lørdag 31. august 2013

Lest i august (50/70)

Det ble seks Booker longlist-bøker i august, Man Booker er en av de tingene som gjør høsten så utrolig bra. Det er litt tøft å komme seg gjennom alle, men jeg husker det at vi bokbloggerne leste shortlisten sammen i fjor som et av mine beste leseminner. I år kjører jeg litt solo på longlistbøkene, men jeg vet det er mange andre som leser de samtidig. Jeg ser frem til gode diskusjoner om shortlistbøkene hos Clementine.



Lest i august (lenker til omtaler)
1) R. Ozeki - A tale for the time being
2) C. Toibin - The Testament of Mary
3) T. Aw - Five star billionaire
4) J. Crace - Harvest
5) E. Catton - The luminaries
6) C. Mendelson - Almost English

Skal jeg trekke frem de beste leseropplevelsene denne måneden må det være a tale for the time being og five star billionaire.

R. Ozeki - A tale for the time being
Jeg elsket denne boken! Den har mange av kvalitetene som jeg har lagt til grunn for min forkjærlighet til Murakami - men som en av dere nevnte tidligere, dette kan være den japanske fortellerstemmen. Det er mystikk uten at det blir direkte urealistisk og akkurat som Murakami benytter Ozaki parallelle virkeligheter. Det er også et interessant virkemiddel at forfatteren Ruth Ozeki skriver om en forfatter som heter Ruth. Det gir boken en selvbiografisk fornemmelse.

Kulturforskjellene mellom livet i USA, Canada og Japan skildres på en mesterlig måte. Det er lagt et vitenskapelig prinsipp til grunn for de mer "mystiske delene av boka". Jeg vil ikke si hvilket, for dette er selve nøkkelen. Dette gir boken en filosofisk dimensjon, men som Nao påpeker - er det kanskje bare deprimerte mennesker som bryr seg om filosofi.

Hele boken venter man på at dagbokforfatteren og leseren skal finne hverandre. For Ruth ønsker virkelig å finne Nao for å forsikre seg om at det har gått bra. Ruth og Nao finner hverandre - men slettes ikke på den måten jeg som leser forestilte meg.

Er livet verdt å leve, hvordan overkommer man dystre tanker, ensomhet og mobbing? Dette er temaer i Naos dagbok, selv om målet opprinnelig var å skildre livet til buddhist-bestemoren Jiko, skriver Nao mest om seg selv og bestemorens innflytelse på henne. Gjennom buddhismen finner Nao styrke.

Om boken har et budskap vil jeg gjette at det er noe i retning: vi må leve det livet vi har og forsøke å være tilstede underveis

T. Aw - Five Star Billionaire
Til å begynne med syntes jeg boka hadde mange likhetstrekk med Mohsin Hamids eminente How to get filthy rich in rising Asia, som også er organisert som en slags selvhjelpsbok på samme tema. Første kapittel i "Filthy rich" heter for eksempel "move to the city". Første kapittel i "Five Star Billionaire" heter "move to where the money is" – altså byen. Men nå skal ikke dette bli et innlegg som forklarer forskjeller og likheter mellom de to bøkene. Begge retter de likevel et kritisk lys på det at man må være villig til å ikke bare tråkke folk på tærne, men også jukse, lyve og svindle seg frem for å bli virkelig rik. De er begge veldig gode, men også ganske forskjellige likevel. Men nå er jeg i ferd med å skrive innlegget jeg ikke sa jeg skulle skrive.

Vi følger historiene til personer som har flyttet fra ulike deler av Malaysia – til verdensbyen Shanghai. De har vidt forskjellige utgangspunkt. Justin Lim har vært "groomed for success" siden barndommen av familien som har slått seg opp på eiendom. Han er en bra mann, fanget i et skittent spill og føler presset fra familien om å "gjøre alt som er nødvendig for å sikre selskapet". Yinghui er idealisten som blir forretningskvinne. Phoebe er en illegal innvandrer som poserer som business dame, men er like fake som LV-vesken hun har på armen. Gary er en småbygutt som vinner en talentkonkurranse og blir et nasjonalt ikon og popstjerne over natta. Walter Chao er den søkkrike fortelleren, som har en finger med i spillet på skjebnene til de fleste av ovennevnte. Felles for de alle er at de har ambisjoner om rikdom.

I denne boken stiller karakterene seg oftere spørsmålet om hvordan de må tilpasse seg for å lykkes økonomisk, enn hvordan de kan bli den beste personen de kan bli. Må dette være i konflikt? For de fleste av karakterene oppstår denne problemstillingen, men en av dem utviser integritet – selv om det oppfattes som at vedkommende har "mistet grepet om virkeligheten" for de utenforstående. Alle historiene er som små finanskriser, en boble skapt av noe som ikke var genuint – et øyeblikks stormannsgalskap, noe man som leser tidlig føler aldri kan vare. For dette ofres alt. Det er en klar kritikk i boken mot prioriteringene våre.
 

12 kommentarer:

  1. Flott oppsummering! Legg gjerne igjen en link hos meg i dag :)

    SvarSlett
  2. Fin oppsummering! Og tusen takk for boktips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Beathe, alltid hyggelig å komme med boktips

      Slett
  3. Fin oppsummering! Jeg har ikke lest noen av disse. Lykke t il med Septemberlesingen :)

    SvarSlett
  4. Oj oj. Dette er gøy. Veldig. Tusen takk. Noterer og noterer.

    SvarSlett
  5. Men altså - hvem arrangerte samlesning av shortlisten i fjor? Når er det man kan gjøre det i år? Jeg vil det nemlig. Hvordan legges løpet opp sånn tidsmessig?

    SvarSlett
    Svar
    1. I fjor var det Labben fra "Migrating Coconuts" som organiserte. Da begynte vi å lese de shortlistede bøkene fra shortlisten ble annonsert. Vi hadde ca. 5 dager på å lese hver bok fra 10.sept. I år legger Clementine fra "har du lest" opp til en samlesning av bøkene, men dette gjøres etter vinneren er utnevnt. Ideen er at man skal få litt bedre tid til å gjennomgå den enkelte bok.

      Slett
  6. Fin oppsummering dette! Jeg ble veldig nysgjerrig på R. Ozeki så boken har jeg satt på leselisten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ozeki anbefaler jeg på det varmeste :)

      Slett
  7. Flink til å lese engelsk du.:)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS