tirsdag 14. januar 2014

Boken på vent: I skyggen av banyantreet

I snart en uke har jeg gått rundt med en fint sammenfoldet avisside fra Dagsavisen i vesken. Et av målene mine for 2014 var å lese en bok skrevet av en forfatter fra land jeg skulle besøke. Så da Morgenbladet hadde viet en kolonne i litteraturdelen sin til bøker om Kambodsja ble jeg ivrig. Forrige uke booket jeg flybillettene til Kambodsja med avreise 1.mars, og selv om jeg ikke har kommet meg i gang med å fornye pass, ta vaksiner eller søke visum (kan gjøres via nett) – har jeg kjøpt to nye bikinier (det viktigste først) og begynt å lete etter bøker jeg kan lese frem mot avreise.



Jeg hadde jo allerede bitt meg merke i Vaddey Ratners debutroman I skyggen av banyantreet fra katalogen med Aschehougs utgivelser for våren 2014.

Bøkene som ble omtalt i Dagsavisen var:
Peter Fröberg Idling: Sang til den storm som skal komme (Gyldendal)
Dette er en historisk roman om den unge Pol Pot, lagt til Kambodsja i 1955. Landet skal gjennomføre sitt første frie valg, etter årelangt fransk kolonistyre. Tidligere har Idling skrevet boka "Pol Pots smil – om en svensk reise gjennom Røde Khmers Kambodsja" i 2009. Denne mottok strålende kritikker i Sverige. Kommer ut i disse dager.

Vaddey Ratner: I skyggen av banyantreet (Aschehoug)
Her følger vi en syv år gammel privilegert pike som tilhører Kambodsjas adelskap. Tilværelsen hennes går i grus når Pol Pot overtar makten i landet. I Aschehougs vårkatalog står følgende "Forfatteren er en kambodsjansk prinsesse, romanen er basert på hennes egen historie. Den har fått usedvanelig sterk score på Amazons lesebarometer og utgis i 16 land" Katalogen sammenligner den også med Morgen i Jenin. Kommer ut i disse dager.

Pål Steigan: En folkefiende (Aschehoug)
Memoarboka til AKP m-l lederen Pål Steigan kom i høst. Her forteller han om sitt besøk til Kambodsja og møtet med Pol Pot.

Jeg gleder meg til å lese I skyggen av banyantreet. De to andre er jeg ikke sikker på, men det er mulig jeg også leser Sang til den storm som skal komme for å få litt mer bakgrunnsinformasjon om Pol Pot og landets historie. Her er link til Goodreads omtale av boken.

13 kommentarer:

  1. Å, det hørtes herlig ut med ferie i Kambodsja! *bittelitt misunnelig* :-) Og det er klart at å velge ferielitteratur er kjempeviktig! :-D
    Jeg har ikke hørt om noen av de bøkene du nevner, men jeg å si at I skyggen av banyantreet hørtes både spennende og interessant ut, så den må jeg notere meg.
    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du! Jeg tror det blir helt fantastisk. Lang flytur, men jeg liker å fly. :)

      Slett
  2. Jeg kunne virkelig tenke meg å reise for å se litt av verden, men det tillater ikke livssituasjonen. Ikke akkurat nå i hvertfall! Likevel frister det å lese "I skyggen av banyantreet"- det får i så fall bli min måte å snuse litt på Kambodsja! Du får helt sikkert en uforglemmelig tur! (Ei av niesene mine har vært der, og syntes det var fantastisk!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å. Kambodsja høres spennende ut.. Artig å lese bøker fra land man reiser til, det bruker jeg også.:)

      Slett
    2. Artig at du har en niese som har vært der som hadde det fantastisk på tur. Jeg er ganske spent, for jeg vet lite om Kambodsja fra før, og destinasjonen ble i stor grad valgt fordi min venninne som jeg reiser med skulle dit for å jobbe frivillig med bistand. Hun har fått to uker fri fra jobb og jeg møter henne i siste uke. Det er ikke alltid det er så lett å få reist så mye vi vil - men da er det jo fantastisk at vi har bøkene. Det er jo også en form for reise.

      Slett
  3. Så herlig med ferietur til Kambodsja, det blir sikkert en flott tur! I skyggen av banyantreet har jeg også lagt merke til og har den på leselisten( må bare få kjøpt den først) Ønsker deg en fin kveld:-)

    SvarSlett
  4. Kambodsja høres ut som et vakkert land å reise til, så det blir sikkert en opplevelse! Liker at du allerede planlegger hvilken litteratur som skal leses i den forbindelse. I skyggen av banyantreet. høres ut som den rette boken å velge ihvertfall. Kunne tenkt meg å lese den selv også, så her noterer jeg:) Takk for tips! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart det, jeg planlegger bøker og badeantrekk - min beste venninne planlegger vaksiner og visum. Sammen dekker vi det meste. Jeg tror denne blir veldig fin å lese. Det hadde bare vært litt mindre pinlig om jeg ikke sendte forlaget forespørsel om lesereksemplar på "i skyggen av banantreet" *facepalm*

      Slett
  5. Om det är bakgrundsinformation du önskar så föreslår jag "Pol Pots smil" framför "Sang til den storm..." Den senare kan du sedan läsa på plats, om du så önskar. Hälsningar /författaren

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Peter, det er artig at du er her og at du tar deg tid til å kommentere. Jeg skal kjøpe meg Pol Pots smil.

      Slett
  6. Vil gjerne anbefale boken "Overleve" om Sivun Pen som i dag bor i Norge. Medforfatter Marit O. Bromark. Leste den før jeg var i Kambodsja og det var veldig nyttig for meg. Ha en fantastisk tur, dette landet fester seg i hjertet for alltid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den skal jeg forsøke å få tak i, tusen takk for godt lesetips Karin!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS