søndag 15. september 2013

Oslo Litteraturfestival og Bokbloggtreff 2013

Det har vært en begivenhetsrik helg. Fredag var jeg på åpningen av Monas salgsutstilling på Kulturhuset. Over 300 gjester fylte lokalene og Mona hadde ordnet goodiebags og fotovegg. Anbefaler på det sterkeste å ta turen innom Kulturhuset for å se de fantastiske bildene hennes, om du ikke holder til i Oslo-regionen og det blir litt i lengste laget, kan du jo sjekke hjemmesiden hennes.

Lørdag flyttet ex-kjæresten ut av leiligheten (det går bra) i Drammen - og jeg var på bokbloggtreff. Jeg er litt lei meg for at jeg kom sent og dro tidlig i år, men hei. Neste år skal jeg være på plass under hele arrangementet. Jeg fikk likevel med meg både den deilige lunsjen og finfine foredrag av Elin fra Bokelskerinnen og Line fra Lines Bibliotek.

Line under foredraget om litteraturkritikk på blogg
Elin snakket om hvordan vi kunne få flere lesere til bokbloggene våre. Jeg likte at hun fremhevet dette med å være generøs og snakke hverandre frem, samt snakket om betydningen av å være tilstede i sosiale medier. Jeg fikk også noen tips til forfatterintervjuer som jeg ganske sikkert kommer til å følge opp.

Line holdt et godt foredrag om litteraturkritikk på blogg og differansen på å være en privat leser - som har ryggen fri, og en skribent som stiller seg tilgjengelig for kritikk. Hun fortalte om usikkerhetene jeg er sikker på at alle vi som skriver om bøker kjenner oss igjen i:
- har man tolket boka rett?
- har man vært for ukritisk ovenfor en bok som ikke egentlig er særlig god, eller for kritisk ovenfor en bok som er veldig god?
- hva mener andre?
- har jeg tilstrekkelig kunnskap om bøker til å gjøre gode vurderinger?
- er jeg reflektert nok til å være troverdig?
- hva syntes leseren?

Det finnes almenne kriterier for vurdering av litteratur som vi som anmelder bøker bør sette oss inn i - samtidig er det også vanlig å inkludere personlige preferanser. Hvorfor og hvordan er boken bra eller dårlig? Et høyt presisjonsnivå, der bloggeren kommer med gode formuleringer som bygger på bloggerens kunnskap er tillitsvekkende. Som anmeldere, for det er anmeldelser og ikke omtaler vi skriver - når vi gjør vurderinger av en bok - bør vi kunne identifisere tekstoppbygging og si noe om hvordan vi opplever teksten. Målet er ikke å kunne konkludere, være enig, eller ha rett - men å være så rettferdig ovenfor teksten vi bedømmer som mulig.

Smak er nokså uangripelig, hvorvidt man foretrekker plott fremfor språk, intellektuelle bøker vs. mer lettbeint litteratur eller man syntes all krim er papiravfall er smak. For å være rettferdig ovenfor teksten bør vi også vektlegge de almenne kriteriene. Disse kan man diskutere og påvirke, men ikke ignorere. Kriteriene er:
- Originalitet.
- Grad av språklig kontinuitet
- Kompleksitet/Dybde
- Kulturell autoritet
- Hvor godt tåler boken tidens tann
- I hvilken grad er boken en kommentar til virkeligheten, heller enn en flukt fra virkeligheten?
(gjenskapt etter beste evne fra mine notater, om noen har noe å legge til eller trekke fra - eller kanskje presisere, så gjør gjerne det).

Som en del av kritikken mot oss bokbloggere er det nevnt at vi ofte er mer positive enn avisanmelderene. Det kan være greit å huske at bokbloggere velger bøkene sine selv, og mange av oss skriver ikke anmeldelser av bøker vi ikke liker. Noen vil at bloggen skal være omtale av kun god litteratur som ga leseglede.

Det er mange måter å være bokblogger på, og ingen er feil. Anmeldelser kan rangere fra objektive akademiske tekster som vektlegger de almenne kriteriene til subjektive tekster som går mer i retning "lesedagbok" og fokuserer på hvordan leseren opplevde teksten. Man kan også ha ulik tilnærming, være autoritær eller ydmyk - søke å krangle litt gjennom å sette påstander på spissen, eller være enighetssøkende og formulere seg mer varsomt.

Lines foredrag inspirerte meg til å ønske å bli bedre. Jeg skal helt klart slutte å kalle anmeldelsene mine for omtaler, og i større grad ta innover meg de almenne kriteriene.

Det var veldig hyggelig å se de andre bokbloggerene igjen. Merket godt at stemningen var løsere enn i fjor, fordi vi kjente igjen hverandre. I allefall litt.

Etter bokbloggtreffet tok jeg en titt i bokteltene på Karl Johan. Endte opp med full og tung veske. Det beste kjøpet var hele 1Q84 serien til Murakami, som jeg syntes var fjorårets beste leseropplevelse - for 149,-. Har jeg lest noe jeg virkelig liker på iPaden er det fint å ha en kopi i bokhylla og. Skal jeg si en positiv ting om samlivsbrudd er det at det blir god plass i bokhylla av det.




Søndagen ble satt til å kose en litt muggen pus glad igjen, etter klipping av et ukjent tall borrer fra en sammentovet katterumpe og hale.





 

23 kommentarer:

  1. Høres ut som om det var enda gøyere i år enn det var i fjor, og det sier litt. Jeg kunne desverre ikke være der, ankommer Oslo tre dager for sent :(

    Jeg er forresten i nesten samme situasjon som deg, bare at det er meg som har flyttet ut og ikke han. Jeg håper på å finne meg et sted å bo snart, slik at livet kan fortsette som normalt. Det er godt du skriver at det går bra med deg, det gjør det med meg også, selv om det selvsagt er en omstilling. Når jeg får flyttet inn i ny bolig skal jeg endelig få i gang bloggen igjen. Jeg håper det skjer før vinneren av Bookerprisen avsløres, for jeg har veldig lyst til å skrive noen innlegg om bookerbøkene. Forhåpentligvis stiller jeg sterkt på bokbloggtreff til neste år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Labben, gi beskjed om du vil ha et minibokbloggtreff under dette oslooppholdet da. Jeg møter deg gjerne for en kaffe om du har tid. Så bra det går bra med deg, ja - det er en omstilling. Gleder meg til du får igang bloggen igjen - du skriver jo så bra.

      Slett
    2. Det hadde vært veldig koselig å treffes. Jeg har noen ledige timer i morgen fra ca. klokken halv tre, og på onsdag har jeg ingen fastlagte planer annet enn en omvisning i riksarkivet som varer til ca. klokken ett. Men du er gjerne på jobb på dagtid? Jeg glemmer ofte at ikke alle er studenter og ledig på dagtid.

      Det skal bli kjekt å komme i gang med bloggingen igjen, men i mellomtiden koser jeg meg med å lese andres blogger. Jeg er spesielt glad for at du og Clementine jobber iherdig for å spre det glade ord om Bookerprisen til andre bloggere og blogglesere :)

      Slett
    3. Halv tre er jeg ganske stuck på jobb og i morgen etter ett like så. Du er ikke ledig rundt lunsj noen av dagene - så kunne du kommet hit til Næringslivets Hus på Majorstua og spist med meg? Nei er et helt greit svar.Skulle gjerne hatt en samlesning av Bookershortlisten slik du arrangerte i fjor. Det er det morsomste i bloggens historie tror jeg. Håper du gjør comeback på den fronten neste år. Syntes det er mest gøy å lese dem før vinneren er kåret.

      Slett
    4. Det kan være jeg er det på torsdag. Har forelesninger hele dagen, men vi pleier å ha en time fri midt på dagen. Er usikker på når, men skal sjekke opp i det. Når pleier du å spise lunsj? Alternativt tror jeg onsdag ettermiddag/kveld kan funke hvis du er ledig da :)

      Jeg er gjerne med på samlesning til neste år. Kan arrangere eller bli med hvis du arrangerer. Kommer jo uansett til å lese dem, så det er kjekt å gjøre det sammen med andre. I år har jeg lest fire av de seks på shortlist, skal lese The Lowland og The Luminaries før vinneren kåres. Jeg vet at du har lest sistnevnte, men har du fått lest The Lowland?

      Slett
    5. Aw. Torsdag er jeg på Oscarsborgseminaret til Civita. Onsdag ettermiddag og kveld er jeg ledig etter 16. 91327432 er nummeret mitt, så bare send en sms om det er aktuelt. Jeg skjønner du har tett program, så jeg blir ikke fornærmet om jeg ikke hører noe. Jeg vil gjerne at du arrangerer det, det er jo liksom litt tradisjon. Jeg leser The Lowland nå. Ca. 130 sider inn i den og liker den godt så langt!

      Slett
    6. Vi kan godt si onsdag klokken 16 eller 16:30 hvis det passer for deg :)

      Regner med jeg får begynt på The Lowland i kveld, jeg tror at jeg også kommer til å like den. Ikke umulig at jeg arrangerer til neste år, bookersamlesning er knallgøy. Kanskje det kan bli aktuelt med et nytt lesemaraton også når jeg har kommet skikkelig inn i bloggingen igjen, jeg er nesten litt lei meg for at det ikke skjedde mer enn en gang.

      Slett
    7. onsdag 16.00 passer fint for meg. Hva med en kaffe på Waynes eller Karabista i Essendropsgate på Majorstua? Om noen av dere andre bokbloggerne leser dette og føler for å slenge dere med, så kom igjen.

      Slett
    8. Supert det :) sender deg en melding hvis jeg ikke finner frem, men jeg regner med det skal gå fint.

      Slett
    9. Bra, vi prøver oss på Waynes først om de har plass.

      Slett
  2. Det var veldig fint å se deg igjen, Linn, og jeg er glad for å høre at det går bra med deg. Synd at du måtte gå tidlig, da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var veldig fint å se deg og! Virkelig supert jobbet med arrangementet.

      Slett
  3. Det ser ut som vi er flere bokbloggere som har opplevd tøffe tider. Jeg er også i samme situasjon som deg og labben, og jeg ble boende i vår tidligere felles bolig. Noe av der positive i det er dermed at jeg har fått plass til nok et bibliotek, også fikk jeg beholde hundene.

    Jeg liker at dere er flere som holder oss informert om Bookerprisen. For meg er det en inspirasjon til å lese bredere. Hadde neppe kjøpt The Luminaries om det ikke var for deg og Clementine. Håper vi sees på litteraturarrangementer utover høsten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi er flere i samme båt om dagen. Eget bibliotek er jo drømmen da! Gleder meg til å bli invitert på bok og mat-arrangementet du planlegger, så jeg kan se! Jeg er helt enig i at det er stas at flere av oss skriver om Booker. Clementine er jo virkelig super, og jeg elsker at hun virkelig går i dybden av ting.

      Slett
    2. Så bra du fikk beholde hundene! Det var mitt skrekkscenario: at jeg skulle miste en hund. Jeg skal kun ha en av hundene boende med meg, men det kan være vi bytter litt på de hvis det fungerer og uansett har jeg og han god kontakt og skal se om vi kan jobbe gjennom problemene på sikt. Så jeg får se begge hundene masse, dog selvsagt litt mindre enn før.

      Slett
  4. Veldig bra at du kom - vi fikk jo sagt hei så vidt det var!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig hyggelig! Ser frem til neste år, allerede.

      Slett
  5. Takk for fint treff selv om vi ikke rakk å prate sammen . Men neste år, vettu...

    SvarSlett
  6. Som jeg skulle ønske jeg var der, særlig skulle jeg gjerne vært tilstede under Lines innlegg. Desto mer glitrende å lese din oppsummering!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ellikken. Du kommer kanskje neste år? Det hadde vært artig å truffet deg.

      Slett
  7. Jeg fikk ikke sagt hei, men jeg smugkikket litt på deg da, Linn. Kanskje neste år?

    Du har skrevet en god oppsummering av dagen. Det var kjekt å lese kriterier Line leste opp igjen. Jeg har foreviget dem, men når man leser det ofte nok så sitter det bedre. Nå jobber jeg med en bokanmeldelse som jeg har planer om å få lagt ut i løpet av neste uke. Det skal bli spennende å se om det endrer seg noe nå som jeg forsøker å være enda mer bevisst hva jeg holder på med.

    Godt å høre at det går bra med deg. Bildet av deg og pus var forresten veldig søtt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, ja - jeg kom liksom helt bakpå når jeg kom for sent, så da kom jeg til den litt mer strukturerte delen av treffet med foredragene. I tillegg flyttet vi den dagen så jeg kunne ikke være med på middagen heller. Men neste år, Mari - neste år blir det oss. Blir spennende å lese anmeldelsen din - det er jo ikke noe som er bedre enn det å merke at man selv blir litt flinkere til det man driver med. Det syntes i allefall jeg at er ganske motiverende. Pus redder ethvert bilde!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS