mandag 2. februar 2015

Linnformasjonen uke #6

Velkommen februar! Denne måneden fyller jeg 31, besøker Amsterdam for å feire Valentines Day (enhver unnskyldning for å dra på tur) og gleder meg over at Stridsberg gjester litteraturhuset den 18. februar. Billetten henger på oppslagstavla på jobb.



1. Det er klart for tvangslesingscafe igjen. Møt opp 12. februar på Oslo Mekaniske Verksted i 16-17tiden og ta med deg en bok som vekker dårlig samvittighet og alt du kan skrape sammen av selvdisiplin. Vi er en hyggelig gjeng på 5-6 stykker og ingen biter nevneverdig. Jeg har tenkt å lese Infinite Jest av David Foster Wallace.

2. Hermine Emma Watson skal spiller bokelskeren Belle i en nyproduksjon av Skjønnheten og Udyret. 10-åringen i meg gleder seg vilt. Bustle har laget et innlegg om Emmas 12 favorittbøker. Jeg elsker at vi finner Susan Cains Quiet på listen. Introverts unite (seperately)!

3. Den australske forfatteren Colleen McCullogh døde 29. januar. Jeg har ikke lest noen av bøkene hennes, men gudbedre for en nekrolog. “Colleen McCullough, Australia’s bestselling author, was a charmer. Plain of feature, and certainly overweight, she was, nevertheless, a woman of wit and warmth." HVA SA DU SA DU? Flere syntes den var så latterlig dårlig og urettferdig (hvem ville skrevet at en mann var plain of feature i hans nekrolog?) at en bølge med parodier på nekrologen hennes nå slår over Twitter med hashtag #myozobituary.

4. Bokbloggerprisen 2014 har offentliggjort sin kortliste. De tre bøkene som fikk flest poeng i kategoriene Årets Roman var: Unnskyld av Ida Hegazi Høyer, Finne Ly av Aina Basso og Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz av Marit Kaldhol. De tre bøkene som gikk videre i Åpen Klasse var: Morfar, Hitler og jeg av Ida Jackson, De som ikke finnes av Simon Stranger og Vinternoveller av Ingvild H. Risøy. Dette er bokbloggerprisens andre kortliste (prisen ble utdelt for første gang i fjor) og jeg syntes den virker sterkere enn den forrige.

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS