tirsdag 10. mars 2015

Baileys Women’s Prize for Fiction longlist sluppet

I går slapp Baileys Women’s Prize for Fiction sin longlist. En litteraturpris for kvinnelige forfattere, tenker du kanskje nå. Trenger vi det da? Vel, det syntes en gruppe journalister, anmeldere, forlagsfolk, bibliotekarer og litteraturelskere som alle stusset over at Man Bookers kortliste i 1991 ikke hadde inkludert en eneste kvinne. Kvinner gir ut 60 % av alle bøkene som slippes årlig, så hvorfor var det så få kvinner på kortlistene til de prestisjefylte litteraturprisene? I 1992 var om lag 10 % av forfatterene som hadde vært kortlistet til Man Booker kvinner. Litteraturpriser har innflytelse over hvilke forfattere lesere velger å lese, og gruppens mål var å utvide fokuset til å inkludere virkelig gode bøker skrevet av kvinner. I 1995 etablerte man prisen med Orange som sponsor - Orange prize for fiction. Den første vinneren, Helen Dunmore med boken A Spell of Winter, ble kåret i 1996. (Kilde: womensprizeforfiction.co.uk)

Det skal sies at Man Booker har justert kursen siden 1992. I 2014 var 2 av 6 forfattere på kortlisten kvinner, i 2013 var det 4 av 6. I 2012 var det 3 av 6 som var kvinner. Så over de siste tre årene har halvparten av forfatterene på shortlisten vært kvinner. Jeg håper dette ikke har skjedd som følge av innkvotering, men jeg vil nok tro at etableringen av det som opprinnelig het Orange Prize for Fiction  gjorde juryen til Man Booker oppmerksom på kjønnsfordelingen av de nominerte.



Men la oss fast forward til Baileys Women’s Prize for Fiction i 2015. Langlisten for 2015 består av 20 bøker og inneholder både debutanter og kjente forfatterskap. Åtte av de tyve er tidligere kortlistet. De tyve bøkene skal bli seks, før det annonseres en vinner den 3 juni.
 
I fjor vant Eimear McBride med den beksvarte A Girl is a Half Formed Thing. Jeg tror ikke jeg kommer til å lese kortlisten, utover det som overlapper med Folio-kortlisten. Vinneren derimot gleder jeg meg til å lese. Det ville ikke overraske meg om det ble Ali Smith med How to be Both, som var en av de to storfavorittene til Man Booker-juryen vant.
 
Har du lest noen av disse, og er det noen du har forventninger til at kan stikke av med premien?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS