onsdag 20. november 2013

H. Eia, O.Ihle og N.Brenna - Brille (folk flest sover ikke nakne)

Hva vil det si å være typisk norsk? Å gå på langrenn, ha dårlig utviklede sosiale antenner og være selverklærte verdensmestre på bakgrunn av vintersporten som trekker færre seere enn VM i cricket? Ikke meg, sier du kanskje nå.

Vel, kanskje er du mer typisk norsk enn det du tror, men så må vi heldigvis også redefinere hva det vil si å være typisk norsk. Akkurat det kan "Brille" hjelpe deg med.



Forfattere: Harald Eia, Ole-Martin Ihle og Nils Brenna

Tittel: Brille, folk flest sover ikke nakne (2013)

Plot (hentet fra forlagets hjemmesider): Hvilken politiker ville det norske folk helst reist på ferie med? Og hvilket parti har velgere som er mest redd for å fremstå som dumme? Hvorfor er katter redd for vann? Kan hester lære seg matematikk? Hva ville skjedd med jorda dersom månen forsvant? Svaret på alt dette, og mange andre spørsmål du aldri visste at du lurte på, får du svar på i denne boka fra teamet bak suksessprogrammet Brille

I et nøtteskall: Brille i bokformat, populærvitenskaplig humorbok

Favorittutdrag:
Hva kjennetegner normenns tenkemåte og mentalitet? På 1800-tallet beskrev utenlandske reiseskildringer oss som et enkelt og nøysomt folk. Vi var troskyldige, naturlige, arbeidsomme og luktet vondt. Da tyske soldater skulle invadere Norge i april 1940, fikk de utdelt en soldathåndbok med et kapittel med nyttige tips om nordmenn: "Nordmenn tilhører den lateste og minst disiplinerte gren av den germanske stammen. Nordmannen er mer som en katt enn en hund - han liker ikke å få ordre. Skal du få en nordmann til å gjøre som du vil, kan det derfor være mer effektivt å snakke vennlig og smilende til ham enn å gi ham effektive kommandoer."

Kan en mann ha nære venninner?
Spørsmål: Kjære Brille, jeg er en mann som har mange nære venninner. Dessverre gjorde dette kjæresten min veldig sjalu. Det kom etterhvert til det punktet at jeg måtte velge mellom henne og venninnene mine, og jeg valgte da venninnene, som betyr mye for meg og som jeg er svært glad i (på en ikke-seksuell måte). Neste gang jeg får kjæreste er jeg derfor nødt til å finne en som ikke misliker så sterkt at jeg har nære venninner. Men hva slags kvinne bør jeg gå for da? Kan dere hjelpe meg? Hilsen Mann med nære venninner.

Svar: Kjære "Mann med nære venninner", det er SV-kvinner og Venstre-kvinner som mest sannsynelig vil kunne leve med at du bruker tid på dine venninner. Absolutt ingen av dem misliker sterkt at mannen deres har nære venninner, mens andelen som misliker dette øker når man beveger seg ut på høyresiden. Hvorfor det er slik at høyresidens kvinner er mer skeptiske til at menn har venninner, vet vi ikke. Men kanskje handler det om at venstresiden har sterkere tro på det gode i mennesket enn høyresiden. FrP-kvinner vet hvordan menn er. De vet hvordan kvinner er. Og de har ingen illusjoner. Et interessant brudd i dette høyre-venstre-mønsteret er imidlertid Rødt-kvinnene, hvor det er en god del som misliker at mennene deres har nære venninner. Kanskje fordi de vet at menn i det kapitalistiske samfunn ikke er helt til å stole på.

Tanker i ettertid:
En utrolig artig samling statistikk, som umiddelbart gir deg lyst til å diskutere den med andre. Kanskje ikke så godt egnet å lese i en strekk, men perfekt som kaffebordsbok, eller den mer maskuline varianten "do-bok". Forfatterene har gått grundig til verks.
"PS: når du legger frem statistikk fra denne boken, vil du kanskje oppleve at det er noen som ikke liker tallene du kommer med og derfor vil sette spørsmålstegn ved metodene som er brukt. Men da kan du si: dette er undersøkelser utført av NORSTAT på et landsomfattende, statistisk representativt utvalg på over 1000 nordmenn. Dette er like sikkert som valgundersøkelser, som på valgdagen skjelden bommer med mer enn 1 prosent. Hvil ikke det hjelper, så får du be dem sende en mail til Brilles analysesjef Nils Brenna - nils.brenna@funkenhauser.no så kan de få tilsendt en 25 siders knusktørr metoderapport. Som kanskje ikke vil overbevise dem, men i hvert fall vil få dem til å tie stille".


På spørsmålet "hvilken jobb kan boka gjøre for leseren", så er det nok først og fremst en bok som kan få deg til å le, reflektere litt og som også kan gi deg  påfyll på small-talk-fronten (jeg trenger i allefall det).

Anbefales: Den er en super julegave til alle med skjeggstubber og horninnfattede briller, enten de bruker de ironisk eller ikke. Også fin for deg som skal på hyttetur med dårlige værutsikter.

Takk til Gyldendal for leseeksemplar.

1 kommentar:

  1. Den skal jeg jammen vurdere som en julegave i år! Må bare tenke ut hvem den passer best å gi den til! Takk for grundig omtale!

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS