fredag 23. august 2013

Jeg trenger deres hjelp: Barnelitteratur


En av mine beste venner har fått en liten sønn, og de stolte foreldrene har utnevnt meg som fadder i dåpen. Jeg har en idè til gave som er at jeg skal sette sammen en pakke med nye og gamle klassikere innen barnelitteratur. Hittil har jeg tenkt på Ruffen, Dyrene i Hakkebakkeskogen, Grimms eventyr og kanskje Den lille prinsen og I huttetuenes land.

Hvilke bøker ville du inkludert i en slik pakke? Det bør være noen bøker der som barnet kan ha glede av allerede ganske tidlig.

 

7 kommentarer:

  1. Vanskelig å si hva som er nye klassikere, men akkurat nå har jeg inntrykk av at boka Bukkene Bruse på Badeland er en stor hit for alle barn fra to år og oppover! I tillegg så er bøkene om Jakob og Neikob (utgitt på Samlaget) veldig fine bøker (også fra to år og oppover).

    Forøvrig er disse pekebøkene fantastiske og perfekte gaver:
    http://www.babylit.com/shop-books/

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Karin. Pekebøkene ser veldig bra ut.

      Slett
  2. Bukkene Bruse på badeland liker eg og, og ungane mine på jobb i alderen 3-5 år satt som tente lys i 30 minutter.

    Albert Åberg ville eg tatt med i ein slik pakke:-)

    SvarSlett
  3. "Alle barns eventyr" mener jeg er et must og gjerne noe av Egner :)
    Ja...også Albert Åberg, Tassen (hånddukke utg.) og "Gåsemorvers"... Så alt for mye å velge i.

    Jeg bruker ofte å gi bort "Allsangboka" (den blå) eller SingSang kort. Men det var kanskje ikke helt det du så etter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Allsangboka er heller ingen dårlig ide, tusen takk for gode forslag.

      Slett
  4. Da min første niese fikk navnet sitt ga jeg henne et generøst utvalg Roald Dahl. Tar noen år før hun kan sette pris på dem, men deretter har hun dem med seg resten av livet! (SVK for eksempel, leste jeg for første gang etter fylte 20 og holdt på å le meg i hjel). Så jeg lobber for litt Roald Dahl! (med mindre dåpen var i går og jeg er for sent ute)

    SvarSlett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS