mandag 4. november 2013

Etterlyses: mer fokus på kvalitetslitteraturen

I Dagsavisen i dag er de første sidene viet til en kritikk av norsk litteratur og biblioteksvirksomhet under tittelen "Suppe av middelmådighet". Forlag og biblioteker må bruke mer tid på kvalitetslitteraturen, i dag blir talentene borte i alt mylderet - sier Kristian Meisingset.



Meisingset bruker Buzz Aldrin som struktur for og eksempel på sin kritikk. Hvilket er et interessant grep da protagonisten i Buzz Aldrin ikke søker å bli best, men å være en god nummer to. Anmelderen syntes å etterlyse landets litterære ambisjoner.
 
"At Harstad er flink, gjør det interessant å kritisere ham. Hva sier det om vår litterære samtid hvis litteratur som hans hentes opp og frem, filmatiseres og drysses priser på? Hva sier det om bokbransjen hvis bøker som kunne vært mye bedre, noe jeg mener «Buzz Aldrin» kunne vært, ferdigstilles og publiseres som middelmådige?" Kristian Meisingset
 
Jeg  vil først begynne med å si at jeg ikke syntes Johan Harstad er middelmådig etter noen skala, og at jeg ikke tror Buzz Aldrin, for meg som gjennomsnittsleser, kunne vært signifikant bedre om forlaget brukte mer tid på redigering. Om Buzz Aldrin svekket anmelderens interesse for norsk skjønnlitteratur, forstår jeg at han opplever resten som en suppe av middelmådighet.
 
Den virkelig interessante diskusjonen det legges opp til går derimot ikke ut på hvorvidt det skapes god norsk litteratur eller ikke, eller om Johan Harstad skal inngå i definisjonen av norsk kvalitetslitteratur (det bør han). Den er i hvilken grad de virkelig gode forfatterene, og de omlag femti som debuterer årlig drukner i bestselgerlister bestående av krim og kokebøker.  I boken "kulturbløffen" spør anmelderen hvordan det står til med norsk kvalitetslitteratur og tilbyr en analyse av tilgjengelige tall.
 
Jeg forstår at det finnes kriterier for å bedømme litteraturs kvalitet, og at en kritiker på bakgrunn av dette kan mene noe om hva som er kvalitetslitteratur og ikke. Det stemmer helt sikkert også at vi kan bli flinkere på å fremheve denne kvalitetslitteraturen. Her er vi flere som kan ta i et tak. Elin har skrevet en kjempegod post om det hun opplever (og som jeg tror de fleste bokbloggere vil stille seg bak) som bestselgerfokuset til forlagene. Forlagene har en jobb å gjøre i ikke bare å skyve bestselgerene sine foran seg på litterære arrangement, men i større grad løfte frem debutanter og kvalitetslittartur, anmelderne i aviser og magasiner må gjøre sitt, bibliotekene bør vie denne litteraturen ekstra oppmerksomhet, men jeg tror også vi som bokbloggere har en rolle å spille.
 
De såkalte "kvalitetsbøkene" selger ganske lite. Dette er ikke et norskt fenomen. The Luminaries som nylig vant Man Booker-prisen for litteratur kommer aldri til å nå makkverket Fifty Shades of Grey til anklene i salgstall. Salgsinntekter er ingen indikator på litterær kvalitet, men det er en god indikasjon på folks smak. Folk flest er konsumenter av litteratur, ikke litteraturkritikere. Heldigvis får de velge fritt i et stort marked av nasjonal og internasjonal litteratur, av varierende kvalitet. Så heller enn å fokusere på det at folk velger det de velger, kan ikke vi som forlag, anmeldere og bokbloggere bruke våre tilgjengelige kanaler til å kaste lys på debutantene og den virkelig gode norske skjønnlitteraturen. For jeg tror ikke det er så mye mer vi verken kan, eller bør gjøre for den enn å synliggjøre den.
 
Jeg vil også legge til at jeg har møtt engasjerte forslagsansatte som ivrig har pitchet meg sine debutanter, og har klart å tenne en leselyst i meg. Sammen kan vi kanskje spre denne til resten av den lesende befolkningen (eller i allefall min håndfull med lesere, hirr hirr).
 
Valgfriheten må ligge hos massene. Svaret på at ikke alle liker det du liker er ikke mer regulering av bokbransjen, men vi kan gi norske lesere en nudge, sammen. Et godt initiativ fra Bokbloggerne er Litteraturprisen vi skal dele ut, som kan bli et godt verktøy for å rette fokus mot norsk kvalitetslitteratur.
 
 

7 kommentarer:

  1. Eg trur du misforstår Buzz Aldrin-eksempelet her. Slik eg les Meisingset, når han konkluderer med "Det er synd hvis diamanter forblir uslepne fordi apparatet er dårlig. I så fall er kanskje forfattermakten for liten: Forlagene burde kjempe om Harstads gunst, ikke omvendt.", meiner han ikkje at Buzz Aldrin er middelmådig, men at boka kunne vore mykje betre viss forlaga hadde lagt litt meir energi i redaksjonsjobben. Dette er veldig ved sida av bestselgjardebatten som Bokelskerinnen tar opp. Dette handler om at det er for mange forfattarar og for liten kapasitet i forlaga til å verkeleg jobbe med dei som er gode, eller perlene, om du vil.

    SvarSlett
  2. Kanskje jeg misforstår, som du sier. Men jeg ser virkelig ikke at boken kunne vært så mye bedre. Tror du norske kvalitetsforfattere får mindre oppmerksomhet fra forlagene sine i timer enn f.eks britiske kvalitetsforfattere får av sine? Jeg mener det tilhører samme debatt fordi det viser forlagenes ressursbruk og oppmerksomheten de velger å vie bøker de vet kommer til å selge. Det ville jo også være økonomisk uansvarlig ovenfor aksjeholderene å ikke vie bøkene som omsetter for mest nok oppmerksomhet.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentar!

    Jeg velger Harstad som eksempel fordi jeg synes han skriver bra, og har glimrende ideer, men altså kunne vært enda bedre. Synes jeg da. Og har valgt ham for ikke å gjøre det for lett for meg (hadde vært kjedeligere å ta noe som alle var enige i at var dårlig).

    Har et ganske klart inntrykk av at mange i forlagene har altfor mye å gjøre. Knut Olav Åmås forteller også om det i et intervju i boken. Det kan nok gå utover muligheten til virkelig å heve opp talentene til et briljant nivå. I så fall er det dumt, synes du ikke?

    Det er veldig bra at mange jobber med å fremheve den gode litteraturen! Det burde det være mer av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kristian. Tusen takk for kommentar. Det er interessant det du sier om at mange i forlagene er overarbeidet, og at dette kan gå utover muligheten til virkelig å heve opp talentene på et briliant nivå. Vi er sikker på at det er tid som er den manglende ressursen og at problemet er gjeldende for ny kvalitetslitteratur generelt? Jeg skal lese boken din, kulturbløffen - for å sette meg bedre inn i argumentene.

      Slett
    2. Takk.

      Nei, sikker er jeg ikke ;) Men tror argumentene holder ganske godt. Åmås er godt bevandret i forlagsverdenen og gir noen interessante beskrivelser. Ja, les gjerne, og skriv mer om den da!! :)

      Slett
  4. Herlig innlegg, Linn! Jeg storkoser meg med bloggen din. Og en vakker dag, skal jeg også få lest Meisingsets bok og bli litt mer engasjert selv ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg til å få lest Meisingsets bok selv. Takk for hyggelig kommentar, Nora. Jeg koser meg med din blogg også - også er det alltid så hyggelig å treffe på deg på forlagsarr. og slikt også.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS