tirsdag 21. august 2012

S.Plath - The Bell Jar

På tide med en ny klassiker, så jeg bega meg ut på The Bell Jar, som jeg bestandig har hatt lyst til å lese. 





Forfatter: Sylvia Plath (ga først ut boken under pseudonymet Victoria Lucas).

Tittel: The Bell Jar

Trivialia: Sylvia Plath begikk selvmord i i 1963 ved å skru på kjøkkengassen. 

Første setning: It was a queer, sultry summer, the summer they electrocuted the Rosenbergs, and I do not know what I was doing in New York.

I et nøtteskall: I denne semi-biografiske boken forteller Sylvia Plath om sin kamp mot klinisk depresjon. Som metafor (ikke analogi - lærte forskjellen på jobb i dag) for depresjonen bruker hun en glassklokke, som stenger verden ute/deg inne. Inne i glassklokken finnes bare din egen ubalanse og luft som for lengst har sluttet å sirkulere. Begavede og vakre Esther er i NYC på et prestisjetungt stipend for en kvinnepublikasjon av noe slag, hun burde virkelig leve livet - men allerede fra starten av er det tydelig at Esther er ute av balanse.

Favorittutdrag:

I guess I should have been excited the way most of the other girls were, but I couldn’t get myself to react. I felt very still and very empty, the way the eye of a tornado must feel, moving dully along in the middle of the surrounding hullabaloo. 
There must be quite a few things a hot bath won't cure, but I don't know many of them. Whenever I'm sad I'm going to die, or so nervous I can't sleep, or in love with somebody I won't be seeing for a week, I slump down just so far and then I say: "I'll go take a hot bath." 
I saw myself sitting in the crotch of this fig-tree, starving to death, just because I couldn’t make up my mind which of the figs I would choose. I wanted each and every one of them, but choosing one meant losing all the rest, and, as I sat there, unable to decide, the figs began to wrinkle and go black, and one by one, they plopped to the ground at my feet. 
I decided to practice my new, normal personality on this man who, in the course of my hesitations, told me his name was Irwin and that he was a very well paid professor of mathematics, so I said "All right" and matching my stride to Irwin's, strolled down the long, ice-encrusted flight at his sid 
I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am

Tanker i ettertid: 
Boken har fått kultstatus i enkelte miljøer. Det kan jeg forstå, selv om jeg nok har det litt for bra om dagen til at den appellerer til meg med samme tyngde som jeg vet den har slagkraft til. Dette er en utrolig god skildring av hva det vil si å være klinisk deprimert, dessverre syntes jeg ikke det er så mye mer enn det. Det er som en heavy versjon av Girl Interrupted - med et litt tynnere plot.

Anbefales: Vel, her kommer vi litt inn på det jeg nevnte i forrige avsnitt. Hvem bør man egentlig lese The Bell Jar - og når bør man lese den? Hvis man er deprimert eller nedstemt får man nok mest ut av den, men samtidig har jeg hørt folk si - det gjorde det verre. Det kan jeg tro. Er du forøvrig deprimert bør du snakke med legen om det. 

Karakter: C

2 kommentarer:

  1. Hei! Synes bloggen din er veldig fin også, elsket det nyligere innlegget med bilder og utdrag fra Sylvia Plath-verk!

    Jeg leste The Bell Jar i fjor, og hadde nok mye av den samme opplevelsen som deg. Synes den ga et godt innblikk i klinisk depresjon, men synes første del av den var (naturligvis) veldig deprimerende, nesten så deprimerende at jeg ikke orka å lese videre. Ville absolutt ikke anbefalt den til noen som er deprimert! Men jeg likte den bare mer og mer jo mer jeg leste, og likte slutten veldig godt! Veldig glad for at jeg leste den:)

    SvarSlett
  2. Hei, så hyggelig bluestockings! Du fikk meg til å tenke over slutten på the bell jar igjen - og det var fint. Den reflekterte jeg liksom ikke så mye over. Jeg ser nesten Sylvias slutt som slutten på historien.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS