torsdag 30. august 2012

norsk favorittforfatter nominert til Ibsenprisen (for en bok jeg aldri har hørt om)

Johan Harstad er nominert til Ibsenprisen for stykket "Brødmannens Memoarer". Ibsenprisen, som deles ut av Skien kommune er landets eneste dramatikerpris. Den ble delt ut for første gang i 1986 og er på 150.000 kroner og en statuett av Nina Sundbye. Prisen deles ut til en norsk dramatiker som har fått oppført et nytt verk for barn eller voksne ved et profesjonelt teater det siste året, eller for et samlet dramatisk forfatterskap. Juryen har vurdert 53 manus som alle har hatt urpremiere på norske scener og i Radioteateret i 2011 (Beklager kjære, Damen med minkpelsen var ikke en av dem).


De andre nominerte er Rawnda Carita Eira for stykket "Sangen fra Rotsundet" og Fredrik Brattberg med "Tilbakekomstene". Vinneren annonseres i Skien mandag 10. september. Jeg heier på Harstad. Det er rart, dette året er første gangen jeg har noen som helst ide hvem de nominerte til ymse litteraturpriser er. Harstad kjenner jeg jo veldig godt til, han er helt klart min favoritt blant norske forfattere. De fleste kjenner ham kanskje for boken "Buzz Aldrin – Hvor ble det av deg i alt mylderet?" som ble gjort om til en mini-serie av NRK her for litt siden. Den gikk til og med på kino. Harstad skriver også gode skuespill, jeg har ikke lest Brødmannens memoarer – jeg har faktisk ikke engang visst at den fantes. Ellers har jeg lest alt han har publisert.



Nå kunne jo dette blitt et ganske kleint blogginnlegg – siden jeg ikke har lest boken jeg har tenkt til å si noe om – men heldigvis er dette internettets tidsalder og litt googling løser det meste. Brødmannens memoarer er et verk i tre deler som fortelles gjennom monologer og dialoger i dagboksform på tre bevisst feilstavede steder (høres pretensiøst ut, men gi Harstad en sjanse): Acapulco i Mexico, New York og Matterhorn. I korte trekk handler stykket om fillete notater, de meksikanske alpene, fuktige sokker, kloakk, rotter, alligatorer i New York, en tonedøv ukrainer, en uhygienisk kloakkmester, en krokodillemann, en livsfarlig baker, en bokfører med uavklart forhold til egen seksualitet, en datter med kronisk forkjølelse, en matrone fylt av 196kg rå kjærlighet - og et tonn problemer og uante mengder hvetemel.

Black Box teater beskriver Brødmannens Memoarer som "en teaterproduksjon som utforsker monologen som form, blandet med klassisk dramatikk, visuelt hørespill, lydeffekter og video, ledet av karakterer med en hang til overdreven positiv tenkning, selvbedrag, uavklarte forhold til egen seksualitet, forvrengt virkelighetsbilde, manglende hygiene og et ambivalent forhold til Beckett, Kafka og de andre surmulerne."

Høres ut som et stykke jeg kunne tenke meg å dra på teater for å se!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS