fredag 24. juli 2015

K. Ishiguro -The Buried Giant

Tidligere Man Booker-vinner Kazuo Ishiguro ga ut The Buried Giant i januar. Jeg har ikke lest noe av ham før, så for meg var dette et nytt forfatterbekjentskap. Goodreadsleserne har stemt den frem som nummer 1. på listen av bøker man håper å finne på Man Bookers longlist 29 juli. Jeg har tenkt å følge Man Booker-prisen på bloggen, og lese så mange som mulig av bøkene som er nominert.

I The Buried Giant følger vi et gammelt ektepar som legger ut på en reise for å finne sønnen som de ikke har hatt kontakt med på flere år. Historien er satt til Storbritannia etter kong Arthurs død, der kampen mellom Saxons og Britons har kjølt seg ned noe, etter å ha rast i flere år. Etter litt googling vil jeg anslå det er snakk om år 500-600ish. Folket lever i små sirkelformede landsbyer beskyttet av palisader, men ingen husker stort - eller er interessert i å huske. Livet går fra dag til dag med hverdagens gjøremål. Det ligger en tåke av glemsel over Storbritannia. Ekteparet strever med å huske, hvor sønnen holder til, hvor gammel han må være og hvorfor han dro. De setter ut på en omfattende reise, med lite å gå på. Det eneste som oppleves som sikkert, er deres kjærlighet til hverandre.

Bildet er lånt fra Booktopia

Forfatter: Kazuo Ishiguro

Tittel: The Buried Giant (2015)

Sidetall: 317 sider.

Favorittutdrag
Just know one thing Young comrade. When the hour's too late for rescue, it's still early enough for revenge.

Who knows what will come when quick tounged men make ancient grievances rhyme with fresh desire for land and conquest?

Rettferdighet avhenger av at vi husker, fred avhenger av at vi glemmer
The Buried Giant er minnene våre, sannheten og lengselen for rettferdighet. Den nylig avdøde Kong Arthur får æren for å ha skapt fred mellom Brittons og Saxons. Dette er oppnådd gjennom en tåke av glemsel, som er bokens første mysterie. Hva er det som gjør at ingen husker fortiden sin? Det er imidlertid ikke alle som foretrekker at fortiden forblir begravet.

Boka har en setting som kan høres ut som den kun appellerer til spesielt interesserte, men tematikken er bred nok til å kunne favne mange lesere. Ishiguro inviterer leseren til å reflektere over hva som er å foretrekke av glede i glemsel eller en miserabel sannhet. Hvor viktig er sannheten, og hvilken verdi har gode ting tuftet på løgn og glemsel?

The Buried Giant har flere mytiske elementer. I tillegg til Kong Arthur, der historikerne strides om han fantes eller ikke, er det drager, ogrer/troll og magi. Men elementene av fantasy er del av boken på en måte som gjør den lesbar for mange.

Deler av boken minnet meg litt om The Wake, som vi fant på longlisten i fjor. Den var en av mine favoritter. The Buried Giant ser på kampene mellom ulike folkeslag i relativt kort tid etter romerne har trukket seg ut, i mens the Wake beskriver kampene helt i slutten av tidslinja for konflikt i anglosaxiske Storbritannia, med normannernes invasjon i 1066. The Buried Giant er mer tilgjengelig enn the Wake, ikke bare på grunn av språket (The Wake er skrevet på et skyggespråk av gammelengelsk) men fordi den er filosofisk på en direkte måte flere lesere kan glede seg over.

Jeg må likevel innrømme at jeg synes det gikk litt trått i deler av boka, og at slutten endret synet mitt på hele historien til det bedre. Jeg håper den dukker opp på Man Bookers Longlist!

Karakter: B

Andre som har lest den mener:
Elida synes boken var et friskt pust i lesehverdagen
Monika likte den godt og synes den var annerledes
Clementine synes den var praktfull og poetisk, og trengte tid til å la den modnes.



 

14 kommentarer:

  1. Jeg har heller ikke lest noe av forfatteren men kjøpte "Resten av dagen" i går, og ser frem til å lese den. Jeg har som prosjekt å få lest flere bøker som står på Man Booker- listen, og er kjempeglad for innlegg dere legger ut. Denne boken fikk jeg lyst til å lese så kanskje jeg skal prøve meg på engelsk, jeg gruer meg egentlig til det men leser en bok nå og det går veldig fint. Takk for fin omtale :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, Beathe. Gleder meg til å lese hva du mener om resten av dagen. Tror ikke du vil ha noen problemer med å lese denne på engelsk. :)

      Slett
  2. Jeg er kommet til den delen av boken hvor jeg synes det går litt trått, men jeg er veldig spent på hvem Axl er og om sønnen lever og eventuelt i hvilken tilstand. Jeg har ganske mange teorier og jeg synes vi har fått en del hint, men jeg vet at Ishiguro er en mester i å holde tilbake informasjon og å overraske leseren. Han introduserer oss alltid for karakterer som ikke forteller hele historien, enten fordi de bevisst lyver, fordi de lyver for seg selv eller fordi de ikke vet hele historien.. alternativt at de har et annet syn på noe/noen enn leseren mest sannsynlig vil ha.

    Jeg tenkte å fortsette med Louis de Bernières sin siste eller Anne Enright sin siste. Vanskelig å vite hva som bør prioriteres før listen publiseres neste uke. Jeg gleder meg veldig til å lese A Little Life, men jeg tror jeg venter med den. Hvis den havner på longlist kan jeg prioritere den, hvis ikke tror jeg at jeg sparer den en liten stund.

    Alle skriver forresten at boken finner sted på 500-tallet eller 600-tallet, men det refereres til vikinger i England, og de dro ikke dertil før på slutten av 700-tallet. Hva som gjør at alle mener handlingen finner sted tidligere? Har forfatteren skrevet det et sted? Refereres det til noen kjente slag eller hendelser mellom britene og sakserne (eller hvordan nå enn man skriver det på norsk) som gjør at det ikke kan ha skjedd så sent? Kanskje alle disse spørsmålene egentlig er meningsløse fordi Ishiguro baserer seg på at Kong Arthur skal ha samlet riket noen år tidligere. Altså trenger ikke årstallet å bety så mye fordi han ikke utelukkende baserer seg på reell historie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke kjent med forfatteren og virkemidlene hans, men det du sier med at han holder tilbake informasjon og overrasker leseren stemmer godt. Jeg ble nysgjerrig på de andre bøkene hans nå.

      Her er det begynt på en annen bok fra Eligeble lista på goodreads, Michel Faber med The Book of Strange New Things. Jeg er bare 60 sider inn og har ikke helt grepet på den. Har du tenkt til å lese longlist/shortlist i år? Hadde vært gøy å hatt deg å snakke med om bøkene underveis.

      Jeg har ikke fått med meg disse vikingene. Er jeg helt sløv? Jeg mener jeg leste et sted at det var kort tid etter romerne trakk seg tilbake at de tidligste kampene mellom Brittons og Saxons var. For dette må være noen av de tidligere kampene. Jeg tipper litt mot å tenke det er vanskelig å tidfeste det helt fordi en forutsetning er jo at nevøen til Arthur er i live og Arthur er ca. like troverdig dokumentert som Jesus. Altså, det kan godt være han fantes, men han gjorde ikke en brøkdel av det bøkene sier han gjorde.

      Jeg støttet meg på disse:
      https://en.wikipedia.org/wiki/King_Arthur
      https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_conflict_in_Anglo-Saxon_Britain

      Slett
    2. Jeg klarte ikke å finne det igjen i boken. Jeg vet han har nevnt vikinger, men det kan jo være det var en referanse til en trussel om at det kunne komme vikinger til England, ikke at de var kommet allerede. Skal se om jeg finner det igjen når jeg skriver omtale. Jeg er ferdig med den nå og ble overrasket over at det ikke var en mer sjokkerende slutt. Føler alltid han sjokkerer meg på en eller annen måte. Men kanskje jeg bare er blitt vant til hans virkemidler nå. Jeg har lest tre bøker av han tidligere, og likt alle sammen.

      Faber har jeg hatt lyst til å lese en stund, men jeg kjøpte The Crimson Petal and the White, ikke The Book of Strange Things. Den må jeg skaffe meg hvis den havner på longlist. Jeg skal lese ja, må nesten det. Har fått leselyst og bloggiver igjen akkurat i tide til Bookerprisen. Gleder meg veldig til onsdag. Dette er like spennende hvert år.

      Slett
    3. Vikingene er nok der. Skal sjekke innom for å se om omtalen din er ute nå. Slutten er kanskje ikke så sjokkerende, men den kom brått på meg likevel. Jeg følte meg supernaiv og veldig trist når den var ferdig.

      100 x hurra for at leselysten og bloggiveren er tilbake i tide til Man Booker. Det er supert!

      Slett
  3. Så glad for at du likte den såpass godt, eg vil gjerne ha den på longlist :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det at du leste den som ga meg et spark bak til å komme i gang. Blir så spennende å se hva vi får å kose oss med fremover på onsdagens liste.

      Slett
  4. For en fin omtale! Så glad for at du likte boken, Ishiguro er en av mine favorittforfatter! Jeg hadde elsket hvis denne kommer med på Longlist!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg mener du snakket om denne allerede da vi var i London i anledning Man Booker i fjor? Alltid tidlig ute med det beste, du! :) Jeg føler meg sikker på at jeg må lese mer av Ishiguro. Liker når forfattere løfter opp problemstillinger og lar leseren tenke selv.

      Slett
    2. Gubben Noa, det gikk opp for meg at jeg blandet the Wake med Harvest av Jim Crace. Jeg har vært inne og edited kommentaren min til deg på bloggen min for jeg er selvfølgelig helt enig i at The Buried Giant er MYE bedre enn The Wake. Det var jo den som var crowd-funded, ikke sant? The Buried Giant er bedre og vakrere og alt annet! :-) Harvest var en av mine favorittbøker det året den kom ut, så sterk, det var den jeg tenkte på..
      Anyway.. Nå er det ikke lenge til vi får vite årets liste, blir morsomt! :-)

      Slett
    3. Haha, reaksjonen! Jeg likte The Wake bedre enn Harvest, men hei. Ja, nå er det bare minutter igjen.

      Slett
  5. Jeg vil også ha denne på longlist. Fordi jeg har lest den - og da blir det en mindre. Og fordi jeg likte den. Ikke like godt som dere andre. Stampet alt for lenge i det 'tråe' - og ble faktisk overrasket over slutten. Fordi jeg hadde tenk ut 10 forskjellige varianter - bare ikke det som komme, og ble derfor irritert fordi jeg fort skjønte at dette burde vært innlysende, og skjønner nå når mange sier forutsigelig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ga også megselv en velfortjent mental fik for å ha vært så treig til å skjønne at den kom til å slutte som den sluttet. Jeg leste slutten og var sjokkert og knust - og utrolig naiv. Hyggelig med litt rabatt i bøker som må leses på longlist. Håper noen av de jeg har lest kommer med.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS