fredag 16. august 2013

T.Aw - Five star billionaire (Man Booker longlist 2013)

Det er snart valg, så i den anledning kan jeg avsløre at jeg er ganske blå. Jeg er mer " Hayek - The Road to Serfdom" enn "Keynes - The General Theory..", om du vil. Om du ikke skjønner hva det betyr, anbefaler jeg følgende lille youtube-snutt. Om du ikke bryr deg, er det også fair. Dere kom tross alt ikke hit for en snabblektyre i makroøkonomi.

Five Star Billionaire kommer med en kritikk av ukulturen i forretningslivet og samfunnet forøvrig, og den treffer godt. Både forretningsmenn og offentlige tjenestemenn rammes av grådighet. Det er et problem som spenner over mer enn næringslivet - og det bør diskuteres. Fordi det er snakk om verdiene våre.

Forfatter: Tash Aw

Tittel: Five star billionaire (2013)



Plot: Phoebe har flyttet til Kina og er full av håp og forventninger. Virkeligheten traff henne hardt da hun forsto at jobben hun var lovet trolig aldri eksisterte. Gary er en kjent popstjerne, men fansen uteblir etter en uheldig scene på et utested. Yinghui som engang var en poesi-elskende aktivist er ikke helt sikker på hvordan hun ble en rik forretningskvinne. Justin jobber hardt for sin innflytelsesrike famile, men begynner å lure på hvorvidt arbeidet hans verdsettes. Så er det selveste "Five Star Billionaire" selv, som trekker i trådene og avgjør skjebnene og suksessen til de nevnte menneskene.

I et nøtteskall: Greed is not good

Favorittutdrag:
Some time ago – I forgot exactly when – I decided that I would one day be very rich. By this I mean not just comfortably well off but superabundantly, incalculably wealthy, the way only children imagine wealth to be. (Minner litt om Gatsby, ikkesant?)

I think we have already spoken of the value of education, those of you who will follow the cut and thrust of modern international entrepreneurship will be quick to point out that the majority of the world's billionaires are not in fact highly educated in the traditional sense; all those Chinese property tycoons and coal mining emperors, those Indian steel magnates – they skipped the glitter of Harvard and slid straight into life's great river, thrashing about in the muddy waters until they learnt to swim smoothly. The more pedantic among you will say that they were educated too, only in a different way – all that nonsense about the "university of life", &c, &c. But that is not what I meant when I spoke of education, for to my mind, learning how to double-cross someone is not education. All those fancy things that men (yes, it is usually men, though increasingly women too) of high finance speak about, like takeovers, selling short, asset stripping – are these not rich people's terms for bullying, gambling and cheating?

Tanker i ettertid:

Til å begynne med syntes jeg boka hadde mange likhetstrekk med Mohsin Hamids eminente How to get filthy rich in rising Asia, som også er organisert som en slags selvhjelpsbok på samme tema. Første kapittel i "Filthy rich" heter for eksempel "move to the city". Første kapittel i "Five Star Billionaire" heter "move to where the money is" – altså byen. Men nå skal ikke dette bli et innlegg som forklarer forskjeller og likheter mellom de to bøkene. Begge retter de likevel et kritisk lys på det at man må være villig til å ikke bare tråkke folk på tærne, men også jukse, lyve og svindle seg frem for å bli virkelig rik. De er begge veldig gode, men også ganske forskjellige likevel. Men nå er jeg i ferd med å skrive innlegget jeg ikke sa jeg skulle skrive.

Vi følger historiene til personer som har flyttet fra ulike deler av Malaysia – til verdensbyen Shanghai. De har vidt forskjellige utgangspunkt. Justin Lim har vært "groomed for success" siden barndommen av familien som har slått seg opp på eiendom. Han er en bra mann, fanget i et skittent spill og føler presset fra familien om å "gjøre alt som er nødvendig for å sikre selskapet". Yinghui er idealisten som blir forretningskvinne. Phoebe er en illegal innvandrer som poserer som business dame, men er like fake som LV-vesken hun har på armen. Gary er en småbygutt som vinner en talentkonkurranse og blir et nasjonalt ikon og popstjerne over natta. Walter Chao er den søkkrike fortelleren, som har en finger med i spillet på skjebnene til de fleste av ovennevnte. Felles for de alle er at de har ambisjoner om rikdom.

I denne boken stiller karakterene seg oftere spørsmålet om hvordan de må tilpasse seg for å lykkes økonomisk, enn hvordan de kan bli den beste personen de kan bli. Må dette være i konflikt? For de fleste av karakterene oppstår denne problemstillingen, men en av dem utviser integritet – selv om det oppfattes som at vedkommende har "mistet grepet om virkeligheten" for de utenforstående. Alle historiene er som små finanskriser, en boble skapt av noe som ikke var genuint – et øyeblikks stormannsgalskap, noe man som leser tidlig føler aldri kan vare. For dette ofres alt. Det er en klar kritikk i boken mot prioriteringene våre.

Anbefales: De som drømmer om å bli rike

Hvorfor du skal lese denne boka: Den får deg til å reflektere over dine egne verdier og verdiene i samfunnet rundt deg på en sober måte. Bildet som males er ikke pent, men det er glimt av håp.

Karakter: B

Tags: #Asia, #Shanghai, #klassereise, #ambisjoner, #man_booker_longlist_2013

6 kommentarer:

  1. Så flott at du skrev om denne akkurat nå, har lurt litt på hvilken bookerbok jeg skal starte med og det har stått mellom denne og Testamente. Det vil i såfall bli min tredje -rikeasiaterebok - isommer. Er derfor svært nysgjerrig på hvordan denne måler seg med Hamid (som jeg har lest). Hvilken likte du best?
    Dytt meg i riktig retning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Av denne og the testament of Mary foreslår jeg at du velger denne. Føler du at du har fylt rikeasiaterebok-kvota, anbefaler jeg We need new names. Jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg hvilken jeg likte best av Hamid og denne. Kanskje fordi jeg har den friskest i minne likte jeg denne best.

      Slett
  2. Veldig god omtale Linn! Gleder meg til å lese denne! Jeg var i Shanghai for noen år siden og fikk helt bakoversveis over dynamikken i byen. Snakk om vekst!

    Er det ok at jeg linker inn omtalene dine til Bookersiden min nå, eller vil du vente til lesesirkelen er igang? Jeg vet at mange av "mine" lesere gjerne ville ha lest og sett innleggene dine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Clementine. Det betyr mye når det kommer fra deg. Jeg har aldri vært i Shanghai, det må ha vært litt av en opplevelse. Klart du kan linke til mine omtaler, det er jo bare hyggelig!

      Slett
  3. Fantastisk - og ny omtale nå om nok en Bookerbok! Du er et sant forbilde for oss alle :-)
    Jeg har skal linke til omtalene dine i morgen tidlig! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. takk, men jeg har akkurat sett at jeg har 7 bøker igjen på 21 dager - så det er 3 dager pr. bok i snitt. Tror ikke jeg når målet om alle shortlistbøkene innen 10.sept slik jeg hadde tenkt. Er redd for ikke å kose meg med opplevelsen det er å lese dem. Det er jo tross alt høstens store begivenhet for oss leseglade.

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS