mandag 9. september 2013

Hvilke bøker kommer videre til Man Bookers Shortlist?

Jeg hadde som mål å lese alle longlistbøkene før shortlisten annonseres den 10.september. Jeg la igjen iPaden på kontoret ved et uhell, så da fikk jeg ikke lest ferdig TransAtlantic i helgen slik jeg hadde håpet på, men hei. 10/13 bøker er lest og på bakgrunn av det ønsker jeg å si litt om hvem jeg håper kommer videre til shortlisten i morgen. En rask omtale av alle bøkene finner du her.


Bøkene jeg har lest og omtalt er:
(X) We need new names
(X) The Marrying of Chani Kaufman
(X) A Tale for the time being
(X) Five Star Billionaire
(X) The Harvest
(X) The Testament of Mary
(X) Almost English
(X) The Luminaries
(X) The Spinning Heart
(X) Unexploded

Bøkene jeg ikke har rukket lese enda er:
(  ) The Kills
(  ) The Lowland
(  ) Transatlantic
- men jeg har de på iPaden og kommer til å lese de fremover.

Av bøkene jeg har lest håper jeg virkelig at disse kommer med: ( i tilfeldig rekkefølge)
1) We need new names
2) A tale for the time being
3) Five star billionarie
4) The spinning heart

Jeg vet det er 6 plasser, men det er vanskelig å fylle listen helt når jeg ikke har lest alle bøkene.Jeg ville ikke blitt overrasket om The Harvest også kom seg med, jeg ser det er en bok flere liker - den har åpenbare kvaliteter, men den fenget ikke meg. Ut i fra det jeg har lest om The Lowland håper jeg også den kan komme med.  Svakest i år føler jeg at Almost English og The Testament of Mary var.

Clementine, som helt klart er Booker-eksperten blant oss bokbloggerne har satt sammen en shortlist basert på lesernes stemmegivning, og diskuterer også hvor sannsynlig listen er.

Ellers må jeg si at det skal bli fint å lese noe annet enn Man Booker-bøker nå. Det har vokst seg en god stabel med norske bøker på kaffebordet hjemme, som jeg godt kunne tenke meg å prioritere.

6 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg til vi får vite hvilke bøker som havner på shortlist. Selv har jeg Harvest som storfavoritt og håper også på at The Spinning Heart kommer videre. A Tale for the Time Being fenget ikke meg i så stor grad som jeg hadde håpet på, men den var godt skrevet og jeg kan forstå hvorfor andre likte den. Det er med andre ord ikke umulig at den fortjener en plass på shortlist den også.

    We Need New Names likte jeg ikke så godt. Jeg synes ikke den var spesielt godt skrevet og tok et veldig overfladisk tak i det som er meget interessante tema. TransAtlantic håper jeg også skal få en plass på listen. Jeg har verken lest The Lowland eller The Marrying of Chani Kaufman, men ser for meg at begge de to kan være gode. Almost English og Five Star Billionaire har jeg vel ingen tro på, og kommer neppe til å lese med mindre de havner på shortlist.

    Det blir spennende, men jeg har en ekkel følelse av at ihvertfall en av mine favoritter ryker. Får håpe jeg er heldigere i år enn jeg var i fjor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Labben, så hyggelig å høre fra deg. Om kun en av dine favoritter ryker, vil jeg si du har gjort en ganske god jobb med å tippe. Gleder meg til å se deg til helgen.

      Slett
  2. Eg håper på TransAtlantic og The Spinning Heart av dei fire eg har lest. Harvest har eg såvidt begynt på, og eg kjem til å lese den denne veka om den havner på shortlist. The Testament of Mary og Almost English har eg liten tru på.

    Eg er imponert over kor mange du har lest! Mektig imponert!

    SvarSlett
  3. Så spennende å lese, Linn, og jeg må igjen bare uttrykke min aller dypeste beundring for hvor flink du har vært til å komme deg igjennom bøkene. Wow! Jeg har holdt på med andre bøker enn Bookerpris bøker hele tiden, og gleder meg til å få sett ordentlig på Shortlisten!

    Jeg har tenkt en del på Shortlisten selv idag, og blogget litt om den. Det er ikke noe lett å gjette hvilke bøker som vil bli hedret i år. Jeg har gjort som deg, å fokusere på de bøkene jeg liker. Men denne Longlisten er så sterk, at det skal mye til for at jeg blir skuffet i morgen!

    Vi "snakkes" i morgen etter at Shortlisten er kunngjort! :-) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg klarte ikke målet mitt om å lese alle da... men hei. Takk, Clementine. Jeg gleder meg masse til å lese dine omtaler og diskusjoner rundt shortlistbøkene. Nå teller jeg ned...

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS