søndag 26. august 2012

F.S Fitzgerald - The Great Gatsby

mitt hundrede blogginnlegg dedikeres til en bokanmeldelse av The Great Gatsby. Jeg la fra meg denne på et tidspunkt - da jeg var ca. midtveis i den, den var rett og slett litt kjedelig. Etter å ha lest hva Silje syntes om den, valgte jeg likevel å lese den ferdig, det har jeg ikke angret på! Boken er rangert som en god nummer to på Modern Library's liste over de 100 beste bøkene gjennom all tid.
Ulysses var nr 1, så slipper du å slå opp det. Nei, jeg har ikke lest den jeg heller.


Forfatter: F.S Fitzgerald

Tittel: The Great Gatsby (1925)

Trivialia: Boken om det glade tyvetall og den amerikanske drømmen er iferd med å filmatiseres for sjette gang. Nyinnspillingen, med Leonardo DiCaprio i hovedrollen som Gatsby kan ventes å ha premiere rundt juletider (de sier juletider i traileren men det står sommeren 2013 på IMDB - så jeg er ikke sikker). Verdens vakreste kvinne ( i følge meg) - Gemma Ward, har også fått en liten rolle. Jeg gleder meg til å se filmen og anbefaler dere å lese boken først!


Første setning: In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I've been turining over in my mind ever since.

I et nøtteskall: The Great Gatsby handler om den amerikanske drømmen - å bli rik og klatre i sosiale lag. Året er 1922 og Gatsby har skapt seg selv etter drømmene han hadde som 17åring. Han er rik, sofistikert og holder fantastiske fester flere hundre kommer på, likevel er han egentlig alltid alene. Er kampen om å komme i det gode selskap verdt det, og hvor godt er egentlig det gode selskap? Dette er en bok som du liker bedre og bedre jo mer du tenker på den.

Favorittutdrag: 
"If personality is an unbroken series of successful gestures, then there ws something gorgeous about him, some heightened sensitivity to the promises of life, as he were related to one of those intricate machines that register earthquakes ten thousand miles away."

"Well, she was less than an hour old and Tom was God knows where. I woke up out of the ether with an utterly abandoned feeling, and asked the nurse right away if it was a boy or a girl. She told me it was a girl, and so I turned my head away and wept. "All right", I said, "I'm glad it's a girl, and I hope she'll be a fool - that's the best thing a girl can be in this world, a beautiful little fool."

"I like large parties. They're so intimate. At small parties there isn't any privacy".

"They were careless people, Tom and Daisy - they smashed up things and creatures and then retreated back into their money or their vast carelessness, or whatever had kept them together, and let other people clean up the mess they had made..."

Tanker i ettertid: Gatsby tjente pengene sine ved å importere og selge alkohol under alkoholforbudet på 20-tallet, han fant på en historie om gamle penger for å dekke over dette for å passe best mulig inn i samfunnslaget han drømte om å være en del av. I boken oppgis Daisy å være en sentral del av motivasjonen unge Gatz har for å bygge opp karakteren Gatsby. Hvorvidt Gatsby elsker Daisy eller det tilsynelatende lykkelige, bemidlede og ukompliserte livet hun representerer (den amerikanske drømmen) blir jeg likevel i tvil om siden han allerede som 17åring begynte å planlegge personen han ønsket å bli. Gatsby er generøs, dannet og søkkrik. Alle som er noen kommer på festene hans, men de fleste sladrer om ham - og bokens slutt viser at selv "venner" prioriterer piknik foran hans begravelse. Daisy slår meg som den minst sympatiske av alle. Gatsby gir henne alt, han ofrer seg komplett og hun er for feig til å ta i mot. Hun forsvinner med sin utro ektemann så snart det blir konflikt. Boken sier noe om den amerikanske drømmen - og hvor (lite) oppnåelig den er. Det som på overflaten kan se ut som målet - er bare et tomt skall, for det gode selskap er ikke så godt. Det er fullt av voksne priviligerte mennesker som oppfører seg som barn, som ikke tar ansvar og som er blottet for lojalitet. Det er en sår historie, men en veldig vakker en.

Anbefales: Du som tenker du burde lese en klassiker, men ikke vet helt hvor du skal begynne.

Karakter: A etter å ha tenkt meg litt om. Har blitt mer og mer glad i den etter jeg leste den ferdig.

6 kommentarer:

  1. Så fantastisk at du fortsatte lesingen og at du likte den så godt! Jeg er forresten helt enig med deg, den sitter i kroppen lenge. Jeg tror jeg kommer til å justere opp terningkastet fra 5 til 6, for jo mer jeg tenker på den jo sikrere blir jeg på at dette er en favoritt. Jeg merker det i forhold til hvordan jeg prater om romanen sammen med andre også - ja, dette må jo bare være en favorittbok!

    Flott omtale, Linn!

    SvarSlett
  2. Hei Silje, takk for hyggelig kommentar! Ja, når jeg var halvveis tenkte jeg at dette var en C i bestefall - men den tok seg opp, og vokste virkelig på meg selv etter jeg var ferdig med å lese den. Jeg gleder meg veldig til filmen, for traileren ser veldig bra ut. Tror du at du kommer til å se den?

    SvarSlett
  3. Ja, den har jeg store planer om å se - er stor fan av Baz Luhrman :-) Jeg er litt skeptisk til at den er i 3D, ser ikke helt poenget, men det går sikkert an å velge 2D- versjonen også.

    SvarSlett
  4. Silje: ja, 3D - jeg er ingen fan.

    SvarSlett
  5. Flott måte å anmelde på! Flink du er! Jeg har også noen filmanbefalinger, men er ikke så flink...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Maria, jeg har vært innom bloggen din. Syntes den er veldig fin. Ikke snakk deg selv ned ;)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS