søndag 19. januar 2014

Torgeir leste 213 bøker i fjor!


Torgeir er et artig bekjentskap. Jeg traff ham første gang da jeg kræsjet bursdagen hans (han fikk bøker i gave, selvfølgelig) vi har også vært på Amsterdam-tur. Siden har vi vært opptatt på hver vår kant og årene har gått. Da jeg så han hadde postet på Facebook at han hadde lest bok nr 200 i fjor ble jeg nysgjerrig og lurte på om han ville stille opp på et intervju på bloggen.

Over 200 bøker på ett år, var det et nyttårsforsett?
Det var ikke et nyttårsforsett å lese så mange bøker, det bare ble slik. Jeg har brukt å lese rundt hundre bøker i året, men i fjor var et år med mye reising via jobb. Det ble mange flyturer og kvelder på hotell i Oslo med ikke mye annet å gjøre enn å lese. Dermed ble det bare slik. Når jeg passerte hundre leste bøker i juni begynte jeg å tro at 200 bøker kunne leses, noe jeg klarte. Tilslutt endte jeg på 213 bøker.

Det er jo helt crazy! Hvordan velger du bøker?
Jeg har ikke en bestemt måte å velge bøker på, finner nye bøker flere steder. Jeg har blitt kjent med flere på den nærmeste bokhandelen som kommer med anbefalinger og bestiller inn bøker de tror jeg vil like. I tillegg leser mamma også veldig mange bøker og kommer med flere anbefalinger. Jeg kjøper også mye bøker på impuls, samt finner anbefalinger på nett.

 
Hva var den mest krevende av de 213 bøkene du leste i år og hvorfor?
Det må nok være Ulysses av James Joyce. Den var meget tung, men en fantastisk bok. Capital av Marx var også en krevende bok å lese, men jeg kom meg igjennom
 
Ugh ja, har lest utdrag fra Das Kapital under studiet, ikke akkurat lettleste saker. Imponerende å komme gjennom 213 bøker hvorav en av dem er Ulysses. Det er ikke akkurat en lettvekter. Leser du mer enn en bok om gangen?
Som regel leser jeg to bøker om gangen En fiction og en Non-fiction

Hva leser du nå?
Nå har jeg nettopp begynt på to bøker, Arcadia av Jim Crace, samt The Blue Eyed Salaryman, om en Ire som flyttet til Japan og begynte å jobbe for Mitsubishi. Jeg reiser til Japan i mars så for tiden leser jeg alle bøker om Japan jeg kommer over.


Er det noen sjangre du bevisst styrer unna?
Krim. Det er begrenset hvor mange bøker om skilte alkoholiserte politimenn eller tidligere politimenn man kan lese.
 
Leser du digitalt eller på papir?
Leser alt på papir og kjøper alle bøker jeg leser, så bokhyllene mine begynner å fylles opp.

De fem beste du leste i år? 
Jeg synes alltid at det er vanskelig å plukke ut de beste bøkene, i hvertfall når det er over 200 å velge mellom. De fem som gjorde mest uínntrykk var nok Dave Eggers: Dere skal merke vår hastighet, Steinbeck; Grapes of Wrath, Donna Tarrt: The secret History, David Foster Wallace: Infinite Jest og David Mitchell: Cloud Atlas.
 
Du sa på mail at den absolutte favoritten i år var Cloud Atlas, kan du fortelle litt mer om hvorfor det?
Jeg likte måten boken var bygd opp på, den fortalte seks historier som ble linket sammen på en meget spennende måte. Historiene skulte seg inne i hverandre slik som slike russiske tredukker som kan pakkes sammen (Husker ikke hva de heter). Historiene ble koblet sammen på nye uventede måter, og forfatteren klarte å slå sammen alle historiene på slutten. Boka var meget bra skrevet og anbefales.
 
Tusen takk, Torgeir!

8 kommentarer:

  1. Artig intervju.Hils storleser Torgeir!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er en bra fyr! Tenker han leser posten og ser din hilsen, men skal formidle når våre veier krysses igjen!

      Slett
  2. Jeg bøyer meg i støvet og tar av meg hatten! Morsomt intervju av en imponerende leser. Og ja, The final countdown har nå satt seg fast i hodet mitt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, guri - tenk å ha den kapasiteten!

      Nå også mitt hode. It's the final countdown ta-ta-ta-ta tatatataaaaaa

      Slett
  3. Stilig intervju! Og for noen bøker han har lest!

    SvarSlett
    Svar
    1. Imponerende kar, ingen tvil om det. Tror forresten det bildet her er tull med både fake pannelugg og flette.

      Slett
  4. Var på cafe med Torgeir i dag, og snakket selvsagt som vanlig bøker…..og lesing. Og det var da Torgeir nevnte dette intervjuet. Gøy å lese.
    Hilsen mamman, som er stolt over å bli nevnt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo et fortreffelig utgangspunkt for en hyggelig samtale, syntes jeg. Det var gøy at han tok seg tid til å svare, han er en flott fyr. En familie med lesehester :)

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS