fredag 27. september 2013

I. Löwengrip og P. Hadenius - Economista

Du har kanskje fått med deg den svenske bloggeren og forretningskvinnen Isabella Löwengrip (23)  - best kjent som Blondinbella? Isabella var en av de første til å kaste seg på bloggbølgen og startet sitt første selskap som 16-åring, etter å ha tjent 5 millioner kroner i annonseinntekter.  Siden da har hun startet et eget klesmerke - Classified, som selges i 23 butikker i Sverige, startet bloggnettverket Spotlife og Löwengrip Invest, skrevet tre bøker, laget magasinet Egoboost, slått seg opp som foredragsholder om entreprenørskap og selvfølelse, hun har en smykkekolleksjon og jobber nå med en kosmetikk og hudpleieserie. Travel dame altså.



De tidligere bøkene til Isabella har handlet om hennes engasjement for unge kvinners selvtillit. Det at de skal tørre å tro de kan.

– Min drivkraft är att ha kul, genomföra idéer, tjäna pengar och samtidigt få andra tjejer att tycka om sig själva och våga följa sina drömmar.

Den siste tiden har engasjementet snudd seg i retning av unge kvinners personlige økonomi og det er dette som er grunnlaget for boken Economista, som hun skrev i sammen med siviløkonom og journalist Pingis Hadenius (35). Pingis har arbeidet innen finans og vært redaktør for flere magasiner og aviser. Sammen stiftet de selskapet Economista AB, som gjennom boken, foredrag og podcaster har som mål å få unge kvinner til å intressere seg for privatøkonomi og ta reisen fra shopaholic til saveaholic.

 
 
Forfattere: Isabella Löwengrip og Pingis Hadenius
 
Tittel: Economista (2013)
 
Hva slags bok er dette? Vel det er jo en form for selvhjelpsbok. En bok som skal gjøre unge kvinner og jenter i stand til å ha kontroll på privatøkonomien sin. Å ha kontroll over pengene sine er det samme som å respektere seg selv, argumenterer forfatterene. Gjennom å styre økonomien din, følge et budsjett og spare først og bruke etterpå - vil du få større frihet og mer selvtillit. Du slipper også at økonomiske bekymringer tar nattesøvnen og får mer energi til det som er gøy her i livet. Som Economista skal du lære deg å maksimere dine inntekter, minimere dine utgifter, spontanspare samt håndtere kjærlighet og penger, bli bestevenn med ditt budsjett og lære deg å forhandle på lønn, leie og/eller rente. Dette er guiden til et morsommere og rikere liv på alle plan - loves det. Det er sjelefred og friheten til å kunne si nei til det man ikke vil og ja til det man ønsker seg mest som er motivasjonen bak boka.
 
Favorittutdrag (fritt oversatt til norsk):
Er vi omgitt av lån og finansielle bekymringer, som en våt klut - hvor mye energi har du da igjen til resten av livet?
 
Du må tørre å avslutte dårlige forretningsrelasjoner og vennskap, begge disse sabboterer din økonomi og din tilværelse. Vær du sikker, å ta motet til seg og bryte disse relasjonene vil gagne deg i lang tid fremover.
 
Før hendte det ofte at jeg var innom Zara under lunsjen for å jakte på den perfekte blusen. I dag vet jeg at den perfekte blusen skjelden dukker opp i lunsjpausen og at jeg gjør dårligere kjøp når jeg er presset på tid. Men for at jeg skal være motivert til å spare pengene må jeg ha et konkret mål. Det kan være en reise, å kunne be vennene mine ut på en middag eller en langsiktig investering som gjør at jeg tenker meg om før jeg kjøper enda en latte to go eller enda et par "billige" tøysko.
 
Tanker i ettertid:
Veldig mye i denne boken sier seg selv. Akkurat som det sier seg selv at man skal spise mindre og trene mer om man vil ned i vekt, skal man ikke shoppe forbruksgjenstander på kredittkort med mindre man ønsker å gjøre sin TV-debut på Luksusfellen. Det minner meg på den helt hjernedøde kredittkortreklamen "Å spare til noe jeg ønsker meg i flere måneder - det er liksom ikke meg". Jeg husker ikke hvilket av selskapene som hadde den, men teit - det var den. Uansett, tilbake til det at endel ting er selvsakt. Det betyr ikke at ikke boken har en verdi. Den motiverer leseren og gir helt håndfaste råd og verktøy som man bør bruke for å bli mer bevisst på egen økonomi. Jeg tror jenter i alle aldre kan ha noe å lære fra denne boken. Dessuten syntes jeg det er kult at Isabella som blogger velger å rette fokus mot sparing heller enn økt forbruk - samtidig som hun klarer å være et stilforbilde.
 
Boken er strukturert slik at du stilles noen spørsmål og får noen oppgaver, etterfulgt av noen råd - så forteller Pingis og Isabella om sine erfaringer. Den er ikke spesielt underholdende, eller spennende å lese - men man føler at man gjør noe nyttig, og den vekker et behov for å være enda litt flinkere. Til å være mer bevisst på at de pengene man bruker, er penger som brukes på beste måte. Som enten gir glede eller trygghet.
 
Anbefales: Unge jenter som nettopp har fått sin første jobb og shopaholics med mastercardgjeld
 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS