torsdag 12. september 2013

F. Sollid Simonsen - Hver morgen kryper jeg opp av havet

En av bøkene jeg har hatt liggende på vent en stund nå, og som jeg har gledet meg til å lese ferdig er boken til debutant og tegneserieskaper, Frøydis Sollid Simonsen. Frøydis er født i 1986, bor i København og går på tegneserieskole i Malmø. Du kan lese mer om henne på bloggen hennes Nesten Som en Tegneserie.



Forfatter: Frøydis Sollid Simonsen

Tittel: Hver morgen kryper jeg opp av havet (lansert 27.08.13)

Plot: Sølvkreet i dusjen når du kommer hjem sent på natten. Mikroorganismene som bor i hånden din. Melkeveien. Poetens blikk brytes mot den naturvitenskaplige optikken. Det lille og det store, urhavet og stemmen til den du tenker på, stemmen du helst vil høre, alt det som livet består av kjedes samen til en stor evig bevegelse – en utvikling som begynte den gang verden var ny og taus.

I et nøtteskall: Hverdagen i en ramme av Darwin fortalt nydelig lyrisk.

Favorittutdrag:
Fordi du kyssa meg og spurte: Er du med? Fordi du bodde rett over gata fra festen. Det var praktisk. Fordi noen har det verre. Minst fem av pinnedyrartene formerer seg ved selvkloning. Det vil si at alle er helt identiske, det vil si at de ikke har att sex på over en million år. Noen har det verre.

Livet, for alle organismer, består av gambling. Innsatsen er sex mot død.

Jorda og solsystemet oppsto for 4.5 milliarder år siden. Livet oppsto 0.7-1.1 milliarder år seinere. Mye har skjedd siden. Mye har skjedd.


Tanker i ettertid:
Denne lille boken på 86 sider føyer seg raskt inn i rekken av små litterære perler som jeg elsker, og viser at det virkelig ikke trenger være noen korrelasjon mellom sideantall og dybden i en bok. Hovedpersonen i boken overtenker helt klart det meste, er relativt dysfunksjonell sosialt sett og er under gjennomsnittet begeistret for seg selv. Samtidig evner hun å se de virkelig store linjene, hun ser at hennes liv faller perfekt på linje med utviklingen med stor U. Mennesket og naturen er det samme. Det hele fortelles på en måte som får leseren til å tenke, le og undres. Forfatteren mestrer å balansere humor og sårhet mesterlig. De korte avsnittene fremstår som små lyriske vers, som man helt fint kan ha glede av enkeltstående. Jeg anbefaler den på det varmeste.

Anbefales: Leseren som er glad i form, som liker det litt utradisjonelle og som leser for å lære.

Hvorfor skal du lese denne boka: Fordi Frøydis Sollid Simonsen godt kan være den nye Johan Harstad.

Karakter: A

Tags: #liten_perle, #darwin, #forhold, #død, #depresjon, #livet

Andre som har omtalt boka:
Tora syntes det var en fin, sår og utforskende debutroman
- Har du omtalt boka? Send meg gjerne en link, så legger jeg deg til lista.

2 kommentarer:

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS