torsdag 16. august 2012

Twitterature - klassikere gjenfortalt via Twitter

En av de artigste små bøkene jeg har eid må være Twitterature boken fra Penguin som jeg fikk i Nordaakers julekalender i fjor.

I Twitterature finner man over seksti klassiske litterære verk destillert gjennom Twitter - til noe de fleste bør kunne
a) forstå
b) overleve å lese
c) le av

Boken gir deg alt du trenger for å mestre den siviliserte verdens litteraturdiskusjoner, samtidig som den fritar deg for byrden av å lese flere tusen nedstøvede sider. Nå er det helt klart klassikere man bør lese, virkelig - men det er også endel klassikere jeg har lest, der jeg etter 100 sider spør meg selv, var det så få som kunne skrive på denne tiden at denne karen var landets eneste forfatter? Typisk meg som høyrevelger å tilskrive lav kvalitet manglende konkurranse.

 

Noen favoritt-tweets:

Paradise Lost by John Milton
@MorningStarlet
FALLING UNTO THE ABYSS!!!!! I'll talk more about why in several hundred pages to avoid any confusion.

The Metamorphosis by Franz Kafka
@bugged-out
This is so weird. I read that this kind of thing ususally reflects a deep disgust and discomfort with one's body. Is this true? Ana/Mia/Bug??

Crime and punishment by Fyodor Dostoyevsky
@RobPeterPayPaul
I got it, rather than accept financial aid from my friend, I'll murder an elderly money lender in cold blood.Why? I'm not telling.

Litt av en perle, altså. Morsomst er tweetene selvsagt om du har tatt deg bryet å lese noen av bøkene som omtales. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS