mandag 13. januar 2014

Bokbloggerprisen 2013 - Langlisten er offentliggjort

For første gang skal norske bokbloggere presentere en egen litteraturpris. Knirk kan fortelle at til sammen har 57 bokbloggere nominert 145 titler i kategoriene "norsk skjønnlitteratur" og "åpen klasse".

Hva kommer jeg til å lese i februar? Det bestemmer bokbloggprisjuryen! (www.weheartit.com)

På langlisten finner vi:

1) Norsk skjønnlitteratur:
- Fugletribunalet av Agnes Ravatn (Samlaget)
- Politi av Jo Nesbø (Aschehoug)
- Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo (Gyldendal)
- Over det kinesiske hav av Gaute Heivoll (Tiden)
- Det finnes ingen helhet av Helga Flatland (Aschehoug)
- De usynlige av Roy Jacobsen (Cappelen Damm)

2) Åpen klasse:
- Mysteriet Mamma av Trude Lorentzen (Oktober)
- Odinsbarn av Siri Pettersen (Gyldendal)
- Fugl av Lisa Aisato (Gyldendal)
- Den onde arven av Thomas Enger (Gyldendal)
- Det vi kan stå for av Geir Lippestad (Aschehoug)
- Urd av Ruth Lillegraven (Tiden)

27. januar publiseres kortlisten, da skal vi endelig begynne lesingen og omsider stemme frem noen favoritter blant de tre titlene under hver kategori.

Jeg gleder meg aller mest til å lese Fugletribunalet av Agnes Ravatn, og holder en knapp på at den fortsatt er der når den eminente juryen har halvert langlisten. Jeg hadde håpet å finne leksikon om lengsel og hver dag kryper jeg opp fra havet på listen for norsk skjønnlitteratur også, men hei.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS