torsdag 5. februar 2015

Hvilken bok lytter hun til?



Jeg tar toget fra Nationaltheatret hjem fra jobb hver dag. I det siste har denne reklamen på perrongen fanget oppmerksomheten min. En dame med et mildt sagt intenst blikk hører på lydbok og annonsøren Storytel spør "Hvilken bok lytter hun til?"

Mitt forslag er Fifty Shades of Grey (Kinky fuckery? tenker hun og forsøker å se upåvirket ut).
- Hva tror du?

Uansett, Storytel er inne på et interessant konsept. De følger Netflixforretningsmodellen og for 169 kr mnd, får du ubegrenset tilgang til lydbøker og e-bøker. Det er jo flott, men jeg syntes prisen var litt stiv ut i fra utvalget bøker de hadde og sammenliknet med film- og serietjenesteleverandører. Her var det mye serieromaner og damer med avrevne ballkjoler i samlingen, men også en del bestselgere fra norsk og engelsk litteratur for å være fair. I tillegg er det jo slik at bøker er dyrt i Norge. Er ikke mye bøker du får for 169 kr.

Foreløpig kommer jeg langt med bibliotekskort, bokbutikker og Amazon - men jeg syntes absolutt dette er en spennende utvikling.
 

7 kommentarer:

  1. Jeg har heller ikke prøvd meg på Storytell, men jeg gir vel etter snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men først håper jeg de utvider utvalget engelske bøker. Jeg liker forretningsmodellen men syntes det var litt tynt utvalg foreløpig.

      Slett
  2. Litt utenfor tema, men du har ikke tilfeldigvis sett The Big Fat Quiz of the Year har du? Eneste stedet jeg har hørt uttrykket kinky fuckery..

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, men i Fifty Shades of Grey - som jeg har lest første bok av, snakker Anastasia og Christian om Vanilla sex vs. Kinky fuckery.

      Slett
    2. Da tror jeg at en eller annen britisk kjendis har stjålet (lånt) uttrykket i sin biografi. Charles Dance (Tywinn Lannister om du vil - husker ikke om du er en av dem som har lest/sett Game of Thrones, men de fleste har vel gjort en av delene) leser fra britiske b-kjendisers biografier i The Big Fat Quiz - veldig underholdende.

      Slett
  3. Det er ein glimrande idé, veit om mange med lang reiseveg som brukar Storytel. Sjølv vert eg litt skeptisk. Betyr det at eg kjem til å gå rundt med same intense blikk? Sjølv har eg Audible-abonnement, som går ut på at du "får" ei valfri lydbok i månaden. Passar egentleg meg betre, eg har ikkje så høgt tempo i lydboklesing, og eg får behalde bøkene til evig og alltid (eller til mp3 vert avleggs...).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Signe, godt å høre fra deg igjen! Ja - jeg kan se for meg at Storytel er perfekt på toget. Jeg faller ofte ut av boka fordi to sidemenn (eller damer) har en ivrig diskusjon rett ved siden av meg. Er ikke hver dag jeg er i humør til å være selvutnevnt stillevognspoliti heller. Hele denne problemstillingen elimineres jo. Jeg benytter meg ofte av tilbudet til Amazon om å kjøpe lydboka for 2-3 dollar ekstra når man kjøper e-boka.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS