torsdag 29. januar 2015

H. Howey – Wool (Silo-triologien #1)

1. Lese god bokanmeldelse som vekker interessen.
2. Logge seg inn på Amazon og kjøpe boka til Kindle.
3. Få beskjed fra Amazon om at du kjøpte denne boka i 2013 og at den allerede ligger på din Kindle.
4. Facepalm
5. Komme i gang med lesingen.

Jeg har lest første bok i Silo-triologien, Wool
Verden er blitt et ulevelig sted der de overlevende bor i en stor underjordisk silo med om lag 50 etasjer. I øverste del bor administrasjonen og de privilegerte – fra kantina kan man se verden utenfor gjennom et kamera. Den begrensede utsikten strekker seg ikke lenger enn til en åskam like ved. Etasjene nedover i siloen speiler samfunnslagene nedover. Nedre halvdel er bønder, og under dem mekanikerne kjent som "greasers". Barnefødsler utloddes blant forhåndsgodkjente par i et stort lotteri som følger dødsfall i Siloen. Slik regulerer man siloens beboere.

Det er forbudt å snakke om livet på utsiden av siloen, og det å ytre ønske om å gå ut ansees som forræderi og straffes med utvisning. Denne utvisningen kalles "vasking" og består av at man får det man har ønsket seg – man får gå ut. Ingen kommer noen gang lenger enn åskammen før de krøller seg sammen og dør, men likevel tar de seg alltid tid til å vaske siloen utvendig. Ingen forstår hvorfor de som dømmes til "vasking" velger å bruke den dyrebare tiden de har utenfor siloen før giftstoffer penetrerer månedrakten de er iført på å vaske. Alle sier de at de ikke kommer til å gjøre det, alle gjør de det. Det er nærmest noe religiøst over vaskingen og et av siloens største mysterier.

Omveltninger skjer når siloens sheriff melder seg frivillig til vasking, og må erstattes. Har han forstått noe de andre ikke har skjønt, eller har det bare gått rundt for ham?



Forfatter: Hugh Howey

Tittel: Wool Omnibus (Wool 1-5, Silo #1) (2012)

Sideantall: 509 sider.

I et nøtteskall: USA/YA-versjonen av russiske Metro 2033.

Utdrag:

“Killing a man should be harder than waving a length of pipe in their direction. It should take long enough for one's conscience to get in the way.”

 “People were like machines. They broke down. They rattled. They could burn you or maim you if you weren't careful. Her job was not only to figure out why this happened and who was to blame, but also to listen for the signs of it coming. Being sheriff, like being a mechanic, was as much the fine art of preventive maintenance as it was the cleaning up after a breakdown.”

Drivende spenning og en herlig halvgammel (!) heltinne
Her er den! Lesegleden man bare kjenner på innimellom, den som er grunnen til at man håpefullt plukker opp bok etter bok. Man ønsker å slukes. Wool slukte meg. Jeg glemte å gå av toget der jeg skulle, og syntes generelt pendlingen til jobb (Drammen-Oslo) ble for kort de dagene jeg koste meg med boka. Sist jeg var så oppslukt i en bok var da jeg leste Gone Girl. Det betyr ikke at det siste jeg leste som var bra var Gone Girl. Kvalitetsmessig har jeg lest bøker som har vært langt bedre og også bøker som har engasjert meg mer, men det er noe med spenningen. Gir dette mening?

Spenningen og de likendes karakterene er Wools største styrke. I motsetning til de fleste andre bøker jeg ville kategorisert den med er heltinnen i Wool i midten av tredveårene, heller enn i midten av tenårene. Jeg vil tro den appellerer like sterkt til begge kjønn, selv om protagonisten er kvinne.

Jeg liker også at boken slår et slag for fagarbeiderne – det er fra dette miljøet vår heltinne har sitt utspring. Mekanikere er brilliante problemløsere i Wool.

Irritasjonsmomenter og logiske brister
I dystopisk litteratur avhenger suksessen i stor grad av hvorvidt leserne kjøper forutsetningene for virkeligheten du som forfatter har konstruert. Kunne dette ha hendt? Og dersom det kunne det, utspiller det seg på en realistisk måte?

Det er ting jeg ikke forstår i Wool, som jeg (kanskje av arroganse) anser som logiske brister i historien. For eksempel. Når siloen har hatt flere runder med opprør, hvorfor er det ikke selvsagt at Siloen har et militære eller noen til å presse maktas vilje på folket utover den overhengende muligheten for "vasking"? Det gir ikke mening for meg.

I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor så mye av tiden i historien går med på å løpe opp og ned trapper mellom de ulike nivåene i siloen. Dette er moderne tid, enten en alternativ nåtid eller en fremtid. Hvorfor ikke ha heiser? Dette påpekes av lesere på Goodreads også. Eneste plausible forklaring er at mobilitet og kommunikasjon mellom planene ikke oppmuntres. Dette underbygges ved at kostnaden for elektronisk kommunikasjon er uforklarlig høy i siloen. Man er redd for mennesker som tenker nytt og tør å stille spørsmål. "Ideer sprer seg som pest i siloen" fastslår makta. Jeg vil ikke si så mye mer om dette, for hvem makta er, er en viktig del av plottet i første bok.

Det er selvfølgelig også en romantisk storyline. Denne føles veldig konstruert syntes jeg, og den irriterer meg gjennom hele historien.

Wool i forhold til andre dystopiske bestselgere


Lesere elsker en god dystopisk roman – og kassasuksessen til The Hunger Games har inspirert forfattere og forlag til å produsere mer av det som selger. Det gjør at det plutselig er mye å velge i, men av svært varierende kvalitet. Filmatiseringene kommer raskt etter bøkene er utgitt. Min favoritt er The Hunger Games – minst likte jeg Divergent og The Giver, midt i mellom disse to faller Silo-serien, med Wool som første bok ut, foreløpig. Kanskje jeg må justere litt etter å ha lest bok 2 og 3. Jeg har ikke lest Maze Runner, men sett filmen på kino. Om filmen er representativ for boka syntes jeg den hører til nede med Divergent.

Wool har gjort meg nysgjerrig, og jeg kommer til å lese bok 2 i serien – Shift.

Karakter: C

Anbefales: De som likte The Hunger Games og lurer på hva de skal lese nå. Se forresten min post om anbefalt dystopisk litteratur, om dette er deg. Julie har forresten en fabelaktig liste over dystopiske bøker for unge voksne, voksne og i tegneserieformat.

Andre som har lest den mener:
Silje mener den var drivende, god og spennende og anbefaler den.
Astrid Terese anbefaler den fordi den var oppslukende og spennende å lese
Marianne syntes den var heftig og herlig og ga den 5/6 mulige.

4 kommentarer:

  1. Ja, du må lese Shift - den tar for seg forhistorien :-). Veldig bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk med meg at den var en "prequel", men jeg er jo nysgjerrig på hvordan det går med Jules og de i siloen fremover. Så det blir nok alle tre. Har du lest siste boka også?

      Slett
    2. Nei, men jeg har den i hylla :-)

      Slett
  2. Jeg leser nesten aldri denne typen litteratur, men denne her digget jeg. Min mann har sittet med nesen i boken han også, så der er vi enige. Tror jeg må gå over til engelsk og få med meg de neste to ganske så raskt. Vi snakket også om det at de ikke hadde heis, når de tross alt hadde alt mulig annet. Ønsker deg en fin helg Linn!

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS