tirsdag 16. juli 2013

Boken på vent: Where'd you go, Bernadette

Hver tirsdag legger Beate, og mange andre gode norske bokbloggere med henne - ut en bok de gleder seg til å lese under bloggtittelen "boken på vent". Jeg har bestemt meg for å kaste meg på bølgen.


Boken jeg gleder meg til å lese så snart jeg er ferdig med Apocalypse Z, som jeg leser på nå - er Where'd you go Bernadette av Maria Semple. Boken plukket jeg opp i pocketformat, da jeg var i London forrige helg. Etter å ha sett plakater på t-banen fikk jeg øynene opp for den og tok den med fra Foyles. Ser den har fått 4.5/5 stjerner på Amazon og 3.95/5 stjerner på Goodreads.

Jeg har ikke lest noe av forfatteren før, og først etter en rask tur på Google så jeg at hun skriver for TV-show som Arrested Development, Mad About You og Ellen. Fra før har hun romanen "This one is mine".

Coveret på boken ser slik ut:


På baksiden av boken står det:
Bernadette Fox is notorious. To Elgie Branch, a Microsoft wunderkind, she's his talented, volatile, troubled wife. To fellow mothers at the school gate, she's a menace. To design experts, she's a legendary architect. But to 15-year old Bee, she is quite simply mum. Then Bernadette disappears. And Bee's search for her mother reveals an extraordinary woman trying to find her place in an absurd world.

Jeg ser at en av de som har kommentert boken på baksiden er Jonathan Franzen, som jeg liker veldig godt. Det er helt klart et pluss. Franzen skriver:
"The characters in Bernadette may be in real emotional pain, but Semple has the wit and perspective and imagination to make their story hilarious. I tore through this book with heedless pleasure".
Boken er en satire som likes av folk som ofte ikke liker satirer.

Men først Apocalypse Z, altså. Regner likevel med å ha den lest og anmeldt før slutten av uka.

Noen av dere som har lest den?

9 kommentarer:

  1. Så kjekt at du ble med:)Den boken har jeg sett coveret av, men det er ikke før nå at jeg fikk et innblikk i hva det var for noe,boken noteres for jeg ble litt nysgjerrig. Ser frem til å høre hva du syntes når du har lest den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er jo et supert initiativ fra din side, så jeg har jo vært lovlig treg.

      Slett
  2. helt ukjent for meg dette. Kjekt å lese nye bøker.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikkesant? Det er noe med å få tak i bøkene når de er nye. Det føles nesten som en vellykket jakt. Litt tullete kanskje, siden de virkelig gode bøkene godt kan tåle tidens tann.

      Slett
  3. Høres spennende ut :)

    SvarSlett
  4. Å, der var det både ny forfatter og ny tittel som fristet, spent på hva du synes! Må notere meg boka! LIkte coveret også veldig godt.
    Kjekt at du er med på boken på vent for første gang :)

    SvarSlett
  5. Tenker jeg anmelder den i løpet av morgendagen eller senest fredag. Tror helt klart dette er en bok flere av oss kan like.

    SvarSlett
  6. Så nydelig og festlig bokomslag:)Gleder meg til å høre om hvordan boken faller i smak hos deg:)Kos deg med den!:)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS