mandag 9. februar 2015

Folioprisens kortliste

Folioprisen er ute med kortlisten, nå klokken 16.00 - her er bøkene som kom med:



10:04 by Ben Lerner (Granta) (USA)
All My Puny Sorrows by Miriam Toews (Faber) (Canada)
Dept. of Speculation by Jenny Offill (Granta) (USA)
Dust by Yvonne Adhiambo Owuor (Granta) (Kenya)
Family Life by Akhil Sharma (Faber) (India/USA)
How to Be Both
by Ali Smith (Hamish Hamilton) (Skotland/UK)
Nora Webster by Colm Tóibín (Viking) (Irland/UK)
Outline by Rachel Cusk (Faber) (England/UK)

Jeg har kun lest How to Be Both av disse åtte, Nora Webster har jeg påbegynt. Jeg hadde forventet å se The Lives of Others i tillegg til How to Be Both på shortlisten, men Folios Shortlist har imponerende lite overlapp med Man Booker. Av forfatterene som er representert er jeg ikke kjent med mer enn to som har vært nominert til Man Booker, og kun en av de åtte bøkene (How to be Both) var på Man Bookers kortliste.

Folio har delt kortlisteplassene mellom 3 fra USA og 3 fra UK, samt en forfatter fra Canada og en fra Afrika. 6 av 8 bøker kommer fra Granta eller Faber.

Jeg kommer til å forsøke å sammenlikne Man Bookers shortlist 2014 mot Folios Shortlist 2015 i slutten av mars når jeg har lest alle bøkene på Folios liste.

Jeg undres litt over at David Mitchell heller ikke denne gangen nådde opp til kortlisten.

Har du lest noen av disse/ planlegger du å lese noen av bøkene på shortlisten?

4 kommentarer:

  1. Stilig at Ali Smith kom med. Blir spennende å se om hun blir min favoritt til Folioprisen også, eller om jeg kommer til å heie på en av de andre. Har kjøpt 10:04 og Dept. of Speculation (befant meg i en bokhandel akkurat klokken fire) og tenker jeg kjøper Nora Webster og All My Puny Sorrows til Kindle eller når jeg er i Oslo hvis jeg finner dem der. Family Life, Outline og Dust vet jeg absolutt ingenting om, de må jeg lese meg opp på. Foreløpig tenker jeg å forsøke å lese hele shortlist, men det pleier som regel å være noen jeg ikke kommer meg gjennom.

    Fint å se at amerikanerne ikke dominerer Folioprisen i år. I fjor var vel seks av de åtte amerikanere, var de ikke?

    SvarSlett
  2. Ja, hun er en kritikerfavoritt, og det kan jeg forstå - selv om det var flere bøker på Man Bookers Shortlist jeg foretrakk fremfor denne. Jeg har også kjøpt flere av de kortlistede bøkene og satser på å lese alle - men med vårt felles prosjekt og Sara Stridsberg på si, får jeg se hvor langt jeg kommer. Førsteprioritet er Dickens. Jeg er ikke sikker på hvordan lista så ut i fjor :) Første år jeg leser Folioprisens kortliste i år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror sjansene er gode for å få lest en del av de kortlistede bøkene selv med flere prosjekter på gang, for mange av dem er veldig korte. Eneste er at de gjerne kan være litt krevende. Jeg leste Dept. of Speculation i går. Synes den var vanskelig å komme inn i, men litt etter litt løsnet det, og jeg likte den veldig godt. Skal prøve å skrive litt om den i dag, samt lese Dickens.

      Slett
    2. Ja. det stusset jeg over da jeg satt opp listen i excelarket mitt. Flere er under 200 sider, ingen er over 400ish sider. Gleder meg til å lese hva du skriver om Dept. of Speculation, det var en av de som hadde ganske fengende beskrivelse.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS