torsdag 14. november 2013

A.Carter – The Bloody Chamber and Other Stories

Dette var en av mange uleste på iPadens Kindle App i det siste. Forventningene var at boken skulle inneholde en rekke korte noveller, basert på kjente eventyr, med en moderne vri og seksuell undertone. Forfatteren selv sa: "My intention was not to do 'versions' or, as the American edition of the book said, horribly, 'adult' fairy tales, but to extract the latent content from the traditional stories" Boken inneholder ti noveller: "The Bloody Chamber", "The Courtship of Mr Lyon", "The Tiger's Bride", "Puss-in-Boots", "The Erl-King", "The Snow Child", "The Lady of the House of Love", "The Werewolf", "The Company of Wolves" og "Wolf-Alice". Det var nok det at den hadde fått en 4.07/5 stjerner-rating på GoodReads (som er bøkenes IMDB for de uinnvidde) som lokket meg.



Forfatter: Angela Carter

Tittel: The Bloody Chamber and Other Stories (1979)

Plot (fra Amazon): From familiar fairy tales and legends – Red Riding Hood, Bluebeard, Puss-in-Boots, Beauty and the Beast, vampires, werewolves – Angela Carter has created an absorbing collection of dark, sensual, fantastic stories.

I et nøtteskall: Glem det samfunnet har lært deg om skyld, skam og seksualitet. Du bestemmer over deg og andre over seg.

Favorittutdrag:
Into marriage, into exile; I sensed it, I knew it – that henceforth, I would always be lonely.

His wedding gift, clasped around my throat. A choker of rubies, two inches wide, like an extraordinarily precious slit throat.


Tanker i ettertid:
Denne boken har en feministisk tematikk. Kvinnene i Carters eventyr er ikke hjelpeløse, endimensjonale, tandre prinsesser. De er ganske komplekse og selvhjulpne. Dette er kanskje aspektet i boken jeg liker aller best. Det jeg likte minst var selve historiene. Jeg syntes Carters ide og bokens cover var mer spennende enn det jeg fant mellom sidene. Hater når det blir slik og tenker at det kanskje er jeg som leser som svikter, at dette egentlig er en veldig god bok – men at jeg ikke forstod den. Jeg tror ikke jeg klarte å lese skriften mellom linjene og at jeg på den måten gikk glipp av en dimensjon i boken. Til tross for at boken var 126 sider kort, syntes jeg det trakk ut og jeg følte meg frustrert da jeg leste. Språket er lyrisk og man får følelsen av at man leser noe som er skrevet mye tidligere enn 1979.

Jeg likte best "The Tiger's Bride" som også er en av de korteste novellene, men de fleste av historiene ga meg veldig lite. Kanskje er dette et klassisk tilfelle av "Nyttårsaftenforventninger". – du vet, når du har bygget så høye forventinger at kvelden sjelden har mulighet til å innfri uansett. Jeg ser noen leser denne boken mer billedlig. De sier "The bloody chamber" åpenbart er et bilde på en vagina. Så nå er jeg forvirret, men på et mye høyere plan. Jeg er forresten uenig i at denne boken primært handler om sex. Det er faktisk nokså lite sex her, men forfriskende mye selvstendighet.

Om du har lest den, spanderer jeg kaffe (eller vin) om du gidder å fortelle meg hva du mener den handler om og hva du fikk ut av den.

Hvorfor skal du lese denne boka: Fordi du tar et kurs i litteraturvitenskap og trenger noe å analysere?

Anbefales: Nevnte litteraturstudent.

Karakter: D

Tags: #idontgetit, #eventyr, #meh

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS