onsdag 6. februar 2013

Leserspørsmål : hvordan tenne interessen for litteratur?


Hei Linn,
jeg trenger litt hjelp. Det som skjedde etter jeg leste bloggen din, og som ofte skjer, er at jeg får lyst til å bli flinkere til å lese bøker. Faller ofte for sånne sakprosa-bøker, men jeg har lyst til å bli mer begeistret for skjønnlitteratur. Det har virkelig ikke noen plass hos meg nå. Jeg setter jo pris på det, jeg kjenner det bare ikke. Jeg plukker ofte opp en bok og starter å lese, og så faller jeg av fordi det blir kjedelig. Kan du anbefale en god bok? Noe som kanskje kan tenne interessen for litteratur?

Martin

Hei Martin!
Jeg tror det viktige er å fokusere på å lese det som gir deg størst leseglede. For eksempel er det veldig lite leseglede i å lese Ulysses for meg. Derfor gidder jeg ikke, selv om det er en bok som står ganske høyt i kurs hos mange. Siden jeg ikke vet hva som gir deg leseglede, er det litt vrient for meg. Men vi fokuserer på dette med at du gjerne kaster inn håndkledet delvis inn i boka, fordi det ikke engasjerer deg. Det forteller meg at du kanskje bør lese den type bok jeg foretrekker å lese når jeg er litt lei av å lese. De må fange meg fra starten av.

Bøker jeg ikke har klart å legge fra meg:
Gillian Flynn – Gone Girl - Dette er en mindfuck av en bok.

Earnest Cline – Ready Player One, likte jeg også godt – selv om jeg ikke er målgruppa. Dette er en YA-bok (young adult), men god underholdning. Ofte velger jeg YA-bøker når jeg vil underholdes.

Benjamin Hale – The evolution of Bruno Littlemore. En perle av en bok. Nokså provoserende for religiøse folk. Anbefales sterkt!

Ellers er det også sånn at ikke alle får like mye ut av skjønnlitteratur, og det må jo også være greit. Det er utrolig mange gode biografier og faglitterære bøker der ute! Jeg syntes likevel det er flott at du utfordrer deg selv litt!

Linn

2 kommentarer:

  1. Så heldig du er som får slike spennende spørsmål, og takk for at du deler! Lykke til på´morgendagens blogg-meetup. Jeg vil tro du er nervøs nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg føler meg heldig. Takk for lykkeønskningene, jeg er nervøs, ja. :)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS