onsdag 21. mai 2014

Kjære bok, vennligst vent - de rykker stadig fremover i køen

For mange spennende bøker på vent er helt klart et luksusproblem. I går skrudde jeg med hjelp fra min søster Anette (hun kan alt en mann kan og mer, - du skal se henne rygge med henger!) opp en smal hylle på soverommet mitt. Denne er fra IKEA, myntet på bilderammer over senga. Tanken er at jeg skal stable bøker jeg har kjøpt eller fått tilsendt fra forlag, som jeg har tenkt til å lese i nær fremtid. Gjennom å stille de opp slik at jeg ser dem hver dag, tenker jeg at jeg kan begynne å glede meg. Samtidig er det fritt hvilken jeg velger å lese først, for blir det for organisert føles det som tvang og sjarmen blir borte. Dessuten er det jo mange bøker som har vakre omslag og pynter veggen vel så godt som et bilde. Så jeg er godt fornøyd.



Dette er bøkene som står i kø for å bli lest nå:

Jung Chang – Enkekeiserinnen
Denne boken er et portrett av Cixi, - konkubinen som brakte kina inn i den moderne tid. Den er skrevet av forfatteren bak Ville Svaner og Mao. Dette lesereksemplaret fra Gyldendal har jeg hatt liggende siden november i fjor. Det har jeg dårlig samvittighet for, for jeg prøver å lese og anmelde bøkene kort tid etter jeg har mottatt dem. Enkekeiserinnen har tittet tilbake på meg fra bokhyllen gjentatte ganger nå, og den virker veldig spennende, så jeg gleder meg til å lese den over flere kopper god te.

Gyldendal sier følgende om boken på sine hjemmesider:
"Enkekeiserinne Cixi (1835–1908) var Xianfeng-keiserens førstekonkubine og grep makten da keiseren døde i 1861. Hun ble den reelle lederen av Qing-dynastiet i Kina fra 1861 til sin død i 1908. Cixi har av ettertiden blitt ansett som en konservativ, herskesyk og grusom leder. Men Jung Chang viser at hun i virkeligheten var en pasjonert kunstelsker, svært populær blant det kinesiske folk, en dyktig diplomat og en effektiv reformator av det tradisjonsbundne kinesiske samfunnet – blant annet gjennom å forby snøring av føttene hos kvinner.

Jung Chang følger Cixis dramatiske liv som konkubine, enke, sørgende mor, politisk strateg og knallhard kuppleder. Bakteppet er historien om Kinas siste dager som keisermakt og et tusenårig dynasti som går mot slutten."


Emma Chase - New York bekjennelser (Tangled)
Jeg ble kontaktet på mail for litt siden, med forespørsel om jeg ville anmelde New York bekjennelser. Bokbloggerne som er invitert til å skrive om boken kan vinne en tur til New York. Det syntes jeg hørtes fantastisk ut, men det representerte også en utfordring for meg.

Jeg vil at du som leser bloggen min skal vite at jeg skriver det jeg mener om en bok, samme om jeg har fått den tilsendt av et forlag eller om jeg har kjøpt den selv. Når jeg i tillegg kan vinne noe ved å skrive pent om boka, er det et spørsmål om tillit mellom meg og dere, men også et spørsmål om integritet. Samtidig ser jeg ikke noe feil med å delta, så lenge jeg
1) informerer dere først om betingelsene som ligger bak og
2) skriver en ærlig bokanmeldelse – akkurat som jeg ville gjort om jeg hadde kjøpt boka selv og det ikke forelå noen muligheter for gevinst.

 Før jeg takket ja til å være med sjekket jeg også ut boka på Goodreads, det ville ikke vært noe poeng i å takke ja til å få den tilsendt om jeg ut i fra Goodreads kunne se at det ikke kom til å være noe for meg. Goodreadsomtalene ga meg en positiv overraskelse. Det var tett mellom de som ga den fem stjerner og jeg kunne se at den lå som nr.7 på listen over "Best books published in 2013" (6.449 stemmer), så da gir vi den et forsøk. Jeg ser også at Bastion har gitt ut flere bøker jeg har lest og elsket tidligere, Hvor ble du av, Bernadette og Et helt halvt år. Det gjør at jeg har forhåpninger til boken.

Bastion skriver følgende om boken på sine hjemmesider:
"Drew Evans har tilsynelatende alt: Oppvokst i velstand, en vellykket forretningsmann og er dessuten en av New Yorks mest ettertraktede ungkarer. Noe han selv er inderlig klar over. Men nå ligger han ubarbert og puslete i den luksuriøse leiligheten sin med influensa. Det er i alle fall det han selv påstår.. Eller har forfatningen hans noe med Katherine Brooks å gjøre? Den ekstremt dyktige og tiltrekkende nye kollegaen hans. Hvordan har hun forvandlet den arrogante og kjekke rundbrenneren til en skadet og desperat skygge av seg selv?"

Piper Kerman - Orange is the new black
Du kjenner kanskje Netflix-serien Orange is the new black? Jeg elsket den, og gleder meg til sesong 2 kommer i juni. Dette er boka bak serien, som skildrer forfatterens eget år i fengsel. Debutboka har toppet New York Times bestselgerliste og jeg har akkurat fått den tilsendt av Kagge forlag for anmeldelse.

Kagge skriver følgende om boka på sine hjemmesider:
"Piper Kerman var nettopp ferdig med college da hun ble med en eldre kjæreste på reiser der det ble smuglet penger og heroin. For Kerman ble den kriminelle karrieren kortvarig, og hun var for lengst i gang med et vanlig middelklasseliv med jobb og kjæreste da fortiden innhentet henne ti år senere. Kerman ble dømt til femten måneders fengsel, fikk fangenummeret 11187-424 og ikledd oransje fangedrakt" (Hentet fra Kagges pressemelding om boken)
Jeg gleder meg til å bli kjent med den "ekte" Piper.

3 kommentarer:

  1. haha - bloggtittelen din traff meg midt i hjertet :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, er du også en lean mean lesemaskin? ;)

      Slett
    2. HAHA - ler så jeg griner! Uttrykket er herved adoptert og skal benyttes i enhver passende og upassende anledning. Sammen med Ellikken's "Tenke utenfor boken" så har jeg ervervet meg to uttrykk denne uka som jeg skal ta med meg inn i uoverskuelig fremtid. Flirer ennå ;)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS