onsdag 25. mars 2015

Hva skal du lese i påsken? Jeg skal lese tegneserier og grafiske romaner

Påsken er tiden for å krølle seg sammen med en god bok. Vel, bestandig er tiden for å krølle seg sammen med en god bok, men det ser ut til å herske en slags kollektiv enighet om at påske er lam, påskeegg, langrenn, hytte og krim. Jeg synes krim gjør seg bedre i enn foran peisen, så jeg pleier å lese andre bøker. Hittil har leseåret vært dominert av tjukke klassikere fra Leo Tolstoy og Charles Dickens, nominerte bøker til Folio litteraturpris (stort sett forfattere som skriver om forfattere) og et par lettbente Harry Potter-bøker. I påsken har jeg bestemt meg for å lese grafiske romaner og tegneserier. Det er noe jeg sjelden leser men som jeg koser meg veldig med. I fjor leste jeg Maus og Watchmen og begge gjorde inntrykk.

Fra Amazon og Tronsmo har jeg skaffet meg følgende påskelektyre:



Y the last man - Deluxe Edition book 1 (#1-10) av Brian K. Vaughan (forfatter) og Pia Guerra (illustratør).
Hvordan ville en verden uten menn vært? Dette er spørsmålet som danner utgangspunktet for Lost-serieskriver og tegneserieforfatter Brian Vaughans omfattende serie Y the Last Man.

Året er 2002 og noe som kun refereres til som "pesten" dreper momentant alt med et Y-kromosom. Pattedyr, fostre og selv sperm mister livet i løpet av få minutter. De eneste to overlevende hannene på kloden syntes å være Yorik og apen hans Ampersand. Det tar ikke lang tid før samfunnet kollapser totalt, siden det er mange yrker og kompetanseområder der kvinner er underrepresentert. I USA har den tidligere landbruksministeren (som på det tidspunktet var kvinnen med høyest posisjon i regjeringen) tatt over som president. (Wikipedia) Menneskeheten og flere andre arter står nå ovenfor utryddelse i løpet av en generasjon. Dette reiser flere interessante problemstillinger.

 Dette er bok 1 av 5 i den konkluderte serien. Egentlig håpet jeg å få introdusert Y the Last Man for kjæresten min og bestilte den som en gave til ham. Når den kom i posten kjente jeg at jeg også hadde veldig lyst til å lese den selv. Kjæresten hører mye på lydbok om dagen, så jeg tror noe visuelt er kjærkomment.

Saga – Book 1 (#1-18) av Brian K Vaughan (forfatter) og Fiona Staples (illustratør)
Saga er Brian Vaughans nyeste serieprosjekt og beskrives som "Star wars møter Game of Thrones". I motsetning til Y the Last Man har Saga flere elementer av sci-fi og fantasy i seg. I åpningen av serien introduseres vi for den fødende Alana som har noe som likner på insektvinger, og kjæresten hennes Marko som har bukkehorn. Den lille datteren får både horn og vinger. Vaughan var selv nybakt far da han lagde serien og ønsket å si noe om det å bringe et nytt liv inn i en verden full av uro og konflikt.

Fables - Deluxe Volume 1 (#1-10) av Bill Willingham (forfatter) og Lan Medina (illustratør)
Karakterer vi kjenner fra eventyr er fanget i en bydel som kalles "Fabletown" i New York, etter å ha blitt drevet ut av sitt opprinnelige rike. Serien faller innen sjangeren Contemporary Fantasy.

 NBC kjøpte først rettigheten til å lage TV-serie av Fables rundt 2006, men parkerte prosjektet etter manus var ferdigskrevet – og laget serien Grimm isteden. Grimm har mange av de samme elementene som Fables. ABC kjøpte så rettighetene til å lage TV-serie av Fables i 2008. Prosjektet ble lagt dødt, og isteden laget de Once Up on a Time som har mye av det samme plottet som Fables. Jeg lurer på hva som skjedde i kulissene der (Wikipedia)

Jeg har sett et par sesonger av Once Up on a Time og kommer til å se etter paralleller i historiene.

V for Vendetta (tegneserieroman, komplett) av Alan Moore (forfatter) og David Lloyd (illustratør)
Dette er en klassiker innen tegneserieromaner fra forfatteren av Watchmen, som er minst like kjent. Den inntar en av de tre øverste plassene på de fleste lister over "best graphic novels of all time" ofte flankert av Maus og Watchmen. I V for Vendetta har England blitt en totalitær stat styrt av politiet. V for Vendetta sies å være av samme kaliber som 1984.

Jeg har ikke sett filmversjonen, men har lest de første 10 sidene – og forfatterens forord. Jeg er skeptisk til den politiske vinklingen til Alan Moore – som sier han ble inspirert og skremt av Margaret Thatchers England da han skrev V for Vendetta.


Hvilke bøker har du tenkt til å vie tid til i påskeferien?

2 kommentarer:

  1. Ser ut som vi skal lese ganske så forskjellige bøker i påsken. Tegneserier har jeg aldri helt fått sansen for :) Ta gjerne turen innom meg, hvis du er nysgjerrig på hva jeg skal lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det viste seg at det ikke var helt min greie heller, så jeg kastet inn håndkledet etter Saga. Mulig jeg gir V for Vendetta en sjans senere - men nå leser jeg A Little Life av Hanya Yanagihara. Så du hadde mye forskjellig på tapetet for påsken!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS