onsdag 25. september 2013

Debutantpresentasjon : Frøydis Sollid Simonsen

Jeg er stolt av å kunne presentere intervju med en talentfull debutant på bloggen i dag. Tip of the hat til Bokelskerinnen, som under bokbloggtreffet tidligere i høst ga oss tips om hvordan vi kan gjennomføre forfatterintervjuer.

Frøydis Sollid Simonsen (26) debuterte i høst med boken "Hver morgen kryper jeg opp av havet" som jeg anmeldte tidligere i september . Kanskje kjenner du henne fra bloggen Nesten som en tegneserie? Frøydis viser med sin 86 sider lange bok at det slettes ikke trenger være noen korrelasjon mellom lengde og dybden i en bok. Jeg har tro på Frøydis og jeg gleder meg til å følge henne videre. Jeg legger ved et utdrag, så dere forstår at jeg ikke bare skryter for å være grei:

Sølvkre på badegulvet når jeg kommer full hjem og må tisse. Prøver å snakke med dem. Sølvkre under vasken når jeg står opp om natta og er tørst. Sølvkre, en enkelt gang, oppe i dusjforhenget etter jeg hadde tatt av meg alle klærne. Sølvkre spiser alle slags stivelses- og sukkerholdige ting, er ellers uskadelige. De skifter ham mellom sytten og sekstiseks ganger i løpet av livet, langt mer enn insekter vanligvis gjør. De kan dessuten gå et helt år uten å spise. Sølvkre lever mellom to til åtte år, og de største av dem har altså bodd i leiligheten lenger enn jeg. Byrde jeg spørre dem til råds. Om avkalkning av dusjhodet kanskje, om avriming av fryseren kanskje. Er det absolutt nødvendig å skrifte lyspæren i gangen. Hvordan skal jeg forholde meg til naboene. Skal jeg rydde rommet før du kommer på besøk. Kommer du på besøk hvis jeg ber deg.

Nok snakk, til intervjuet:

Du har akkurat debutert med "Hver morgen…" Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?
Jeg fikk ideen til en fanzine med rundt ti tekster og ti tegninger, mens jeg leste Arternes Oprindelse av Charles Darwin. Det er en fantastisk spennende og morsom bok, og jeg leste også en masse andre bøker og blader om biologi og naturvitenskap. I begynnelsen trodde jeg at tekstene skulle være uten noen jeg-person, men etter hvert som jeg jobbet med prosjektet vokste altså denne romanen fram. Jeg skrev det meste av den av og på i et halvt år, og så brukte jeg et år på å konsentrere meg om skolen og skrev de siste tekstene i feriene.

Hvordan har perioden etter boken kom ut vært for deg?
Det har vært både veldig gøy og veldig slitsomt. Jeg bor jo til vanlig i København, så denne perioden har for det meste gått ut på å se venner og familie når jeg først var en hel måned i Norge. Det har vært mye fest, mye henging og mye gøy, men det var veldig godt å komme tilbake til skolen og ha en hverdag igjen.

Hvordan har det å være tegneserieskaper formet skrivestilen og skriveprosessen din?
Jeg tror ikke egentlig det har formet skrivestilen min noe særlig, men jeg tenker veldig visuelt når jeg skriver, og det er helt klart en måte å tenke på som har blitt skjerpet etter at jeg begynte å lage tegneserier.

Jeg opplevde boken som ganske lyrisk, samtidig ga formatet meg inntrykk av at dette også kunne vært formidlet i et tegneserieformat, for jeg kunne liksom se streken din for meg. Vurderte du noen gang å lage dette som et tegneserieprosjekt, heller enn en roman?
Det er ganske morsomt – du er ikke den første som sier det, men jeg har aldri vurdert, eller tenkt på, at den kunne blitt en tegneserie. Når jeg får en idé vet jeg (så godt som) alltid om det skal være en tekst eller en tegning, og dette var et tekstprosjekt helt fra begynnelsen. Det hender jeg gjør tekster om til tegneserier etterpå, men det blir en oversettelsesprosess.

Jeg elsker omslagsbildet. Hva var det som gjorde at du bestemte deg for denne illustrasjonen?
Det var skikkelig vanskelig. Jeg hadde en idé om hvordan den jeg ville ha den, eller hvilket inntrykk jeg ville at den skulle gi, og jeg visste at den skulle være collage, men det var bare det jeg visste da jeg gikk i gang. Jeg lagde ganske mange forslag og til slutt måtte jeg bare velge ett av dem. Jeg spurte ofte folk i klassen om råd, det er fint å ha et miljø hvor man kan få tilbakemelding mens man jobber. Til sist prøvde jeg meg fram med forskjellige farger før det ble det som føltes helt riktig.

Protagonisten i historien din ser ut til å finne trøst og til en viss grad forklaring i at vi er en del av noe større, deler du denne tenkemåten og hva er ditt forhold til naturen og tid?
Ja, til en viss grad. Jeg liker å se meg selv og andre mennesker i et perspektiv hvor man både kan få øye på mikroorganismer og galakser. Det er gøy å tenke på, særlig fordi det ofte føles så fjernt fra hverdagen, fra hvordan vi lever livene våre og hva som er viktig i livene våre, og samtidig er det så essensielt, uten mikroorganismer og uten galakser hadde vi ikke kunnet eksistere. Dessuten syns jeg dyr er morsomme, jeg lar meg underholde av å kikke på rare havdyr hvilken dag som helst.

Hva er det beste du selv har lest i det siste? Leser du når du skriver?
Ja, jeg leser alltid så mye jeg kan. Det er inspirerende, men også beroligende synes jeg, som om tankene faller til ro og klarner.

I sommer fikk jeg endelig lest Hjartemekanikk av Kristina Leganger Iversen, og den syns jeg er utrolig fin. Og jeg har nettopp Journal av Julie Delporte, en tegneseriedagbok, og den kan varmt anbefales. I går leste jeg ut Mästaren Ma av Willy Kyrklund, veldig rar, interessant og fin.

Er du i gang med noen nye prosjekter du kan fortelle oss noe om?
Ja! Jeg har nettopp begynt på prosjektåret på Serieskolan i Malmö, og jeg gikk jo glipp av en hel måned mens jeg var i Norge så jeg gleder meg veldig til å gå i gang med prosjektene jeg søkte meg inn med. Det ene er en liten tegneserieroman for barn, og det andre er en tegneserieutstilling med universet som tema.

- Tusen takk for tiden, Frøydis.



Frøydis har laget selvportrett

Har man en god idè så er det jo gjerne slik at ikke bare har noen andre tenkt det samme, men de tenkt det før deg. Mitt intervju føyer seg derfor pent inn i rekken av flere, men det er bare fint - for kanskje er det sammen vi klarer å gi det beste bildet av debutanten. Her er linker til de andre intervjuene jeg fant:

Kristin hos Bokmerker.org har gjort et kjempeflott intervju med Frøydis
Tiny Pencil har et veldig godt intervju med forfatteren på engelsk
Kommafeil har stilt debutanten 8 artige og interessante spørsmål på sin blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS