søndag 4. januar 2015

Søndag er lesedag

God søndag, kjære lesere. I dag jobber kjæresten ekstra, så jeg og katten har leiligheten for oss selv, og koser oss med bøker, te og saueskinn i sofaen. Jeg tenke å få unnagjort 100-150 sider War and Peace. Må bli ferdig med denne boka.

Så snart jeg er ferdig tenkte jeg å se en av mini-seriene som er laget av den. BBC har en versjon som er tilgjengelig på YouTube, noe som er herlig convenient med CromeCast. Den har Anthony Hopkins i rollen som Pierre, og er spilt inn i 1972. Det er også en 2007-versjon tilgjengelig på YouTube, med Clemence Poesy (med en del apostrofer jeg ikke har tålmodighet til å plassere riktig). Ellers leser jeg at BBC er i gang med en ny filmatisering av War and Peace som skal komme i år.  Det finnes også en 1956-versjon, med Audrey Hepburn som Natasha - men denne er scoret lavest av alle filmatiseringene av War and Peace.

Har du sett noen av de? Jeg tar gjerne i mot anbefaling, men tenker at dersom 2015 versjonen ikke er rett rundt hjørnet, at det blir 2007-versjonen.



Kjæresten har forresten satt i gang med et vilt omfattende lydbokprosjekt som parkerer War and Peace i lengde og kompleksitet. Han er inne i en fantasyperiode og hører på Malazan book of the Fallen, av den kanadiske forfatteren Steven Eriksson. Den er på 10 mursteiner skrevet i perioden 1999 til 2011, på til sammen 11.147 sider (tilsvarende 30-40 gjennomsnittlige bøker). Det er visst en av de mest omfattende "verdenene" som er bygget innen sci-fi fantasy. Selv leser jeg ikke så mye sci-fi eller fantasy, men jeg gleder meg til å høre hva han syntes om serien, og ikke minst til å se hvor lang tid han kommer til å bruke på å komme seg gjennom.

Apropos kjæresten, så ville han legge til at den beste boken han leste i fjor var The Wake av Paul Kingsnorth. Vi leste en del av Man Booker-longlisten sammen, og dette var hans soleklare favoritt.

Teen blir kald og War and Peace blir ikke noe kortere, så jeg får nesten runde av nå.

Nyt de siste timene av helgen!


 

7 kommentarer:

  1. Det ser kos ut! Her går det i Soundtracket til Moulin Rouge på ganske full guff og husvask enn så lenge :-). Skal blogge og lese litt etter på ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. God musikk på full guffe gjør husvask så mye lettere. Håper du hadde en god helg!

      Slett
    2. Ja, helga var god - og det ble ryddig ;-). Hvordan opplever du denne utgaven av War and Peace? Jeg vurderer å gå til innkjøp av den, men er usikker på hvilken oversettelse som er bra?
      Ønsker deg en flott uke!

      Slett
  2. Har tipset samboen om Malazan book of the Fallen. Han formelig SPISER sci-fi serier. Nå ble han lykkelig for nytt tips! Takk :o) Jeg hadde store planer om pledd og bok idag, men det ble jobb istedenfor. Jaja.. Jeg kan ta bok-og-pledd dag imorgen. Her er det nemlig ikke så hytt hvilken dag jeg jobber.

    SvarSlett
    Svar
    1. Auda, her har jeg gjort en feil. Fortalte min kjære om din kjære som spiser sci-fi serier, og min bare
      - men denne er fantasy. Så my bad. Har korrigert innlegget.

      Bok-og-pledd-mandag høres ut som et godt bytte for jobbesøndag :)

      Slett
  3. Det høres helt fantastisk ut med lese-søndag! Her har vi hatt ute-dag og grillet pølser i den bleke vintersolen. Litt lesing er det blitt, men ellers har vi bare kost oss før hverdagen er over oss igjen. Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres jo heller ikke feil ut! Mat på bål smaker jo fabelaktig etter en utedag. :)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS