tirsdag 19. februar 2013

F. von Schirach - Collini-Saken

Hva driver et menneske som aldri har gjort seg skyldig i noe kriminelt til å drepe? Ferdinand von Schirach plukker opp tråden der de fleste krimbøker slutter. Morderen er kjent og fanget, rettsprosessen gjenstår. Den nyutdannede Casper Leinen blir utpekt som forsvarsadvokat, noe som først virker som en lovende karrieremulighet. Dette utvikler seg dog til å bli svært ubehagelig, da den døde viser seg å være bestefaren til hans beste venn. En ansett industrileder, som Leinen selv husker som et vennlig og varmhjertet menneske. Å forstå ugjerningen er ikke lett. Collini tilstår drapet, men tier om motivet. Dermed må Leinen forsvare en mann som ikke ønsker et forsvar. En i utgangspunktet håpløs oppgave, men til slutt finner Leinen et spor som har betydning for mye mer enn Collini-saken. Et spor som fører Leinen inn i et skrekkelig kappittel av tysk justishistorie.


Forfatter: Ferdinand von Schirach
Tittel: Collini Saken (originaltittel: Der Fall Collini, sept 2012) - ble lansert i Norge: 16.01.2013, jeg fikk tilsendt anmelder-eksemplar av Gyldendal.

Trivialia: Ferdinand Von Schirach er en tysk advokat og forfatter, samt barnebarnet til Hitler Jugend-lederen Baldur Von Schirach. Han skriver om oppgjøret med nazi-fortiden.

I et nøtteskall: Om landet ditt befaler deg å gjøre noe grusomt, er du da skyldig – eller fulgte du bare ordre? Kan du straffeforfølges, eller er det kun ledere som skal stå til ansvar?
Favorittutdrag: Denne utgår i denne analysen, siden alle utdragene jeg virkelig liker sier for mye om handlingen. Jeg inkluderer isteden noen sitater fra norske anmeldere:
 «Collini-saken er rett og slett noe såpass uventet som en ekte pageturner om skyld og - tro det eller ei - rettssikkerhet. Den tangerer både krim og historisk roman, men er noe helt eget.» Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

 «Les Ferdinand von Schirach og du har lest noe av det aller fineste europeisk samtidslitteratur har å by på for øyeblikket.» Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen

«Von Schirach skriver det en kaller klassikere; presist og vakkert, vemodig og erindringsaktig.» Cathrine Krøger, Dagbladet

Tanker i ettertid: En viktig bit av tysk (justis-) historie og oppgjøret med krigen demonstrert gjennom rettsaken til Collini. Er det vurderingene som ble tatt av dommere på 50- og 60 tallet som skal være gjeldene for hvordan man anser og behandler personer som var sentrale under krigen, eller skal samtiden være med å påvirke dette? Var ikke alle egentlig under innflytelsen av et par grusomme menn? Hvor slutter det personlige ansvaret? Samtidig får vi et dykk inn i skammen de pårørende føler, hvordan man helst kanskje hadde sett det hele forble i fortiden. Dette skulle jeg gjerne lest enda mer om, det havner litt i bakgrunnen i boka. Alt i alt en spennende bok.

Anbefales: Alle, vi lærer jo så mye om andre verdenskrig på skolen – men snakker lite om hvordan Tyskland skal leve med historien sin i ettertid.

Karakter: B
 
Tags: #2WW, #historisk, #krim, #fremtidig_klassiker, #samtidslitteratur, #Tyskland

Andre bloggere som har anmeldt den:
Den Boka! (ikke så imponert)
Bokofilia (mener den er et must for de som er interessert i europeisk etterkrigshistorie)

-Vet du om flere som har anmeldt den, eller har anmeldt den selv, la meg få vite det så jeg kan inkludere en link.


 

10 kommentarer:

  1. Så bra at boka falt i smak, Linn, og du gjør deg spennende tanker i ettertid! :) WW2-bøker her til lands har en tendens til å behandle egne (nasjonale)traumer. Derfor synes jeg det er interessant med bøker på norsk som også ser på andre lands oppgjør med andre verdenskrig.

    For alle som har fått sansen for von Schirach og er nysgjerrig på hans holdning til krigen og egen familiehistorie kan jeg anbefale essayet hans i Der Spiegel (engelsk utgave): http://www.spiegel.de/international/germany/a-third-reich-past-why-i-cannot-answer-questions-about-my-grandfather-a-784373.html

    Leser man tysk er også selvbiografien til Ferdinands onkel vel verdt å lese: http://bokofilia.blogspot.no/2012/11/der-schatten-meines-vaters-min-fars.html


    Aftenposten hadde en positiv anmeldelse av boka på trykk i lørdagens avis(9.2.13), men den er ikke lagt ut på nett enda. Anmelder klarte dessverre å spoile kjernepunktet i boka. Utilgivelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bokofilia! Takk for kjempelang og god kommentar. Jeg er helt enig i at WW2-bøkene vi leser her i Norge stort sett handler om vår egen rolle, helter og traumer. Jeg er kjempefascinert av tyskland i etterkrigstiden, og hvordan de oppfører seg i Europa i dag. Så tydelig at de bærer med seg historien. Jeg ble overrasket da min halv-tyske kjæreste fortalte meg at Fotball VM i 2006 og det at tyske Lena vant Eurovision i 2010 føltes for tyskerene som å bli tatt inn i varmen av Europa.

      Takk for linken til Spiegelartikkelen. Den skal leses. Jeg forsøker meg på å lese litt på tysk. Sjefen min visste ikke at jeg leste på Collinisaken, men lånte meg en bok han hadde snakket om en stund. Gjett hvilken forfatter, haha. Så nå skal jeg forsøke meg på Schuld, som jeg skal lese på tysk.

      Hørte om den anmeldelsen og lette etter den på nett uten resultat, ja. Kanskje den kommer etterhvert. Til anmelders forsvar ser jeg hvordan det kan skje. Jeg er redd jeg har avslørt vel mye selv i min omtale av boka. Men uansett, er helt enig - spoilere uten varsel er helt utilgivelig! :)

      Slett
    2. Uff, ja, innleggene har en tendens til å bli lange når man blir engasjert ;) Jeg er enig i at det er vanskelig å omtale en bok som Collini-saken uten å si for mye. Romanen er jo ikke akkurat handlingsdrevet, og det er jo Schirachs overraskende slutt som på mange måter "gjør" historien. Jeg slet selv med å ikke være for spesifikk :)

      Uansett - så bra at du øver tysken din da, og med nok en Schirach-bok! Jeg tror det er et godt valg, og så får dere litt å diskutere i jobb-lunsjen også. Og kanskje med kjæresten?Jeg er helt enig i at tysk(-språklig) litteratur, kultur og historie er veldig interessant. Det er flott at andre deler denne interessen også - følelsen av nerdethet blir litt mindre :) Må bare si at jeg setter pris på bloggen din!

      Slett
    3. Tusen takk, det er veldig hyggelig å høre at du setter pris på bloggen min. Jeg har din som snarvei og er innom stort sett hver dag. :)

      Må vente litt med neste Schirach, for kjæresten syntes den så spennende ut der den lå og lokket på stuebordet og tok den likegodt med seg på jobb (han er borte en uke av gangen). Hihi. Jeg ville jo at han skulle lese den, så det passer egentlig fint.

      Slett
  2. Jeg har kjøpt denne boka, som jeg planlegger å lese i løpet av kort tid. Jeg likte de to foregående svært godt - spesielt "Forbrytelser" - så det er rett og slett et "must" å få med seg denne! Kjempefint at du trekker frem denne boka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig, jeg skal se på tidligere bøker av ham fremover. Skjønner jeg har noe bra i vente :)

      Slett
  3. Jeg har denne liggende, og ser frem til å lese den.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra. Den er like kort og konsis som den er god! :)

      Slett
  4. Artig bok, men oversettelsen halter. Hva betyr "beskikket advokat" begrepet gir ingen mening rent språklig eller juridisk. Slike små "hikk" i leseropplevelsen er fryktelig irriterende, verre er at jeg mistenker andre nyanser har gått tapt fra originalteksten. Kort og lettlest. Enig i din karakter B.

    SvarSlett
    Svar
    1. Æsj, ja. Det er kjedelig når oversettelsene svekker leseropplevelsen. Jeg har forsøkt meg på tysk, men merker at tysken min heller ikke er god nok til at jeg får full uttelling av lesingen. Det blir så et valg mellom to onder. ;)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS