å få lest fire-fem stykker før lang blir til kort (The Chimes, The Illuminations, A Spool of Blue Thread, The Moor's Account, Lila (som jeg virkelig gleder meg til, har nettopp lest Gilead) og A Little Life (kanskje, innrømmer at den tar litt motet fra meg, med sideantall og lovnader om smerte). Gleder meg uansett til å følge deg videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint å ha friheten til å kunne lese det man har mest lyst til akkurat der og da! Lesing skal jo være lystbetont. Fire-fem før lang blir kort høres ut som en god plan som også gir plass til at du kan lese litt annet som dukker opp på veien. Takk for hyggelig kommentar :)

      Slett
  5. - -Morsomt Linn og lykke til! Det er ikke så mange år siden jeg også raste gjennom alle longlist bøkene før shortlisten kom -- syns hele konkurranse-elementet i prisen var veldig gøy. Men bøkene er ofte så gode at nå liker jeg bedre å ta mer tid på hver bok, både til lesing og til "etterklangen" hvis du forstår hva jeg mener -- og det er vel derfor jeg har lagt opp Readalongen i mer rolig tempo utover høsten. Men det blir veldig morsomt å følge deg og jeg er spent på hvilke favoritter du får underveis! Enjoy the reading :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Jeg forstår veldig godt hva du mener. Bøker skal jo gjerne fordøyes, og bøker så gode som disse bør nytes og slikt tar jo litt tid. Likevel er det utrolig gøy å kunne ha en egen mening om kortlisten. Jeg skal kose meg med bøkene, og gleder meg til å følge readalongen også.

      Slett
  6. Jeg holder på med The Fishermen og er så vidt over halvveis etter over en uke, så har ingen tro på at jeg skal klare så forferdelig mange bøker. Jeg liker egentlig boken bedre og bedre og synes den følger meg også mellom lesingen, så da er det kanskje bare fint at det tar litt tid som Clementine sier over. Ellers foreslo jeg at vi skulle lese en av dem i lesesirkelen min og da falt valget på A Spool of Blue Thread, så den blir nok også lest innen kortlisten. Bortsett fra de er jeg usikker. Jeg har egentlig mest lyst til å lese de to tykkeste bøkene basert på omtale, men sidetallet utelukker dem akkurat nå. Jeg får følge med på alle innleggene:-) Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det å ta seg tid er slettes ikke dumt. Gleder meg til å se anmeldelsen din av A Spool of Blue Thread.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS