tirsdag 28. januar 2014

På bokshopping i Amsterdam

Jeg har vært en weekend i Amsterdam med jobben. Selv om jeg tidvis savnet armkroken til den lesende mannen, hadde jeg en fantastisk helg. Fredag og lørdag var min søte kollega Kvestan og undertegnede på shopping. Byen har noen virkelig flotte bokhandlere.


Min favoritt av de vi var innom var the American Book Center (ABC) og Athenaeum Bookshop. ABC er en uavhengig bokbutikk med engelskspråklig litteratur over to etasjer, jeg syntes de hadde en virkelig imponerende samling sci-fi og fantasy, samt grafiske romaner og tegneserier. Rett ovenfor ABC lå Athenaeum, den er kjent som den beste bokbutikken i Amsterdam – og alle store litterære arrangementer avholdes her. Bokhandelen var virkelig flott, og jeg elsket hvordan de hadde fremhevet bøker jeg anså som kvalitetslitteratur. Athenaeum eies av de ansatte, som helt klart er bokelskere. Kanskje det var dette som gjorde at den nederlandske versjonen av Jo Nesbø ikke hadde spesielt prominent display. I underetasjen var det en krok med engelsk litteratur og Man Booker-bøkene var gitt ekstra plass. Om du skulle befinne deg i Amsterdam anbefaler jeg at du legger turen innom boktorget på Spui 14-16.

Her er fangsten fra Athenaeum og ABC:

6 kommentarer:

  1. Ny kjæreste? :D

    Åh, jeg er så misunnelig, både på at du har vært i Amsterdam og på bookshoppingen. Men jeg skal til London og Canterbury om to uker, så jeg kan strengt tatt ikke klage. Skal prøve å ikke ta helt av med bokshoppingen, men noe blir det garantert.

    Nå innser jeg at jeg har helt glemt den nye Peregrine boken. Har du planer om å lese den snart? Er veldig spent på hvordan den er, jeg likte den første godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, iallfall et nytt mannlig prosjekt. London og Canterbury blir jo fantastisk. Reiser du en weekend for kos, eller er det i forbindelse med jobb/studier? Gleder meg til å se bokfangsten og bilder av vakre slott/festninger. Den nye Peregrine boken skal leses innen utgangen av Februar. :)

      Slett
    2. Reiser kun for kos. Fant ut at jeg måtte slå til når Norwegian hadde billigsalg. Blir godt å reise til et annet sted enn Oslo for en gangs skyld. I høst var det veldig deilig å komme her, til varme og sol, selv etter at det var blitt skikkelig høstvær i Bergen. I vinter er det særdeles ubehagelig å komme hertil, fikk litt sjokk da de sa på flyet at det var -8 grader her i dagmorges. Hjemme er det bart på bakken, opplett og plussgrader. Glad jeg husket å ta på meg vinterskoene og var lur nok til å pakke ned huen.

      Bilder av slott skal bli, jeg skal både til Leeds Castle og Dover Castle. Gratulerer med nytt mannlig prosjekt! Gleder meg til innlegget om Peregrine, får se om jeg klarer å vente til jeg får dommen eller om jeg må lese den før.

      Slett
    3. Ah, så gøy! Billige flybilletter er mer penger til bøker, shopping og kos. Ja, det er det Dagbladet kaller Disney-snø her om dagen, litt som å leve i en snøkule av typen slik man rister på. Men vakkert er det, i allefall når man ser bort fra måkingen. Leeds og Dover, dette blir saker! Jo, takk. Jeg er veldig fornøyd. Han er bra. Om du leser den før meg, gleder jeg meg til å høre hva du syntes. Forresten veldig hyggelig at du stikker innom og legger igjen en så lang og søt kommentar.

      Slett
  2. Høres ut som en flott tur!

    Leser selv The Curious Incident of the Dog in the Night-Time nå. Du burde glede deg! Jeg liker den veldig godt. Mark Haddon skriver veldig godt, og Christopher skildres på en måte som er veldig opplysende og til tider litt trist.

    Gleder meg til å lese Hollow City (Miss Peregrine #2). Likte den første kjempegodt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det! De tar godt vare på oss på jobben. Så artig at du leser The Curious Incident nå, da gleder jeg meg til å lese din omtale av den. Jeg har høye forventninger til boken.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS