onsdag 29. juli 2015

Man Booker Longlist 2015

Refresh. Refresh. Refresh. Der var den! Man Bookers Longlist ble publisert klokken ett (norsk tid) i dag. Dommerne har latt oss vente en uke lenger enn i fjor – men i dag er det altså julaften for litteraturelskere over hele verden.


 
Frem mot datoen de 13 bøkene reduseres til en kortliste på 6 bøker, tirsdag 15 september, skal jeg lese så mange som mulig av bøkene. Vinneren annonseres tirsdag 13 oktober. Om du har planer om å lese flere av disse, så ta gjerne kontakt i kommentarfeltet – for jeg elsker å diskutere bøkene underveis. Ønsker du et roligere lesetempo på Man Bookerbøkene, for virkelig å kunne nyte bøkene i ditt eget tempo anbefaler jeg samlesingen Clementine pleier å avholde for bøkene på kortlisten. 
 
Som flere hadde tippet var Anne Enright på lista med The Green Road og Marilynne Robinsons tredje bok om Gilead med tittelen Lila.
 
Så herlig velfortjent at Hanya Yanagihara ble hedret med en plass på lista! I fjor var jeg trist fordi The People in the Trees ikke nådde opp. Det var mange nye navn for meg på årets liste og jeg gleder meg til å bli kjent med det som for meg er nye forfatterskap. Ellers savner jeg Franzen med Purity på lista og synes det var leit at det ikke ble gjort plass til The Buried Giant av Kazuo Ishiguro. Det tror jeg er en bok som kunne rørt ved mange lesere. 
 
 
Bøkene på kortlista er:
  • Bill Clegg (US) - Did You Ever Have a Family (Jonathan Cape)           
  • Anne Enright (Ireland) - The Green Road (Jonathan Cape)
  • Marlon James (Jamaica) - A Brief History of Seven Killings (Oneworld Publications)
  • Laila Lalami (US) - The Moor's Account (Periscope, Garnet Publishing)
  • Tom McCarthy (UK) - Satin Island (Jonathan Cape)
  • Chigozie Obioma (Nigeria) - The Fishermen (ONE, Pushkin Press)
  • Andrew O’Hagan (UK) - The Illuminations (Faber & Faber)
  • Marilynne Robinson (US) - Lila (Virago)            
  • Anuradha Roy (India) - Sleeping on Jupiter (MacLehose Press, Quercus)
  • Sunjeev Sahota (UK) - The Year of the Runaways (Picador)
  • Anna Smaill (New Zealand) - The Chimes (Sceptre)
  • Anne Tyler (US) - A Spool of Blue Thread (Chatto & Windus)
  • Hanya Yanagihara (US) - A Little Life (Picador)
 
I kveld skal jeg sjekke hvor mange som er tilgjengelige i Kindlestore hos Amazon. Jeg kommer tilbake med en kort oppsummering av hver bok, og en vurdering av hvilke jeg gleder meg mest til å lese. Jeg føler meg ganske heldig med at jeg allerede har unnagjort mursteinen A Little Life.
 
 Hva synes dere om årets liste?

15 kommentarer:

  1. Wow, du var kjapp. Gleder meg til det begynne å tikke inn enda flere Bookerinnlegg. Jeg måtte begynne mitt med jubel over Yanagihara, til tross for at jeg ikke har lest boken enda. Har skrevet sånn ca det samme som deg. Skal innom noen bokbutikker om en halvtime, så hjem å skrive ferdig innlegget. Fornøyd med listen, bortsett fra mangelen på kanadiere. Og mangelen på Louis de Bernières, som jeg har så lyst at flere skal lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal lese Louis de Bernieres jeg. Ikke at jeg vet så mye om ham, men vi pleier å være samstemte på en del bøker. Må bare få unna Man Booker først.

      Fant du noen av bøkene i bokbutikk?

      Slett
    2. Hurra for at du skal lese Louis de Bernières!! Men ja, først Booker. Jeg har satt alt annet på vent.

      Ja, jeg fant The Fishermen og A Spool of Blue Thread på Norli. Regner med det er enda større sannsynlighet for at du finner flere i Oslo. Bestilte McCarthy og O'Hagan fra Bookdepository, for de var billigere der enn til Kindle. Resten kjøper jeg nok til Kindle vil jeg tro.

      Slett
  2. Eg er så glad for at eg har begynt på fleire bøker på lista. Sakner deWitt og Ishiguro, men spennande med nye forfatterskap :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du er jo virkelig godt i gang! Enig i at det var trist Ishiguro ikke var på lista - men de nye forfatterskapene er jo kjempespennede.

      Slett
  3. Jeg syns listen er fin.. tror mange blir fornøyd med dette! Jeg hadde ingen spesiell bok jeg gjerne ville ha inn på Longlist, kanskje med unntak av Lila av Robinson som jeg ble veldig glad i.. men jeg ville gjerne se et bedre utvalg av amerikanere, og det har jeg fått her :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenkte også "jøss, var det så mange amerikanere i fjor?" Da gleder jeg meg litt ekstra til Lila. Om jeg liker den vil jeg nok lese hele triologien.

      Slett
  4. Jeg er på hyttetur, men var en tur i Stavanger i går og saumfarte et par bokhandlere. Fant The Fishermen og vurderer sterkt å legge vekk både påbegynt bok og det jeg burde lese. Får se om samvittigheten tar meg eller ikke. Gøy med så mye engasjement på flere blogger! Ikke rart vi blir revet med:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyttetur er jo perfekt setting for å lese - skikkelig idyll. The Fishermen hørtes jo spennende ut da, jeg pleier å like de afrikanske bøkene godt. :) Harde valg, men det blir nok bra uansett.

      Slett
  5. Har blitt så revet med av engasjementet deres disse dagene at jeg har bestilt The Fishermen og gleder meg til å få den inn dørene! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig! Gleder meg til å se hva du synes om den. Den virket jo veldig spennende da!

      Slett
    2. Jeg ble også litt gira av disse innleggene.. Skal sjekke ut James fra Jamaica, Tyler (siden Ingalill skryter så fælt av den) og Robinson i alle fall.:)

      Slett
  6. Kunne godt tenkt meg Atwood og Franzen, og håper dette ikke betyr at de nye bøkene deres skuffer, bare at de på lista var enda bedre. Leser Anne Tyler - og får ta resten som det kommer. Sliter meg å konsentrere meg om kortlista til bokbloggerprisen med så mye nytt på gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke de nye bøkene deres skuffer. Jeg er nysgjerrig på hvorfor du valgte å starte med Anne Tyler. Det hørtes litt ut som en "bestemor sitter på terassen og mimrer-bok" har den noe mer på gang? Jeg håper det. Bare så det er nevnt gir jeg megselv en dask for å være forutinntatt nå altså. Har du lest noe av forfatteren fra før?

      Slett
    2. Vel,,,, Tyler var den eneste de hadde på storytel, ikke mer mystisk enn som så. Hvis det er samme Tyler som skrev Homesick Cafe (Restaurant?), har jeg lest den, for evigheter siden, uten at den satte dype spor. Knapt en time inn i Blue Thread minner den meg litt om Franzen. Liker den godt, men det er selvfølgelig tidlig ennå.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS