fredag 19. juli 2013

Emmeselle: Faulkner vs. Hemingway

Hadde ikke Mona vært illustratør hadde hun nok arbeidet med å anmelde chevrèsalater, i følge henne selv. Vi traff hverandre i går over nevnte salat på Bolivar.

Jeg traff Inspirato-bloggeren for første gang på Drammen bibliotek. Vi skulle begge holde innlegg om det å skrive blogg. Du kjenner kanskje til Monas illustrasjoner? De er i salg på hennes nettbutikk Emmeselle og Norway Designs, du har kanskje også sett de på Ulrikke Lunds blogg, eller i diverse moteblad. Needless to say, Mona er flink.

Jeg legger ved noen bilder så dere forstår at jeg ikke bare er hyggelig når jeg sier hun er flink. Hun spesialiserer seg på litt nostalgiske bilder, men jeg elsker også typografien og hunde-portrettene hennes.




I etterkant har vi hatt litt kontakt, planlagt en kaffe og slik. Så skjedde det at Mona fikk i oppgave av en vingrossist å lage en illustrasjon av William Faulkners utsagn "Civilization begins with distillation".

Hun hadde da den fantastiske ideen å la William Faulkner og Ernest Hemingway innta hovedrollene i illustrasjonen. De var jo rivaler og ikke særlig glad i hverandre, i illustrasjonen vises de likevel sammen i sivilisert lag, på et bibliotek over en drink.

Bildet er fullstappet med referanser som de som har kjennskap til Faulkner og/eller Hemingway vil gjenkjenne. Jeg ga tips til hva slike referanser kunne være, men mesteparten av referansene var det Mona som fant ut av selv. Jeg liker virkelig godt at hun har inkludert titlene på flere av forfatterenes kjente verk i bakgrunnen. Legg merke til trofefisken fra den gamle mannen og havet bak. Ja, den er liten - hadde den vært stor hadde den jo tatt hele bildet, men vi tenkte det kunne være litt humor i å gjøre den liten, siden menn alltid overdriver størrelsen på fisk.




 De to nobelprisvinnende forfatterene hadde følgende kjente utveksling:
Først, William Faulkner, om Ernest Hemingway: ‘He has never been known to use a word that might send a reader to the dictionary.’

Så Hemingway’s respons: ‘Poor Faulkner. Does he really think big emotions come from big words?’
Jeg er forresten Team Hemingway i denne diskusjonen, for de som lurer. Som takk for tips underveis fikk jeg en print av bildet. Denne skal rammes inn og henges opp i lesekroken. Stas! Til gjengjeld tok jeg med en sommerbok til Mona. Endte opp med å bestemme meg for Gillian Flynn med Gone Girl. Håper hun liker den!

-Ser du noen kjente referanser?

 

1 kommentar:

  1. Takk for hyggelig lunsj og fine innspill! Du er rå! :-D

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS