tirsdag 14. august 2012

Lesesirkel?

Har noen av dere noen erfaringer med lesesirkler? Jeg har ingen. Vel, det var jo nært på en gang. Jeg ble spurt om å være med å starte opp en lesesirkel, vi skulle lese Murakami – 1Q84, drikke rødvin og snakke om boka. Det kokte bort i kålen. Alle er jo så travle på hver sin kant. Jeg lurer litt på om det er med lesesirkler som det er med syklubber, er det faktisk noe litteraturprat? Det blir sikkert det man gjør det til. For meg er lesing en soloaktivitet, det handler ikke engang om meg – for oftest prøver jeg å få en pause fra både meg selv og omverdenen.

Jeg tror likevel jeg ville likt å diskutere med noen. Kanskje fikk de meg til å se ting i et nytt lys. Hvis jeg skulle satt sammen en lesesirkel av personer, og kunne velge mellom alle som har levd opp gjennom historien –skulle  følgende vært med:

Marilyn Monroe (Skuespillerinne/ikon) – fordi hun hadde noen virkelig gode tanker om livet, og stadig avbildes med bøker har jeg konkludert med at hun måtte være en spennende person å diskutere med. Skulle jeg ta feil, er hun iallfall en fryd for øyet.

David Foster Wallace (Forfatter) – fordi han har skrevet noen av de mest interessante observasjonene om mennesker og vår motivasjon jeg har lest. Han var åpenbart usedvanlig begavet og verden er et dårligere sted uten ham.

Winston Churchill (Politiker) – han hadde sikkert tømt vinflaska alene, men man kommer ikke fra at karen var usedvanlig målrettet, skarp og morsom som det holdt. 

Jeg tror faktisk jeg skal forhøre meg litt, om noen har lyst til å være med i lesesirkel - gi et lite pip!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS