mandag 23. mars 2015

Foliovinneren annonseres i dag 20.15



I dag annonseres vinneren av Folioprisen kl 19.15 engelsk tid (20.15 norsk tid). Pr nå har jeg lest og anmeldt:

 
Jeg er midt i Nora Webster av Colm Toibin, og mangler Dust av Yvonne Adihiambo Owuor.
  
Ingen av bøkene på årets Folioliste er varme favoritter hos meg. Jeg likte Department of Speculation og All My Puny Sorrows best av de jeg har lest, men tror kanskje kampen om prisen står mellom How to be Both og Nora Webster.
 
Rent taktisk tenker jeg at det kan være Foliojuryen forbigår How to Be Both, fordi den var blant favorittene til Man Booker. I så tilfelle har kanskje Colm Toibin bedre sjanse med Nora Webster, som det syntes å være stor enighet om at er en god bok – og som heller ikke var en del av Man Booker i 2014. Toibin var på kortlisten til Man Booker i 2013 med The Testament of Mary, så gitt at de ønsker å distansere seg ytterligere fra Man Booker kan det være de går for en av de mer "litterære" alternativene av forfattere som er urørt av Man Booker – som Rachel Cusk med Outline.
 
Samtidig kan det være at de tenker How to be Both ikke nådde opp hos Man Booker akkurat fordi den ikke var tilgjengelig nok. Det vil i så tilfelle gjøre den mer attraktiv som vinner hos Folio.
 
Skulle jeg satt penger på det ville jeg satt de på Nora Webster.
 
Har dere noen favoritter?

2 kommentarer:

  1. Så spennende Linn, og så morsomt at du allerede har fått lest så mange bøker fra denne listen. Jeg har bare lest et par, leselisten min er så utrolig lang om dagen.
    Akkurat når det gjelder Ali Smith, vil jeg egentlig tro at hun har veldig god sjanse til å vinne årets Foliopris. How To Be Both har virkelig herjet på alle mulige Shortlister i år, vant Costaprisen og Goldsmiths- prisen, så det virker som om den har slått uvanlig godt an blant kritikere. Men jeg vil ikke tippe noe her, ikke minst siden jeg ikke har lest de fleste av bøkene!
    Kommer du til å fortsette å følge Folioprisen fremover, selv om du ikke liker bøkene de representerer så godt? Hvilken pris er din "favoritt?"
    Ønsker deg en fin uke Linn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar, Clementine! Ja, how to be both har virkelig vært en kritikerfavoritt. Jeg kommer nok til å følge med, men det er Man Booker som ligger hjertet mitt nærmest. Har hatt så mange gode leseropplevelser ved å lese shortlistene der. Ikke at jeg har gjort det så lenge heller, var vel tredje gang jeg var med nå.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS