torsdag 26. september 2013

Treff med Samantha Shannon hos Kagge

Etter jobb i går sprang jeg så godt de korte beina mine kan bære meg til banen for å rekke bokbad hos Kagge forlag.  Sensasjonen Samantha Shannon er 21 år og har fått solgt inn 7 bøker til forlaget. Den første – som Kagge gir ut på norsk nå under tittelen Drømmegjengeren, er solgt til 26 land og det er snakk om en film.  Det trekkes paralleller til J.K Rowling. Jeg tør ikke forestille meg presset som kommer med det stempelet, men mottakelsen har vært svært god. Deburomanen, som kom ut i forrige uke på engelsk, suste rett inn på syvende plass på New York Times' bestselgerliste. Boken beskrives som dystopisk fantasy for de litt eldre YA-leserne. Den amerikanske kanalen NBCs frokostshow TODAY, som daglig har 4,4 millioner seere, har valgt Drømmegjengeren som første utgivelse i sin nystartede seerbokklubb.  Her er en rask presentasjon av plottet hentet fra Kagge forlags pressemelding:
Drømmegjengeren er lagt til år 2059, der samfunnet Scion kontrollerer alt. Hovedpersonen, 19 år gamle Paige Mahoney, jobber i den kriminelle underverdenen i London, der hun er en del av en hemmelig celle. Jobben hennes er uvanlig - hun søker etter informasjon ved å bryte seg inn i andres sinn. Paige er en Drømmegjenger, en sjelden type klarsynt, og i en verden regjert av Scion begår hun høyforræderi bare ved å leve. En dag forandres livet hennes for alltid. Hun arresteres, kidnappes og føres til Oxford, en by som har blitt holdt hemmelig i 200 år. Paige får en Rephaite-verge, en skapning med mørk, honningfarget hud og gule øyne. Han er herren hennes. Hennes naturlige fiende. Og hvis Paige ønsker å gjenvinne sin frihet, må hun spille på lag med herren sin.

Shannon skrev boken imens hun studerte på Oxford. Oxford-boblen – som man forsvinner inn i når man studerer der er del av inspirasjonen bak boken. De seremonielle og latinske skole-ritene, konfliktene mellom Irland og Storbritannia, jødisk mytologi og indianermytologi av typen drømmegjengere har også stått sentralt.

Her er det obligatoriske, men litt kleine oppstilte bildet med forfatteren. Jeg gleder meg virkelig til å lese boken.
Kasiopeiia, Julie og Bokelskerinnen var også på plass. Godt å se bokbloggerne representert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS