mandag 1. juni 2015

Lest i mai 2015

I mai ble det seks bøker, hvorav to var biografier. Det var jeg godt fornøyd med. I snitt leste jeg mellom 50 og 60 sider pr. dag, omtrent likt som i fjor rundt disse tider – men det at ingen av bøkene var lenger enn 400 sider gjorde at jeg fikk litt flere titler.


21. Emma Healey – Elizabeth is Missing
22. Boris Johnson – The Churchill Factor
23. Neil Gaiman – Havet Ved Enden av Veien
24. Maria Semple – This One is Mine
25. Toni Morrison – God Help the Child
26. Helen Macdonald – H is for Hawk

Jeg leste Elizabeth is missing, som Emma Healy fikk Costas debutantpris for i år. Boken, med sitatet "How do you solve a crime when you can't remember the clues?" – har spøkefullt blitt omtalt som Gone Gran og en ny sjanger – demenskrim.

Rett før vi dro til London leste jeg også boken byens ordfører har skrevet om sin helt, Winston Churchill. The Churchill Factor argumenterer sterkt for at Churchill er mannen vi har å takke for mye av friheten og den nasjonale suvereniteten vi i dag tar for gitt, og at vi skal huske ham fordi han er beviset på at en mann kan gjøre en forskjell.

Gaiman er kanskje best kjent for Coraline, men i Havet ved enden av veien, som er en fantasyroman for voksne, gjenskaper han spenningen av en virkelig god historie og barndommens åpne sinn. Vi møter en liten gutt som beskyttes av bondekonene på nabogården, når en inntrenger inntar familien. Tidligere har jeg lest tegneserieromanen The Sleeper and the Spindle, av samme forfatter.

Du har kanskje lest, eller hørt om den fabelaktige "Where'd you go, Bernadette?" utgitt som "Hvor ble du av Bernadette?¨" på norsk. Det var Maria Semple. Forfatteren som er kjent for å skrive TV show som Mad About You og Arrested Development har beveget seg over i litteraturen. This One is Mine var debutromanen hennes. Vi møter en slags moderne Anna Karenina i Los Angeles. Dette er smart og morsom chic lit. Les den på stranda i sommer.

Jeg fant God Help the Child på en eller annen liste over "most anticipated books of 2015". Det er kanskje ikke så rart, for forfatteren, Toni Morrison - har vunnet både en Pulitzer og Nobels litteraturpris. I God Help the Child møter vi Bride som aldri fikk den anerkjennelsen hun trengte fra moren eller faren som barn. Boken tar for seg foreldre-barn-relasjon og raseproblematikk. Dessverre synes jeg alt som sies i denne boken er fortalt bedre av andre, kanskje også forfatteren selv, tidligere.

Til slutt denne måneden leste jeg H is for Hawk. Dette er min favoritt av de jeg har lest denne måneden. H is for Hawk er boken Helen Macdonald vant Samuel Johnson litteraturpris for non-fiction + Costa litteraturpris både i sin kategori (biografi) og årets bok med. Selve essensen i boken går på å takle noe av det verste vi skal igjennom; å miste tryggheten sin – en forelder. Det å finne tilbake balansen, meningen og gleden i livet. Det er også en bok som drøfter samspillet mellom menneske og natur, og det domestiserte og det ville på en fantastisk måte. Jeg har hatt billettene til forfatterens besøk hos Litteraturhuset hengende på korktavla mi siden april – og gleder meg til å lære mer om både forfatteren, tematikken og boken nå førstkommende fredag. 

Har du lest noen gode bøker i det siste? Har du noe å anbefale meg og leserne mine blir jeg glad for det.

3 kommentarer:

  1. Jeg leser This One is Mine nå - og 25% inn er jeg helt enig i vurderinga di. (ikke lest Bernadette) (leser ikke på stranda). Den Morrisonboka prøver de til stadighet å pushe på meg på amazon - også på lyd - men jeg har sålangt stått imot, tror kanskje jeg fortsetter med det. Har så mange andre Morrison å lese, at jeg kan like gjerne begynne med de av nobelkvalitet.

    (skrev så mange innlegg under Lillehammerfestivalen så ifall det er full bloggstopp før 12.juni, kan jeg like gjerne varsle her. Tvangslesekafe 12.juni. Østbanehallen. Burgers and Bier (i de gamle Christianialokalene, tror jeg). Kan hende det forandrer seg hvis været blir strålende, men været har jeg sluttet å tro på)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på vurderingen din av de neste 75 % og noterer meg 12 juni på Østbanehallen. Burgers and Bier høres strålende ut.

      Været ja. Jeg går fortsatt med vinterkåpe. Oppsiden er at jeg slipper å barbere leggene (oversharing).

      Må lese innleggene dine om Lillehammerfestivalen!

      Slett
  2. Blogging is the new poetry. I find it wonderful and amazing in many ways.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS