tirsdag 28. august 2012

Augustkjøp

Her er bøkene jeg har kjøpt denne måneden - gleder meg til å lese og anmelde dem!


The Language of Flowers av Vanessa Diffenbaugh
Under den viktorianske perioden ble blomster oftest brukt for å symbolisere romantiske følelser. For Victoria Jones derimot, har de gjort nytten for å kommunisere sorg, mistillit og ensomhet. Etter en vanskelig barndom i barnevernssystemet og fosterhjem  klarer ikke Victoria å slippe noen innpå seg. Hennes eneste måte å kommunisere med verden rundt seg er gjennom blomster. Ved fylte atten år oppheves barnevernets ansvar for Victoria, og hun har ingen sted å gå – så hun sover i en park, der hun lager sin egen liten hage. Det tar ikke lang tid før en lokal blomsterhandler oppdager talentet hennes og tar henne inn i butikken sin. Victoria forstår så at hun har en gave – hun kan hjelpe andre gjennom blomstene hun velger til dem. Spørsmål om hva som har manglet i livet til Victoria dukker opp, og hun må bestemme seg for hvorvidt det er verd å risikere alt for å kunne bli lykkelig.

The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce
Da Harold Fry en morgen går for å poste et brev, og forlater kona støvsugende i andre etasje, har han ikke den fjerneste anelse om at han kommer til å ende opp med å vandre fra den ene enden av landet til den andre. Han har ikke på seg gode sko å gå i, kart, kompass, regntøy eller mobiltelefon. Likevel er han hellig overbevist om at han må fortsette å gå, noen andres liv avhenger av det.
Det er seks år siden Rachel Joyce skrev The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry som et hørespill for BBC Radio 4. Den vant en pris for beste hørespill, og var sterkt inspirert av forfatterens far, som hadde kreft på den tiden. Boken er nå nominert til Bookerprisen 2012.

White Teeth av Zadie Smith  
Første nyttårsdag 1975 sitter Archie Jones i bilen sin – parkert i en av Londons gater. Han venter på at eksosen skal fylle bilen, han har rett og slett gitt opp. Den avgjørende faktoren? Han slo kron eller mynt. Han reddes tilfeldigvis av en irritert halalslakter som banker på ruten for å be ham flytte bilen – siden han blokkerer vareleveringen. Historien handler om vennskapet mellom briten Archie og den bengalske muslimen Samad – og deres familier i London. Boken belyser utfordringene innvandrere og deres barn opplever i møtet mellom forskjellige kulturer. Høres litt tørt ut, men hei – jeg har hørt den skal være veldig bra. Den har for øvrig vunnet en rekke priser og blitt føyet til Time magazines liste over de 100 beste engelskspråklige romanene fra 1923-2005.

Battle Royale av Koshun Takami
Battle Royale bygger på følgende premiss: en klasse ungdomsskoleelever fraktes til en fraflyttet øy, der de som del av et nådeløst autoritetssøkende program væpnes og tvinges til å kjempe mot hverandre til bare en overlevende er igjen. Battle Royale har blitt beskrevet som Fluenes Herre for det 21. århundre. Det trekkes også ofte paralleller mellom Battle Royale og The Hunger Games (Dødslekene). Jeg så filmen da jeg var tenåring selv – og etter jeg likte The Hunger Games så godt som jeg gjorde – var det ganske naturlig å kjøpe denne. Gleder meg til å sammenlikne de to.

Og ja, jeg har kjøpt alle sammen til å lese på Kindle - hvilket kanskje er like greit da bokhylla tar over stua.

2 kommentarer:

  1. Spennende bøker du har kjøpt deg:) Har første bok på norsk og jeg gleder meg å lese den også:) Gleder meg til å høre mer om bøkene du har kjøpt, kos deg masse med de:)

    SvarSlett
  2. Hei Gråbekka! Ja, blir spennende å høre hva du syntes om den. Liker alltid å lese andres anmeldelser og tanker om bøker jeg selv har lest. Det er ofte folk ser ting forskjellig, og at jeg har gått glipp av noe.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS