onsdag 21. august 2013

Bokomtaler på gamlemåten

Jeg syntes det er vanskelig å starte på nye bøker før jeg har skrevet en omtale av boken jeg akkurat har lest. Jeg må tenke meg gjennom den, og gjøre meg litt ferdig med karakterene - forsone meg med slutten og slikt. Stort sett tar det en til to dager. Det finnes selvfølgelig unntak. Etter balansekunst klarte jeg ikke å gå videre på i allefall en uke. Det blir litt feil å plukke opp en ny bok i mens tankene dine fortsatt henger igjen i en annen. I sommerferien, som jeg brukte ombord i en seilbåt med masse tid til å lese, men liten mulighet til å nå bloggen utover på iPhonen valgte jeg derfor å skrive omtalene mine og grunnleggende tanker om bøkene jeg leste i en hvit notatbok. Boka har nå fått fast plass i veska og der skriver jeg ned det jeg tenker på når jeg leser - slik at det ikke forsvinner for meg innen jeg skal skrive omtalen.


 

 

-Kladder du noengang notater om bøkene du har lest?

8 kommentarer:

  1. Ja,det gjør jeg! Jeg noterer mens jeg leser så en notatbok er trofast med når jeg leser bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, med meg er det litt mer opp og ned, jeg bruker stort sett bare notatboka når jeg reiser.

      Slett
  2. For noen fantastiske notater! Og så likte jeg notatboken din veldig godt :)
    Jeg har faktisk en notatbok i veska, og av og til noterer jeg når noe "glupt" faller meg inn. Men jeg burde vært mye flinkere. Det tenker jeg hver gang boken er ferig lest og alle smarte tanketråder har forduftet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, vanligvis sverger jeg til moleskine - men fant denne i hvitt skinn på en flyplass i Tyskland og endte opp med å bryte vanen. Skjønner hva du mener med hvordan ting fordufter når boka er over. Det ene inntrykket slår det andre i hjel også sitter man der og bare "jeg vet jeg hadde noen gode tanker om dette..."

      Slett
  3. Ja, jeg har bokdagbok fra Moleskine og noterer alltid ned punkter og tanker i den når jeg er ferdig med en bok. Jeg synes det gjør det enklere når jeg skal skrive omtale på bloggen.

    SvarSlett
  4. Ja jeg kladder, men jeg "kladder" direkte inn på Kindle'n min. Der kan det ligge ganske så mange notater på hver bok etterhvert. Jeg har imidlertid problemer med å skrive i selve papirboka, og notatbok har jeg aldri med meg. Korrigering: har jeg aldri hatt med meg! Nå har jeg begynt å Nordisk studiet og vi skal gjennom 8 skjønnlitterære bøker i det ene faget dette halvåret. Nå MÅ jeg notere, og burde nok få meg ei notatbok ja.. Takk for påminnelsen, igrunn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lurt, jeg ble aldri fortrolig med den funkjsonen - men herlig å ha med alle notatene sine til en hver tid da!

      Slett

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS