tirsdag 10. februar 2015

J.K Rowling – Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (#3)

Dette er bøker som alle har lest og ment noe om før meg, så jeg holder omtalen kort.

I tredje bok om Harry Potter venter et nytt semester på trollmannskolen Hogwarts. Semesteret innledes med nyhetene om at Sirius Black, dømt for mordet på Potters foreldre, har rømt fra verdens sikreste fengsel, Azkaban. Det ryktes at han har kommet for å ta Harry. Samtidig tar skoleflinke Hermoine flere fag enn det som strengt tatt burde la seg gjennomføre, Rons rotte, Scabbers blir stadig tynnere og mer skallet – og Harry mottar en usedvanlig generøs anonym gave som kan hjelpe ham å vinne Quidditchkuppen.



Forfatter: J.K Rowling

Tittel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (tredje bok i Harry Potter-serien) (1999)

Sideantall: 435 sider

I et nøtteskall: Dette begynner å få elementer av Coldplay "how many ways can I sing my one song"? Skolen, medelevene og Harry stilles ovenfor en ny fare – der den tilsynelatende opplagt skyldige er uskyldig - akkurat som i forrige bok og boka før den.

Fra barnebok til ungdomsbok
Den tredje Harry Potterboken er den mest spennende av de jeg har lest hittil (bok 1, 2 og 3 i serien). Hvis du klarte å gjette slutten, regner jeg med at du ikke er langt unna å kunne forutse morgendagens lottotall.

Det er merkbart at både karakterene i boka, og bokas lesere har blitt litt eldre siden de to foregående bøkene. Harry er nå 13 år, og Rowling legger opp et mer komplekst plott. Harry legger også for første gang merke til en jente, Cho – en motspiller innen Quidditch, som han syntes er søt og som får ham til å rødme. Mer plass vies ikke til dette i bok 3, men et frø er sådd – Harry har blitt en ungdom.

Som de andre bøkene er denne full av fantasi og humor og fikk meg til å le høyt flere ganger. Jeg slenger meg på de andre, og utnevner bok 3 til min favoritt av de tre jeg har lest så langt.

Anbefales: unge sjeler i aldersgruppen 12-99, som skulle ønske de gikk på Hogwarts heller enn en tilfeldig ungdomsskole i Grukkedal kommune.

Karakter: B

Lenker til omtale av de andre bøkene i serien:


  


2 kommentarer:

  1. Eg har lese bøkene fleire gonger enn eg tør å tenke over (spesielt om ein rekner med lydbøkene), og eg trur at Fangen fra Azkaban er min favoritt. Eg haldt på å skrive ei lengre avhandling om kvifor her, men så såg eg at det faktisk er fyrste gong du les bøkene! Det er nesten imponerande å ha haldt seg vekke så lenge, hehe. Det er berre å gle seg til vegen vidare. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flere av de som har lest alle bøkene (flere ganger), sier at Fangen fra Azkaban er deres favoritt også, så det er nok en av de sterkeste bøkene i serien. En lang avhandling hadde vært hyggelig det! Fortell meg gjerne hva som gjør den til din favoritt. Om det er spoilers, så kan vi vente til jeg har lest ferdig alle og ta det over pannekaker på Eldorado?

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS