søndag 12. august 2012

Silje vet hvem morderen er

Silje og jeg ble kjent da vi satt i Hovedstyret til Studensamskipnaden i Oslo sammen. Silje er en allsidig leser med forkjærlighet for intelligent krim og klassikere. Hun er stort sett å se i kjole på farten mellom jobben på UiO, møter i Arbeiderpartiet og leiligheten med en fantastisk utsikt over Oslo by. En kvinne med mange jern i ilden, og helt klart både katt- og bokelsker. Slikt liker vi.


Hva leser du på om dagen?
Munkekrim.

Munkekrim?
Ja, det er en forfatter som heter Ellis Peters som har skrevet en serie bøker som heter Cadfael Omnibus, historiene er lagt til Storbritannia på 1100-tallet. Det er en munk som har levd et ganske tøft liv tidligere, som har en Jessica Fletcher-tendens til å dumpe borti mysterier som han løser uten å bruke vold. Jeg liker den egentlig veldig godt. Jeg leste de for første gang sammen med pappa da jeg var liten, på norsk. Nå leser jeg de på engelsk.

Så du leser bøker omigjen om dagen, hvilke andre bøker har du lest flere ganger?
Det kommer helt an på hvilket humør jeg er i. Noen ganger er jeg i litt lettbent humør. Jeg liker godt å lese krimbøker igjen, fordi første gangen er man jo opptatt av å finne ut hvem morderen er, jeg gjetter det vanligvis ganske tidlig. Andre gangen får man med seg alle nyansene og kan følge med på hvordan morderen oppfører seg helt fra starten.

Hva har du lest i det siste?
Jeg har lest både skjønnlitteratur og faglitteratur i det siste. De siste bøkene jeg har lest var... skal vi se... Noe av det siste jeg leste var Forføreren av Jan Kjærstad. Den har jeg ikke kommet meg gjennom, den stresser meg litt fordi den hopper frem og tilbake i tid - også har han en magisk penis (Say what?!). Det gjør at jeg ikke har klart å lese ferdig den boka, vanligvis leser jeg fort. Denne magiske penisen gjør at om han ligger med en dame så får han hennes evner, så hvis han ligger med en kunstner kan han tegne og male godt etterpå. Dette er den første boken i en triologi, men jeg har helt gitt opp - det blir for sykt. Hvem skriver om magiske peniser, liksom.

Ellers har jeg lest Hanne Vibeke Holst med Kronprinsessen, som handler om en kvinne på 30 år som får jobben som miljøvernminister. Det er masse intriger, boken er godt skrevet.  "Koster livet som topp-politiker for mye?". Det kan minne endel om TV serien Borgen (som forfatteren selv har gått ut og sagt hun syntes er en tannløs fremstilling av dansk politikk).

Er det noen sjangere du velger oftere enn andre, har bøkene du leser noe til felles?
Nei, men jeg har temaer som opptar meg i perioder, si jeg leser en artikkel om noe jeg syntes er spennende, da er det ikke måte på hvor mange bøker jeg klarer å grave opp om det. Ellers leser jeg et stort spenn bøker alt fra Shakespeare til Sagaen om Isfolket. Er jeg sliten så leser jeg krim. Jeg liker ikke grafisk, voldelig eller grotesk krim - jeg foretrekker britisk krim som ofte er mer intelligent.

Noen favoritter?
Jeg liker Unni Lindell og har lest alt hun har gitt ut bortsett fra den siste boka, den er ikke kommet ut i pocket enda - og jeg nekter å betale 350 kr for krim. Jeg blir av og til kjempeforbannet på hovedkarakteren. Cato Isaksen er en utro slask, en elendig far og mann - men en habil etterforsker. Selv om han ikke har tid til å stille opp for familien sin har han tid til å ligge med alt som kan krype og gå av kvinner. Han er stakkarslig som menneske. Han ofrer alt for jobben, men har et problem med kvinner med autoritet. Han har endel lite sympatiske sider. Krimgåtene er psykologiske og språket er veldig godt i disse bøkene. Jo Nesbø er for meg vel brutalt, i tillegg til at det får være måte på antihelt også. Uansett, jeg unner kona til Cato bedre - han gjør meg eitrende forbanna.

Hvordan har sommeren vært med tanke på lesing?
Det dårlige været i sommer har gjort at jeg har lest mindre enn jeg pleier om sommeren. Jeg foretrekker å ta inn D vitaminer med bøkene. Når det regner er det lett å velge play station i steden.

Klassikere eller moderne litteratur?
Jeg leser heller klassikere enn nye bøker og har nesten lest alt Ibsen har gitt ut.

Kan du tenke ut en klassiker alle burde ha lest?
Det er et vanskelig spørsmål. Det er noe med leseropplevelsen som er avhengig av leserens egne omstendigheter, det merker man jo godt når man forsøker å lese en bok igjen. Jeg er en stor Ibsentilhenger. Rosmersholm eller Når de Døde våkner, kanskje?

Tror du mennesker leter etter bøker som forteller vår egen historie?
Ja på mange måter tror jeg vi gjør det. Jeg har knyttet en rekke klassiske litteraturkarakterer til ulike relasjoner jeg har hatt. Det er ofte slik at de beste leseropplevelsene treffer en nerve, at man tenker "Yes! Dette kjenner jeg meg igjen i". Sissel Gran skrev boken Hekta om ubalanserte kjærlighetsforhold, en periode tenkte jeg at jeg kjente meg veldig godt igjen i den - hadde jeg lest den nå hadde det vært helt annerledes. Den boka jeg har lest som traff meg best, er boken Ville Svaner. Det er en bok om tre generasjoner kvinner som levde i Kina - en biografisk roman som var både veldig fjern og veldig nær på samme tid. Jeg er fascinert av det kinesiske samfunnet, fordi det er så annerledes enn det trygge norske.

Allright, tusen takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS