fredag 10. august 2012

Når bloggere skriver bøker


 Det er utkommet en rekke bøker fra bloggere i år, du er kanskje skeptisk? Vel, jeg har lyst til å lese bøkene til Isabella Løwengrip, Caroline Berg Eriksen og Linnea Myhre. De er alle flotte jenter og inspirerende på hver sin måte, syntes jeg.


Isabella er 21 år og en av Sveriges mest fremgangsrike unge mennesker. Som 16åring hadde hennes blogg Blondinbella en halv million lesere i uken, da denne i 2007 genererte fem millioner kroner i annonseinntekter startet Isabella sitt første selskap, Blondinbella AB. Året etter var hun Sveriges mest googlede person. I dag figurerer hun ofte i media som et ansikt for sin generasjon og driver ytterligere fire foretak; tidsskriftet Egoboost, et klesmerke, et bloggnettverk og et investeringsselskap. De siste årene har fokuset vært på unge kvinners selvtillit og det å tørre å tro på seg selv. Høsten 2010 debuterte hun som forfatter med en håndbok om selvtillit for unge kvinner. Boken bar tittelen Egoboost og har solgt i alt 50.000 eksemplarer. Isabella har akkurat skrevet ferdig sin andre bok - Isabellas hemligheter som ble sluppet våren 2012. I fjor lanserte hun også tidsskriftet Egoboost Magazine som skal inspirere jenter til å gjøre karriere og våge å tro på seg selv.

Caroline er 25 år og gift med en fotballspiller (han som en gang sa Beyonce er feit - husker ikke hva han heter, men han var helt klart ute på viddene der). Caroline blogger om mote, kosthold og trening. Kosthold og treningsbiten er kanskje den mest interessante. Caroline er en duracellkanin med joggesko, så om man mangler trenings-motivasjon er det bare å gå inn på bloggen. Kostholdet hun promoterer er lavkarbo, så boken hennes - En fotballfrues bekjennelser er et knippe oppskrifter, noen tanker om kropp og hverdagen som fotballfrue. Det er minst like mange som har et problem at et slag med Caroline, som liker og leser bloggen hennes. Nå har jeg ikke noe statistisk grunnlag, men du kan jo søke det opp i Kvinneguiden - der hun må gjennomgå både den ene og den andre formen for mer og mindre latterlig kritikk enten det dreier seg om kropp eller valg av dopapir. Den vanligste kritikken er dog at hun fremstiller livet som rosenrødt, til det svarer Caroline ganske enkelt at hun er lykkelig.

Om Isabella snakker om karriere og Caroline syntes tilværelsen er rosenrød kan man raskt konkludere at Linnea har meldt seg ut for lengst. Linneas blogg - alt du vet er feil, ble nylig avsluttet etter å ha haltet en stund, med den gledelige nyheten at hun skulle skrive bok. Boka er nå ute - og heter Evig Søndag. Linnea har blitt kalt sinnablogger, men om hun er sinna mer enn apatisk vet jeg egentlig ikke. Hun skriver om livet med depresjon og spiseforstyrrelser med en ærlighet, humor og selvinnsikt få har sett før. Det er mange som kjenner seg igjen i Linnea, på godt og vondt. Kanskje mest på vondt. Av bloggerene som er nevnt her, er Linnea helt klart den med det største talentet for å skrive, hun har en særegen stemme - og den er god. Jeg gleder meg til å lese denne boka.

Er det noen av bøkene du har lest, eller kunne tenke deg å lese?


3 kommentarer:

  1. Jeg har fulgt bloggen til Linnea i mange år, så jeg skal definitivt lese Evig søndag. Gleder meg!

    SvarSlett
  2. De to øverste? Nei. Bare coveret på boken får meg til å gulpe litt. Jeg har vel vært innom bloggene til alle tre, men det er stor forskjell på bloggene jeg leser og bøkene jeg leser.

    Kan forestille meg at Linneas bok er nærmere skikkelig litteratur enn noen av de andre vil komme. Hun vinner også mye på det vakre coveret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bare lest Linneas bok, så jeg kan ikke si om hun kommer nærmere "skikkelig litteratur" enn de to andre, det er jo også bøker med helt forskjellig formål. Linnea har forsøkt seg på en roman, men den er ca. like mye (lite) roman som Sylvia Plaths Glassklokken. Isabella syntes jeg er ganske inspirerende. Har du lest noen av disse?

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS