fredag 29. november 2013

To dager i Stockholm

Jeg har akkurat kommet tilbake fra to flotte dager i Stockholm, som jeg så hadde tatt ned skiltet på flyplassen der det stod "Welcome to the capital of Scandinavia". Antar noen prikket de på skulderen og minnet de på København. Svenskene gir seg imidlertid ikke og i en bokhandel kom jeg over disse flotte bokstøttene "med portrett av svenske forfattere", så nå har de claimet Kafka og Sylvia Plath. Du kjenner sikkert igjen flere.



Apropos å ta credit for noe som ikke er sitt, jeg har vært alt for sløv med kildebruk på bloggen. Det har jeg bestemt meg for å gjøre noe med. Jeg vil ikke at dere skal være i tvil om hva jeg har skrevet og hva som kommer fra andre.

I Sverige spiste vi middag med tidligere politisk sjefsredaktør i Svenska Dagbladet, som nå er redaktør for tidsskriftet Axess. Forøvrig et sabla bra blad, skal abbonnere så snart de får iPad-subscriptions. Redaktøren var også litteraturviter, så samtalen ble raskt snudd over på litteratur. Han anbefalte Donna Tart med The Secret History og The Gold Finch. Artig at han nevnte The Gold Finch, for den hadde jeg jo akkurat kjøpt på Kindle etter å ha lest Annes omtale av den på Bokofilia. Han anbefalte også Dave Eggers med The Circle. Jeg anbefalte (som alltid) David Foster Wallace med Infinite Jest.

Dagen etter ble det en ledig halvtime til å titte i bokbutikker mellom møter. Sterkt påvirket av samtalen kvelden før plukket jeg med meg følgende:



 

4 kommentarer:

  1. Det var nå litt besynderlig å ha med bilder av forfattere som ikke er svenske i den illustrasjonen, ja! Det er greit å ta med hvor en finner informasjon - jeg forsøker å gjøre det mest mulig, men tror nok jeg glipper litt så takk for påminnelse om å være mer nøyaktig der. Fine bøker du fikk med deg fra Stockholm :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de mente sikkert å fremheve at de nå OGSÅ hadde svenske forfattere. ;)

      Gleder meg veldig til bøkene, 2014 blir et fint år - har endelig innsett at jeg ikke kommer til å lese alle bøkene jeg har skaffet meg i år innen nyttår.

      Ja. Jeg fikk jo påpekt at jeg hadde direkte sitat oversatt fra engelsk til norsk fra en annen side uten å oppgi kilde, det er jo veldig grovt. Det er jo ikke slik jeg har lyst til å har lyst til å holde på.

      Slett
  2. Kanskje Kafka har vært i Stockholm? (ja, frekkhet er det nå likevel)

    SvarSlett
  3. Skulle gjerne ha hatt bokstøtte av Edgar Allan Poe. Stor fan av ham og horror generelt. Den ville ha passet fint inn i bokhylla mi:)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS