torsdag 25. juli 2013

M.Duras - The Lover

Dette er virkelig en liten perle av en bok, og jeg forstår godt hvorfor den ansees som en moderne klassiker. På sine beskjedne 117 sider fortelles en Lolita-lignende historie om en rik Kineser og en fattig hvit pike på femten. I motsetning til Lolita, fortelles denne historien fra jentas perspektiv og i tillegg til alder har man spenningene mellom etnisitet og sosial status. Den vekker ettertanke og er vakkert skrevet. Boken er inspirert av forfatterens eget liv, og hennes elsker.

Bokens handling utspiller seg i Saigon i på 30-tallet. En fattig ung fransk pike møter en rik Kineser. Det tar ikke lang tid før de er elskere, låst inne i en privat verden av nytelse og intensitet som bryter med alle samfunnsnormer.



Forfatter: Marguerite Duras

Tittel: The Lover

I et nøtteskall: En romanse forklart fra Lolitas perspektiv

Favorittutdrag:
I already know a thing or two. I know it's not clothes that make women beautiful or otherwise, nor beauty care, nor expensive creams, nor the distinction or costliness of their finery. I know the problem lies elsewhere. I don't know where. I only know it isn't where women think.

 Every sort of community, whether of the family or otherwise, is hateful to us, degrading. We're united in a fundamental shame at having to live. It's here we are at the heart of our common fate, the fact that all three of us are our mother's children, the children of a candid creature murdered by society. We're on the side of the society which has reduced her to despair. Because of what's been done to our mother, so amiable, so trusting, we hate life, we hate ourselves.

Our first confidants, though the word seems excessive, are our lovers, the people we meet away from our various homes.

Tanker i ettertid:
Hovedpersonens familie snakker ikke sammen. For meg sier boken noe om avstanden som kan oppstå i en familie, og hvordan denne avstanden kan bli med deg i alle andre relasjoner. Hovedpersonen i The Lover, gis kjærlighet – den er kanskje syk, men like fullt genuin. Hun insisterer likevel på å bli behandlet som en hore, noe som knuser elskerens hjerte. Det får meg til å tenke på sitatet fra The perks of being a wallflower: We accept the love we think we deserve. Den unge jenta er like usentimental ovenfor seg selv som sin elsker. Den lille varmen hun har er reservert den dysfunksjonelle moren og lillebroren. Jenta bryr seg ikke om at folk snakker. De kan mene hva de vil. Hun er sterk, men sårbar samtidig.

Anbefales: De som liker det litt triste, men vakre og tåler et misantropisk utgangspunkt

Karakter: B

Andre bloggere som har skrevet om boken:
Artemisia syntes den var poetisk
Line syntes også den var poetisk, men lite engasjerende
Astrid Therese syntes ikke det var en bok for henne
Elisabeth fra Bokstavelig Talt syntes den tilhører toppsjiktet
Karin syntes det er en særs god bok, men liker den likevel ikke
Elida påpeker at den er krevende å lese
Ida syntes det er for mye forakt og at boken er lite engasjerende

Jeg legger ved noen bilder fra filmatiseringen fra 1992.

 

7 kommentarer:

  1. Ja, denne er nydelig skrevet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er kort men krever din fulle oppmerksomhet. Jeg liker språket godt.

      Slett
    2. Og historien er også god :-)

      Slett
  2. Eg leste den for nærmare 2 år sidan, men likte den ikkje så godt som deg. Hadde eg lest den om igjen idag hadde eg nok likt den betre:-) Likevel så passer ikkje The Lover inn i mitt hovud for den er så lite kronologisk i skrivemåten.

    Lolita har eg i bokhylla og den fekk eg lyst til å lese, men den får fint vente til etter Booker-bøkene;-) Artig at den er filmatisert, den skal eg sjå etter:-)

    SvarSlett
  3. Ja, den er litt forvirrende. Det må være lov å ikke like en bok også. Sånn er det innimellom. Ja, nå er det booker-bøkene som gjelder her og. Tror nesten The corrections må vente litt for meg.

    SvarSlett
  4. Denne likte jeg også godt, spesiell bok. Tror jeg skrev om den på bloggen for noen måneder siden.. Visste ikke at den var filmatisert.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS