søndag 3. februar 2013

Leserspørsmål: Hva fenget deg slik med THG?

Det er en luksus å ha lesere som er så interesserte og oppegående at de stiller spørsmål ved vurderingene dine. Irina sendte meg følgende spørsmål som kommentar på "The Hunger Games Triologien".

Hei! Har lest en del av bloggen din, og ser at du ved flere anledninger nevner Hunger Games bøkene. Jeg personlig ble ikke spesielt overasket av den, og syns mye av bøkene minnet meg om 1984. Kan hende dette har noe med at jeg leste 1984 to uker før Hunger Games, og hadde dermed boken for nytt i minne.
 

Så det jeg egentlig lurer på, fordi sånn som jeg tolker det, har du litt forskjellige syn på bøkene, både at de er bra, og ikke bra? Så ja, spørsmålet mitt er: hva var det som fenget deg slik? Du leser så mange forskjellige bøker, og da tenker jeg at du må ha snublet over noe som er mer spennende og kanskje mer fargerikt, om jeg kan kalle det.

Uansett, det ble kanskje litt rotete her, men håper du skjønner hva jeg mener. Vil også bare nevne at det er godt å lese en blogg som handler bøker, du har gitt meg mange gode tips til hvilke bøker jeg skal lese framover.


Svar:

Hei!

Tusen takk for lang og god kommentar på innlegget om The Hunger Games (THG). Jeg blir kjempeglad når leserene mine tar seg tid til å skrive til meg. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, og skal svare - mest sannsynelig også litt rotete, så godt jeg kan.

Jeg er helt enig i at mye av The Hunger Games ikke er særlig nyskapende. Dette med at en gruppe ungdom tvinges til kamp til siste overlevende på et avgrenset område av myndighetene - er jo også temaet i Battle Royale.

Jeg så ikke så mange likhetstrekk mellom 1984 og THG, bortsett fra at begge var dystopiske og politiske. 1984 er kvalitetsmessig helt klart flere hakk over THG, selv om jeg scorer de begge til en B. Jeg gir karakterene i stor grad ut i fra leseglede. Det betyr at jeg ser etter å bli beveget og/eller underholdt. Noen få bøker endrer måten jeg ser mennesker, verden eller min egen rolle i det hele på. Det er ofte de aller beste. The Hunger Games er ikke en av de. Den er i større grad en kilde til underholdning. Det som fenget meg i THG var spenningen, og det at jeg likte heltinnen så godt. Jeg likte at hun ofret seg for familien. Det appellerte veldig til meg, for jeg liker å tro jeg hadde oppført meg likt. Jeg tror jeg ofte omtaler THG (i overkant?) positivt fordi den kom som en overraskelse på meg. Det går lenge mellom hver gang jeg ikke klarer å legge fra meg en bok, og med denne var det slik. Jeg leste og smugleste overalt til jeg var ferdig med alt. Jeg ser for meg at mange har det slik med Fifty Shades of Grey. Det betyr ikke nødvendigvis at det er en bra bok (det er det ikke, syntes jeg) men man kan ha mye leseglede ut av den likevel!

Jeg har helt klart lest bøker som jeg syntes er bedre enn THG. I denne posten oppsummerer jeg de bøkene jeg likte best i 2012. Bøkene jeg gir A har alle til felles at de rørte ved noe i meg, og lærte meg noe. De fikk meg til å se ting med nye øyne. Det høres kleint ut, men slik er det altså. Noen ganger må jeg også oppjustere karakterer i ettertid, fordi noen bøker (ofte de beste) trenger litt tid til å modnes. Man kan også være litt for kritisk fordi disse bøkene ofte er krevende, tidvis kjedelige eller utilgjengelige å lese, men likevel summerer det seg opp til å bli noe helt fantastisk. Man går og tenker over de i mange dager. Noen ganger over flere år.

At du bruker bloggen til å velge bøker, gjør meg glad. Hold gjerne kontakt og fortell meg hva du har lest og hva du syntes, for da kanskje jeg får noen tips til hva jeg kan lese også. Dessuten er det alltid gøy å høre hva andre syntes om bøker en selv har lest!

Linn


1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS